Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er koffein så farleg at ein bør halda seg heilt unna kaffi og cola heile svangerskapet? Eg blir litt forvirra over kosthaldsråda på det området...

Eg drikk ikkje kaffi, og veldig lite cola også - men når eg har vondt i magen (og det hender jo ganske ofte no som eg er gravid), så tykkjer eg det gjer godt med eit glas cola. Men eg vil jo ikkje utsetja bebisen for noko som er farleg!

Nokon som veit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk helt avsmak på kaffe og cola de første 10ukene, greide ikke synet eller lukten.. hehe Men nå drikker jeg både cola og kaffe igjen som jeg gjorde før.

Det er på Amerikanske sider jeg ser de fraråder koffein totalt. Her i norge sier de at 2 kopper kaffe går fint. Det er bare begrensninger. Husk at noen sitter å bøtter ned en hel kaffekanne alene. Det blir nok den lille litt gira av.

I begynnelsen av svangerskapet sier de at det kan provosere frem spontan abort! Aner ikke jeg, sier bare det jeg har lest.

Men som jeg sa tidligere, jeg drikker det. Har ikke hatt noe problem.

Skrevet

Et par kopper kaffe om dagen er helt greit :-) Personlig gikk jeg fra å være kaffeelsker til ikke å tåle lukta av det en gang... Heldigvis gikk dette over etter to måneder, men jeg liker fortsat ikke kaffe noe særlig - smaker annerledes enn før... Veldig rart!

Skrevet

haha.. morro å høre at flere reagerte som meg med kaffe'n. Tror du ikke jeg geide å søle mannens kaffekopp på svangeskaps kortet mitt. Morrro når man ikke engang tåler lukten! haha

Skrevet

Mattilsynet sier max 1-2 kopper kaffe, 2-3 kopper te eller 1 l koffeinholdig brus.

I den svangerskapsboka jeg fikk hos legen står det ingenting om risiko for abort, men det står at det ikke anbefales mer enn de grensene som jeg skrev øverst fordi for mye koffein kan gi for lav fødselsvekt.

Skrevet

Jeg har også bare hørt at det kan gi lav fødselsvekt. :)

Kaffedrikkinga mi gikk ganske automatisk over da jeg ble gravid, jeg greide heller ikke lukta av sambo sin kaffekopp i bilen engang.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...