Gå til innhold

Har for mange guttenavn å velge i...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker på:

Karsten

Olai

Johan

Leonard

Runar

Børge

Brynjar

Vingler fram og tilbake mellom de navna. Kanskje noen vil komme med innspill som kan hjelpe oss på vei :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av de du har satt opp synes jeg Olai er finest. Hva med Leo eller Leon?

Skrevet

Leo er allerede brukt nært i familien. Leon er nok ikke navn jeg faller for, blir for ''moderne'' på en måte. Liker gamle norske navn (trenger ikke være opprinnelig norskt navn).

HI

Skrevet

Hei du! Du ba meg gå inn hit, så tok deg på ordet.

Du så jo alle de fine forslagene mine på den andre tråden, Carosander osv hehe..

Hvis jeg skulle valgt mellom disse, som ikke er fullt så vanlige, ville jeg ha valgt Olai eller Leonard:)

Skrevet

Ikke navn jeg ville valgt men Leonard var kanskje det jeg likte best, men det er lett å forkorte til Leo, og siden det er brukt i familien din fra før blir det for likt!

Guttenavn er vanskelig, vi hadde ett alternativ før fødsel og fikk ei jente så problemet var løst :)

Skrevet

For oss er det viktig at det navnet skal passe han hele livet. Så derfor syns vi det er veldig vanskelig å velge.

Ja så dine fine forslag, hehe. Tenker mange ganger på hvorfor ikke folk tenker litt bakover i tid og graver fram de fine guttenavnene som har gått litt i glemmeboken. For er jo ikke til å legge skjul på at personer her inne vil ha ''uvanlige'' navn og velge et navn som ikke så mange heter, men så er det slik at det tar litt av, Carosander? Så har jeg lagt merke til at enkelte modeniserer enkelte navn ved å skrive Wilde istedenfor Vilde. Hvorfor? Skjønner ikke helt det jeg.

Jeg jobber selv på sykehjem og der er det fin inspirasjon i hvertfall :) Mange fine herrenavn og damenavn som er glemt, eller som forbindes med ''gamlingnavn''.

Jeg fortalte en venninne at vi vurderte Leonard, reaksjon: HÆÆÆ, det er jo gammlingnavn jooooo.. Hehehe.

Takker for alle svar.

Skrevet

Hvis vi velger Leonard så blir det uaktuelt at det skal forkortes ned av oss i familien. Hva barnet velger selv når ham blir gammel nok er opp til ham, men for vi kommer ikke til å ha kallenavn eller korte ned navna på barna våres. Vi velger ikke et navn for så og korte det ned til ett annet, så det ser jeg ikke som et problem :)

HI

Skrevet

Jo, der er jeg helt enig med deg. Spesielle navn er fint, men disse hjemmesnekrede navnene og pompøse prins- eller prinsessenavna er ikke helt min greie. Noen jeg kjenner vil gå for helt vanlige navn som Ole og Kari, men der går grensen for meg kjenner jeg. Derimot de "gamlingnavnene" som har gått i glemmeboka, kan være veldig fine.

Men noen av de igjen har jo også blitt veldig vanlige og kjedelige, som Sofie, Emma, Amalie, Amelia, selv om de er veldig fine.

Har du forslag til noen "gamlingnavn" til jente? Vet ikke hva vi får, men jeg tror og håper på jente:)

Skrevet

Før vi fikk vite at det var gutt vi ventet hadde vi disse jentenavnene på lista.

Regine

Loise/Lovise

Ingrid

Mary

Lilly

Johanne

Nora (var også inne på Leonora siden det var i slekta til min samboer)

Bente

Iselin

Mathilde

Maiken

Marthe

Var nok de seks øverste som ble mest diskutert :) Hentet fram lista jeg nå, hehe, fant ut at vi tar helt av når det kommer til navn :)

Skrevet

Petra og Anna var foresten også høyt på lista :)

Irene var også der, men stod litt langt nede

Ikke alle er typiske ''gammlingnavn'' :)

Skrevet

I den listen ville jeg valgt Anna eller Nora, men Nora begynner dessverre også å bli litt vanlig. Men skal tenke mer alvorlig på navn når vi får vite kjønn:)

Skrevet

Mormoren min het Emilie, og da døtrene mine ble født for 18 og 20 år siden så syntes jeg det var et typisk "gammel dame" navn... Og valgte noe helt annet, Få år etterpå så ble jo Emilie skikkelig poppis...Farmor het Karoline, og det lå på 10-på-topp hele nittitallet...Er litt artig at de gamle navnene kommer tilbake, jeg er ikke så begeistra for navn som er oppkonstruert fordi foreldrene skal være så innmari nytenkende. Liker heller ikke så godt navn som stammer fra Amerikanske såpeoperaer... Savannah Michelle Jensen (bare et eksempel) klinger ikke spesielt bra i mine ører...

Skrevet

Runar eller johan er finest.

Øystein

Vegard

Aslak

er også navn jeg liker

Fint å se noen andre som tenker på andre navn en Lucas og Elias:P

Skrevet

Jeg liker alle navnene, bortsett fra Børge. Det kan jo hende at navnet faller på plass, når dere får sønnen deres i armene ; )

Skrevet

Karsten - flott og stødig navn, ikke mye brukt nå

Olai - koselig navn

Johan - også et flott, stødig navn, blir mer og mer brukt

Leonard - Cochen liker jeg godt, men er ikke glad i fornavnet

Runar, Børge og Brynjar er på en måte forfriskende innslag i bibelnavnene, men jeg er ikke så innmari glad i dem.

Karsten er min favoritt!

Skrevet

Tja, Olai var da fint. Leonard er også fint, men kommer til å bli kortet ned til Leo av venner;)

Et annet gammelt navn er Livar. Så har du Ola/Olav, Lars, Hans, Svein/Sven, Johannes, Kurt, Sigmund, Sigurd, Sjur og mange, mange flere.

Gutten min er oppkalt etter 2 av sine tippoldefedre:) ikke så veldig sært navn; Kristoffer. Det er også et gammelt norsk navn:)

Skrevet

Takk for mange fine innspill :)

Ja de fleste sier at navnet faller på plass når man får babyen i armene, så ''ser'' man hvilket navn som passer :)

Vi får satse på at det skjer her, for liker de fleste navnene kjempe godt. Mine favoritter må være Johan, Runar, Olai, Børge og Leonard. Hmm, nå ramset jeg jo nesten opp hele listen :)

Ikke lett dette her...

HI

Skrevet

Jeg liker Runar : )

Skikkelig stødig, sterkt og tøft navn til å vokse og leve med et helt liv.

Karsten er også fint.

Skrevet

21:44 her.

Glemte å si at Runar betyr "elsket mann"!

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Jeg syntes Leonard var finest:)

Skrevet

Olai eller Leonard. Liker Johannes veldig godt men ikke Johan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...