Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Jeg har ei jente på 1 1/2år, var inne på begavede barn debatten å så at barn på 16mnd kunne telle. Mitt barn er rask til å ta etter det vi gjør, gikk tidlig og snakker mye, nå med også flere ord etter hverandre, men dette er ikke uvanlig slik som jeg ser det, helt gjennomsnittlig. Men begynte å tenke på om vi kanskje skulle øve litt mer på tall, vi leser tallbøker osv, og hun kan si ni og to osv, men hun kan ikke telle! Når er det vanlig at barn begynner å telle?
Skogro Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Jenta mi telte til ti når hun var ca 20 mnd, men det er stor forskjell på det og det å kunne ha tallforståelse mht til at det f.eks er bilde av fem blomster i en bok og du spør hvor mange blomster det er. Er jo ingen problem å lære et barn en regle en,to,tre osv. Å finne ut av hvor mange ting det f.eks ligger på et bord har hun først begynt med nå. Kan da telle opp til 12-13. 2 år 5 mnd
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 slapp helt av:) Alt kan ikke komme på en gang;) Hvis hun har kommet langt med språk, så kommer tallene etterhvert. Begavede barn er litt feikplasert, med mindre barnet ditt spiller Mozart, så er det for tidlig å se om h*n er begavet i en alder av 1-3 år;) Alt er like normalt, og så lenge du leser og bruker tid på tall og telling kommer det nok snart, ikke heng deg opp i det:)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Tror dette er veldig forskjellig. Noen barn liker å holde på med tall og bokstaver, andre ikke. Pluss at det avhengiger av hva vi som foreldre lærer de:-) Her i huset er mini veeeeldig opptatt av tall og henter kuleramma og vil telle. Tallforståelsen går vel ca til 20, men ramser opp tallene nesten feilfritt til hundre. Er 2 år og 4 mndr.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 barnet ditt har ikke tallforståelse selv om den kan telle til 20. barn teller fra 1,5år og oppover. tallforståelse får de når man ser tallets mening og ikke bare er et ord.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Telle kan mini til 100, men mener han har tallforståelse til 20. Dvs. at han begyner feks å telle klosser.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 les om hva tallforståelse er før du sier noe...........
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 Ja tallforståelse venter jeg ikke på enda, forventer ikke at hun skal forstå det på en stund. Det er vel mer regla med tallene jeg venter litt på, og det har ikke noe med forståelse men hukommelse å gjøre. Det er nok mange på begavede barn debatten som ikke ser forskjellen på forståelse og hukommelse i forhold til tall og språk ellers. Det er sant som dere sier at barn utvikler seg i forskjellig tempo, og så lenge det grunnleggende er på plass er det egentlig bare dumt å bekymre seg for sånne ting, men det blir veldig stas å høre jenta mi telle for første gang uansett da
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #10 Skrevet 10. mars 2009 Jenta mi kunne telle (ikke bare regla) til 10 da hun var 19 mnd. Kunne skrive alle de store bokstavene like før hun ble 3 år og de små før hun ble 4. Leste som 4,5 år :-) For å skryte litt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå