Norwegian by injection Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har to jenter (8 og 9år). De får 100kr (hver) per uke...men nå leste jeg på klikk at gjennomsnitts ukelønn for barn mellom 7 og 9år er kun 35kr. Det synes jeg var veldig lite...men kanskje det er meg som er litt "over the topp"!
erteposen + 4 Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Til godteri? Det var mye. Kommer jo an på hva en forventer barna skal betale eller bruke penger til - og hva de gjør hjemme. 800 kr i mnd. i ukepenger synes jeg er mye. I utgangspunktet er jeg litt imot ukepenger i bytte mot husarbeid, og er vant til at en gjør det fordi en er en del av familien. Mine får 20 kr på lørdager, og de kjøper godteri eller blad.
Gjest Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har gått bort fra ukelønn da jeg syntes det fungerte dårlig her i huset. Så nå er det betalt for hver jobb. På kjøleskapet henger en liste over ting hun kan gjøre for å tjene seg litt ekstra penger. I perider der hun ønsker seg noe så jobber hun beintøft og klarer å tjene inn de pengene hun må for å kjøpe det hun ønsker seg. For hver oppgave får hun 5 kr. For noen høres det lite ut, men hun har en rekke oppgaver å velge mellom og hun får se at det krever en innsats for å tjene seg opp nok penger. Noen uker tjener hun bare 15 kr andre uker kommer hun opp i 50 kr. 100 kr er for mye for min jente, hun fikk ikke gangsyn på pengene å bare slang de rundt omkring. Hun tok heller ikke vare på lekene sine da, for da var det bare å kjøpe seg nytt når noe ble borte eller ødelagt. Jeg hadde såpass mye i ukepenger i begynnelsen fordi jeg følte at det tok så lang tid å spare seg opp før hun fikk det hun ønsket seg. Men som sagt det fungerte ikke hos oss. Hun er nå straks 10 år.
Norwegian by injection Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2009 Jeg glemte å skrive at jentene mine er veldig flinke til å spare, de sparer stortsett alt......de kjøper klær, DS spill o.l.....de får godteri itillegg ca.30kr.
Mom2Two Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Jeg synes 100 kr i uken er mye når man er bare 9 og 10 år, men det er jo dere som velger beløpet:) Vi har ikke begynt med ukepenger ennå, men det er under vurdering nå..hehe.. Han er snart 9 år. Tenkte 50 kr i uken eller noe.
Norwegian by injection Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2009 Jeg synes ukepenger funker veldig bra hos oss! Hver gang jentene maser om ting i butikken så sier jeg "da får du spare ukepengene dine, så har du råd til......" Synes det er viktig å lære ungene å spare og at de har noe å glede seg til (å kjøpe), de setter mere pris på ting når de kjøper det selv. Helt ærlig så synes jeg at jeg sparer penger med å gi de ukepenger hver uke, he he!
Mom2Two Skrevet 9. mars 2009 #7 Skrevet 9. mars 2009 Hehe, det er nok et poeng! At det nok er dyrere om man må kjøpe alt utenom. Men har en mistanke om at jenter er litt flinkere? Men hva når det er ting de trenger til fritidsaktiviteter osv. (f. eks fotballsko, nye skøyter til bandy osv.) må de da dekke dette av lommepengene? For ofte er det snakk om litt akutte behov. Han kan liksom ikke være med på fotballtrening uten fotballsko osv. Hva må de dekke selv for de pengene?
Gjest Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Min 6 åring får 25 kr, men da får han lørdagsgodt av oss, samt ett og annet blad i ny og ne. Skulle han fått 100 kr pr uke skulle det inkludert lørdagsgodteri og evt blader han vil ha.
Norwegian by injection Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2009 He he, nei, vet ikke om jenter er flinkere enn gutter siden lillegutt på 1.5år ikke får enda ;-) Alt "utstyr" og ting som de virkelig trenger betaler vi selvølgelig....men klær, leker, spill o.l som de har "lyst" på og ikke trenger betaler de selv...det funker kjempe bra hos oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå