Gå til innhold

til dere som ble satt i gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan opplevdes det? og hva slags metoder ble brukt? gikk det fort eller tok det lang tid? andre ting å fortell?

jeg blir antagelig satt i gang på torsdag eller fredag, og litt nysgjerrig på hva jeg kan forvente meg. Håper egentlig at det skal skje noe av seg selv før det, men har egentlig gitt opp litt. tror frøkna har det for bra i magen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann.

Jeg ble satt i gang på dag 14 etter UL termin. Da jeg var på overtidskontroll ble jeg "strippet" i håp om at det hele skulle starte av seg selv, og da jeg kom inn på føden dagen etter for i gangsettelse hadde jeg allerede 3-4 cm åpning. De tok vannet og etter ca 1 time hadde jeg effektive rier. Det skal sies at det var et forholdsvis langt forløp, åpningen gikk litt sakte så ble satt på riestimulerende drypp og det var vel kanskje ikke det mest behagelige. Men alt i alt var det er kjempe fin fødsel:) Alle håper vel på at fødselen skal starte av seg selv, og det håper jeg det gjør denne gangen, men ingen vonde minner fra å bli satt i gang:) Masse lykke til:)

Skrevet

Jeg ble satt igang 14 dager på overtid med førstemann...

Jeg var ikke moden i det hele tatt

Begynte fredagen med modningstabletter i skjeden. Fikk en tablett, måtte ligge en time (tror jeg), så opp å gå...

Fikk 4 tabletter i løpet av fredagen, ikke noe skjedde (bare maserier som gjorde meg sliten, men som ikke hadde effekt)

Fikk sovetabletter, og beskjed om å lege meg hjemme å sove den natta.

Dagen etter møtte jeg kl.09. Fikk en ny tablett, ikke noe skjedde... (men hadde modna litt iløpet av natta)

De tok vannet, ikke noe skjedde...

Da klokka var 12, satte de meg på drypp...

Fra drypp, til gutten var ute, gikk det 10,5timer... Måtte ha epidural og lysgass

Skrevet

Ble lagt inn på observasjon 2 dager over termin (fredag), hadde da antydning til rier og ble strippa av fødselslege auuuuu! hadde svangerskapsforgiftning og ble satt i gang lørdag morgen med pille. Måtte ligge rolig 1time med ctg scanning. Var moden med 1 cm åpning før pilla. De sjekker effekt av pillen 6 timer senere, var da liten eller ingen forandring. Fikk 1 pille til...rolig i 1 time med ctg scan. Ny sjekk etter 6 timer. Fortsatt for lite åpning til å ta vannet, fikk 1 pille til (tredje den dagen) ca kl 21, måtte ligge rolig i 1time, skulle da få dra hjem å sove den natten....men SÅ pang sa det ca kl 22.30. Både meg og samboer hørte det smallt nedi der, det var ikke vannet som gikk. Sannsynlig vis fikke jeg 4 cm åpning i et pang å det var vooooondt! Ettrepå kom en helvetes rie :) Og det ble inge hjemreise men rett på fødestue, og jeg som var så sliiiten. Hadde sterke gode rier. JM tok vannet etter noen timer for å få han ut da jeg hadde full åpning. dette gjorde at åpningen trakk seg tilbake, måtte få epidural. Babyn tålte ikke dryppet for å få igang pressriene, så etter ca 7timer med fødsel ble det hastesnitt... (å jeg som bare hadde pressingen igjen)

Allt i allt så håper jeg neste fødsel starter spontant da det er vanlig med pang rier som blir veldig vonde og nesten overlapper hverandre. Dette er jo ikke ensbetydende med at det kommer til å skje deg så klart. Alle er jo forsjellige Lykke til! :)

Skrevet

Hei! Først fikk jeg modningstabletter (Cytotec)i livmorhalsen, de satte 2 tabletter, av det fikk jeg rier, jeg var helt umoden da de startet. Neste dag etter rier hvert tiende minutt hele natten, strippet jordmoren meg, kl.14.30 tok de vannet jeg hadde 2 cm åpning, og satte drypp. Fikk epidural etter 6 timer og brukte lystgass før det. Kl.21.30 hadde jeg fortsatt 2 cm åpning og babyen begynte å bli stresset og da bestemte de først at jeg skulle sove til neste dag, de skulle koble fra dryppet til neste dag og starte det igjen neste morgen. Etter at jordmoren hadde snakket med legene ble det keisersnitt fordi jeg var absolutt helt utslitt og da var jeg gått 15 dager over ul termin og hadde hatt hyperemesis hele svangerskapet, så jeg er veldig glad for at det endte som det gjorde! Lykke til!

Skrevet

Jeg ble satt igang med forje ni dager på overtid pga lite fostervann. fikk en tablett i kjeden mandag klokken åtte, en ny klokken fire. Ingen reaksjoner. Jeg var ikke moden fra før. Ny sjekk på kvelden en gang, men fikk ikke ny tablett pga de ikke ville ha fødsel på natta. Jeg fikk bittelitt rier tidlig morgen og om morgenen kunne de ta vannet. Tok vannet klokken åtte. fulle rier med 1 minutters mellomrom klokken ni. Full åpning litt over tolv. Men hun kom ikke ut før klokka to og da med kopp. Veldig slitsomt de to siste timene. Og den lille jenta hadde det ikke bra da hun kom ut for å si det sånn. Men hun kom seg veldig fort da, så alt gikk bra.

Har fått høre i ettertid at det er veldig vanlig med kopp, tang eller hastekeisersnitt når en blir igangsatt. Det er også ofte en hardere fødsel. Så jeg ville ikke anbefalt det om en slipper..

Håper iallefall jeg får en "normal" fødsel denne gang:) At ting starter av seg selv- helst før 14 dager på overtid:)

Lykke til med den fødselen du får!

Skrevet

Veldig likt som de over her.

Ble strippet 14 dager over, og sendt hjem. Skulle bare opp å ta blodtrykk dagen etter, så settes igang på dag 16. Men når de sjekka blodtrykket var det gått opp, så fikk en modningstablett. Da gikk vannet med en gang. Hadde 2 cm åpning når de sjekka etter en time i seng med tabletten. Så kom riene, dritvonde og det tok lang tid. Kasta opp mellom hver rie og lå bare der å skalv. Neste gang skal jeg ha epidural. Etter 11 timer med drypp, lystgass og fentanyl hadde jeg full åpning. Veldig pesete å trykke, ble tvunget til å puste oksygen mellom. Helt utslitt når hun var født etter 35 min pressing. Ville bare sove...

Denne gangen håper jeg å starte naturlig, så kanskje kroppen er litt mer med. Blødde også en liter i løpet av natta etter fødselen, håper å slippe det også denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...