Gå til innhold

Til dere som har vært innlagt pga oppkast

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14 uker + og har kastet opp noe enormt siden uke 4.

Første 4 ukene var jeg 100% SM, etter det hhv 60 og 50% SM, og det er max av hva jeg har klart.

Jobber frem til lunsj og så sover jeg før jeg henter far og barn.

Spiser tre knekkebrød eller tre brødskiver i tidsommet 0800-1130, og det er det jeg holder på.

Resten kommer ikkelenger enn til halsen før jeg kaster opp. Brekker meg så jeg tisser på meg innimellom. Neseblod annenhver gang også, sånn atjeg skal føle meg ekstra sjarmerende lisom..

Jeg er utrolig sliten og bare ligger etter at jeg kommer fra job. Forøvrig tilrettealgt arbeid så jeg kunn taster på dataen.

I går ramla jeg helt fra hverandre og bare gråt og gråt fordi jeg var så SULTEN! Ingen ting som vil ned, ikke en slurk vann en gang...legger meg med mage som skriker etter mat og våkner med skikkelig hodepine.

Mannen min beordret meg til å bli hjemme i dag, og jeg innser jo at jeg må det.

Nå bare lurer jeg på hvor lenge en kan gå som dette før en får hjelp til litt næring i kroppen?

Selv om jeg ikke besvimer av utmattelse så er jo dette helt grusomt!

Hvordan var formen deres da dere fikk hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt legen din og be han sjekke keton-nivået ditt i urinen.

Er det høyt kan han sende deg til intravenøs behandling på sykehuset.

Denne gangen hadde jeg min første innleggelse alt i uke 4.

Vært innlagt 6 ganger dette svangerskapet.

Klarte ikke holde på noe, kastet opp hele tiden, bare magesyre og galle. Har vært sykemeldt hele svangerskapet pga kvalme.

Er viktig med mye søvn og ro, fatter ikke at du klarer å jobbe i det hele tatt hvis du er så dårlig. Man havner i en ond sirkel om man ikke får nok ro og hvile, det gjorde i hvertfall jeg.

Legen kan jo også hjelpe deg med kvalmestillende.

Ville ring legen og fått time så raskt som mulig om jeg var deg.

lykke til og god bedring.

Skrevet

Hei! Huff høres ikke bra ut, du burde kontakte legen din å få time raskt. Det er en "regel" at du skal ha gått ned en del, minst 5kg før du legges inn. + at du skal ha utslag på urinprøve.

Synes uansett du burde bli 100% sykemeldt, for du sliter deg ut sånn du holder på nå.

Jeg ble henvist til KK i uke 9, da var kvalmen + oppkast satt igang for fullt. Da tok de ul for å sjekke at alt var bra, og jeg fikk noen kvalmestillende som hjalp meg ca en uke. Ble lagt inn i uke 13, da hadde jeg gått ned 8kg. Hadde ikke fått i meg veske eller mat på en uke ca, det kom opp mer enn jeg klarte å få i meg.

Jeg fikk veske og kallorier intravenøst en uke, da kom jeg meg litt. Var helt slått ut i 3mnd. Er fortsatt dårlig, men kaster ikke opp så mye, er i uke 31 nå. Har vært 100% sykemeldt siden uke 8.

Eneste som hjelper på at jeg skal holde mat og drikke nede er å ta det helt med ro. Nå i det siste har jeg orket å treffe litt venninnder, og ta en liten tur i en klesbutikk for å handle litt mammaklær. Men gjør jeg for mye ligger jeg rett ut dagen etter.

Nå gleder jeg meg MASSE til lille jenta vår kommer, få lønn for dette strevet! ;)

Lykke til :)

Skrevet

sjekk keton-nivået ditt..da ser du om du begynner å tære på reservene dine..

Jeg ble lagt inn fordi jeg ikke hadde greid å holde på noe væske i 3 dager å var dehydrert så fikk ikke tatt urinprøve ..

Jeg kasta og mye opp å greide ikke holde på noe men fikk kun væskebehandling å det hjalp meg så jeg greide å holde på litt mer av maten...

God bedring! håper du snart er kvitt kvalmen.. er fælt mens det står på!:-(

Skrevet

Er ikke meningen å skremme deg altså. De sier babyen tar det den trenger uansett, men om det ikke er noe å ta av da er det ikke noe å ta av. Og så skal jo mors helse ivaretaes. ...

Jeg synes du bør få deg en time hos lege i dag. Og om du ikke får det ta en time på legevakten. Har selv vært plaget med hyperemesis som de kaller det når vekttapet overstiger en viss prosent. Har vært innlagt flere ganger i svangerskapene og det gikk nesten helt galt med meg en gang..

Så er det sånn for meg at jo lenger ting fikk utvikle seg uten væske og elektrolytt behandling, desto værre ble det å snu det.

Har etter hvert lært meg mer om hva kroppen min trenger og klarer å holde det i sjakk med kvalmestillende og ro. Om jeg prøver å gjøre for mye får jeg svi for det etterpå...Er snart ferdig med 2.tri og har denne gangen vært veldig "bra" siden ca uke 19-20. Så er du heldig er det værste kanskje snart over!!

Lov meg at du lytter til kroppen din og ikke prøver å holde ut eller være flink å gjøre for mye. Det får du nemlig ingenting igjen for. Noen av oss er bare elendig dårlig i svangerskapet og sånn er det bare. Vil anbefale deg 100% sykemelding selv om jeg ikke er noen lege, og så masse ro og hvile, frokost på sengen om du kan, og evt kan jo mannen din bli sykemeldt for et eller annet en periode om du er helt elendig.

Når du bare kommer deg litt ovenpå og får i deg litt næring og væskebalansen er i orden igjen vil det nok føles mye bedre!

Lykke lykke til!!

Masse klemmer og oppmuntringer fra meg

Skrevet

Hei og tusen takk for gode råd og oppmuntring!

Var hjemme fra jobb i går, men på`n igjen halv dag i dag. Føler det går greit, men så ligger jeg som et slakt resten av dagen også. Null energi og ingen mat som vil ned.

Skal ta kontakt med legekontoret med en gang og ta en sånn keton-test..

Så de kan lese ut fra den om jeg klarer meg selv eller trenger intravenøst? Lærer noe nytt hver dag. Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...