Gå til innhold

dere med 06 barn i barnehage, som venter igjen snart.

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal dere redusere barnehageplassen det året dere har permisjon.??

venter selv i barn igjen i juni, og vurderer å redusere fra 80% til 60% plass til sønnen min som blir 3år i sommer..

året etter permisjon blir det vel 100% plass på begge barna uansett.....

han trives både med å være hjemme og i barnehagen, og har mange venner..

jeg er veldig opptatt av at han skal ha best mulig tilbud og lurer på om det blir for "kjedelig" å gå mye hjemme med meg og en baby ... vet jo heller ikke om den nye blir veldig krevende enda eller hvordan han kommer til å takle det å bli storebror .. dilemma

noen synspunkter, erfaringer ang dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han trives i barnehagen vil jeg anbefale deg å fortsette med 80 % plass til han. Ditt fokus vil jo hovedsaklig bli den lille, og han kan da føle seg litt oversett.

Lever heller litt senere på morgenen og hent litt tidligere de dagene du har overskudd til det. Så kan du ha fullt fokus på babyen om dagen, også kan han få en spesiell storebror time når knøttet tar ettermiddagsluren sin:-)

Skrevet

Hei!

Jeg har ei jente på 3 og venter også i sommer. Lar jenta mifortsette i 100 % stiling. Hun stortrives ibarnehagen og det blirnok kjedelig for henne å være hjemme med meg.

Jeg løser det med å ha rolige morgner, gå med henne dit og evt hente henne tidlig, f.eks gå på kafe, bake, lage middag sammen før pappa kommer hjem.

Vi har en storebror også, som begynner på skolen, så jeg må uansettut å tusle for å hente han nårhan er ferdig. Dropper imidlertid SFO første året da..

Oppi det hele er jo økonomien også..

Skrevet

Snuppa vår er født i nov. 06.

Og venter nr 2 nå når som helst.

Kommer til å fortsette å ha henne i barnehagen 100%, hun stortrives og elsker å være der. Kommer heller til å lever senere og hente tidligere eventuelt. Og vil hun være hjemme en dag, så får hun lov til det.

Synes babyen fortjener litt alenetid med mamma også, sånn som snuppa har hatt i over 2 år, og tror nok hun hadde kjedet seg veldig om hun hadde måtte gå hjemme sammen med meg og babyen.

Skrevet

Jeg har ei jente som blir 3 i juli og en gutt som blir 5 i august.

Begge to skal fortsette i barnehagen 100 %, etter at den lille har kommet (hun er ventet om 5 uker)

Jeg velger heller å levere seinere, ha en rolig morgen med ungene, og hente dem tidligere.

På den måten tror jeg de vil best trives, de ville ha kjedet seg hjemme alene med bare meg og den lille.

Og er det en dag de har lyst til å være hjemme, ja så er det mulighet for det. Unga trives så godt i barnehagen, der er alle vennene og de har godt av å være i barnehagen og sosialisereres med andre unger og voksne.

Synes den lille fortjener litt alene tid med mamma, slik de to andre også har fått mulighet til :)

Skrevet

Jeg har ei jente født i 07, og hun skal også fortsette å være i b.hagen 100%, men som de andre sier, vi tar rolige morgener, tidligere ettermiddager og gjør heller alt i vårt tempo. Og er det fint og varmt en dag så drar vi heller ut å bader :) (termin i mai)

Skrevet

Hei!

Jenta mi blir tre i mai når bebisen kommer. Hun skal beholde 100%plassen i barnehagen, fordi jeg tror det er viktig å opprettholde gamle kjente rutiner selv om bebisen kommer og hun elsker bhg. Men som alle andre her har sagt, kommer vi til å ha lange morgener, hente tidlig og ta fri når vi har lyst til det så i praksis blir det vel nesten som 80% plass men greit å kunne se an syns jeg. For hennes del tror eg det er bra å ikke måtte være hjemme nå som hun er vant til tempoet i bhg for det klarer ikke jeg matche særlig ikke med en bebis. Min kusine tok sine to ut av bhg da trejemann kom og de ble veldig frustrerte ( men de ble tatt helt ut da, ikke bare redusert som du snakker om). For min del trenger jeg nok hvile og ro med bebisen og å sove når hun sover, det husker jeg at jeg trengte med nr 1 iallefall og jeg er ikke blitt noe supermenneske selv om jeg snart blir tobarnsmamma :). Da er det bedre å være helt opplagt når man henter storesøsknene tidligere i bhg!!! Og til sist bebisen trenger jo alt den første tida og fortjener min tid og ro rundt seg når hun kan få det noe timer om dagen..

Lykke til med avgjørelsen og bebisen :D

Skrevet

Nei, vi skal ikke ha redusert plass til ham. Han har 100% og stortrives i bhg. Da kan jeg evt heller vurdere å levere seinere og hente tidligere OM kreftene mine tilsier det.

Husker barselperiodenermisjonen og forrige gang som veldig slitsom, og jeg har ingen garanti for at det ikke blir slik nå heller. Greit at 3åringen ha bhg der i tilfelle det. :)

I tillegg kommer det jo til å være stort babyfokus her hjemme, noe min sønn nok kan synes er litt kjedelig og rolig. Han er en ganske aktiv gutt. He he:)

Skrevet

tusen takk for mange svar:) sette veldig pris på det, tror nok han skal få beholde plassen så tar jeg han fri hvis vi vil og sene morgener som dere sier om kreftene tilsier det!:)

Skrevet

Jeg har en okt-05 gutt, venter neste i mai. Vi har redusert fra 100 til 80% fra høsten. var i tvil, men gjorde det slik i søknaden.

Skrevet

Her er det 100% bhg plass og kommer til å fortsette med det.

Skrevet

har ei jente på 3 100% ibhg men har sagt opp plassen så hu går ut april. har selv termin i juni så 3 åringen er jemme med meg til høsten å begynner i bhg 3 dager i uken. men dette er bare pga økonomi. hadde jeg hatt råd hadde hun nåkk ver lenger i bhg

Gjest 5 andre
Skrevet

Har en 06 og en 07 unge i barnehagen 100%. De stortrives, og skal fortsette i barnehagen fullt. Skal dessuten gå på skolen selv, så det blir ikke noen vanlig permisjon på meg allikevel. :-)

Skrevet

Vi har 100% i bhg, og har ikke tenkt å redusere. Jeg tar henne heller ut en dag i blant når det passer. Jeg skal begynne på videreutdanning, så da er det greit å kan nytte dagene når hun er i bhg.

Skrevet

Jeg kommer til å beholde 100 % plassen og gjøre som de andre her: ta rolige morgener og levere når det passer oss, hente tidligere og ha eldste hjemme av og til. Må bare se det an.

Vet om andre som har redusert plassen og angret på det. Kan være vanskelig å få full plass igjen. Jeg husker fra forrige gang hvor sliten jeg var, man vet aldri om man før en baby som sover mye eller lite, har kolikk osv.

Skrevet

Jeg slenger meg på disse andre mødrene... Jeg har termin i oktober og har en september06-jente fra før. Hun elsker barnehagen sin og nyter at det er full fart der hele dagen. Jeg gikk på krykker store deler av forrige svangerskap og tror nok ikke denne runden blir bedre, så her blir hun i 100% b.hage plass ja. Da får nytt nurk tiden min,jeg får sove når h*n sover,og jeg vil ha overskudd til storesøster,som igjen har fått rast fra seg i b.hg hele dagen istedenfor å kjede seg hjemme hos meg ;)

Skrevet

jeg har en sønn født juni 07 og venter nå nr 2 i juni

Vår sønn skal faktisk øke sin bhgplass fra 60% til 80%.

Dette p.g.a at han er en skikkelig bhg-gutt og jeg vil synes det var feil å holde han mer hjemme for at jeg syns det hadde vært koselig!!!

Skrevet

jeg har en sønn født sept 06 som går 100% i bhg... han stortrives og gåre rett og slett på veggene når han er hjemme;) så her vil bhg plassen fortsette som nå, har termin i september igjen... skal ta noen fag når jeg går hjemme også, så da er bhg greit å ha;) og kan jo selvsgat ha han hjemme når vi ønsker det, men er uansett bra å ha muligheten der for 100%...

Skrevet

Vi har bestemt oss for å la henne gå i sine 4 dager i uka, og heller ta kortere dager;) (ca kl 10 - 14) Hun trives så veldig godt der, og jeg har ikke samme mulighetene for å aktivisere henne her hjemme. Lite småbarn i nærheten da alle er i barnehage, og vi har for lite uteareal å leke på her..

Litt sårt er det, men jeg tror hun har det beste sånn!

Selv vokste jeg opp på gård, og hadde nabobarn å leke med - gleder meg til vi flytter hjem;D Skal flytte før vi er ferdige med småbarn;)

Skrevet

Jeg har et 05 barn, og et 06 barn.

Jeg har valgt å redusere begge sine plasser fra 100%, til heholdsvis 80 og 60%. Dette er delevis pga økonomi, men også fordi de trives godt hjemme. Vi har lekeplass på utsiden av døra, og mange mødre som faktisk er hjemme på dagtid =)

Skrevet

Hei! Venter selv om 6 uker. Eg reduserte plassen min fra 100% til 80 % i februar.Har en på snart tre og seks i bhg.

Syntest det er greit med en dag hjemme,der vi slipper å stresse ut døra.Men ville ikke tatt flere dg.Heller hente dem tidligere:)

Skrevet

Snuppa er født 30 aug 06 og går 100% og skal fortsette med det :) Den nye skal få mammatiden sin, akkurat som hun fikk. Overskudd tror jeg ikke jeg skal regne med så mye av hehe, så om jeg har det, tar jeg henne heller ut om det passer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...