Gå til innhold

gravid etter MA..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid etter en ma i sommer. Er utrolig redd og bekymra for at det skal ende i en ma en gang til. Har fått ultralyd i uke 8 da:)

men er det mange her som har hatt en ma, og så har hatt normale svangerskap etterpå, eller er det vanlig at det gjentar seg flere ganger før spiren virkelig sitter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei der... Først,- Gratulerer og velkommen inn til oss ;)

Og så, jeg tror absolutt ikke at det er vanlig med flere MA etter hverandre. Det er slik at å miste 3 ganger etter hverandre får en egen diagnose,- Habituell abort,- og det er det ikke så veldig mange som sliter med.

Det er vanligere å miste en gang enn å miste to ganger etter hverandre for å si det slik.

Prøv å slappe av , jeg vet at det er utrolig vanskelig. Selv har jeg mistet 3 ganger på rad nå,ingen i MA da,og er nå gravid igjen. Jeg forventer jo blod på papiret ved hvert toalettbesøk og blir like forvirret for hver dag som går hvor det fortsatt bare er hvitt. Kanskje jeg tør tro på dette snart?

Du er ikke alene om å være redd etter å ha mistet. Kom inn på *Mistet,gravid på ny* forumet,vi er flere som deg der inne. Ikke så voldsomt futt og fart der inne,men vi er der :)

Dette går bra skal du se. Godt at du skal få tidlig UL. Det vil hjelpe på å nå hvilepulsen din.

Hvor langt kom du forrige gang?

Skrevet

vet du grunnen til at du mistet i MA sist?

jeg mistet i MA i 2.trimester i november, og jeghar vært skrekkelig nervøs nå i dette svangerskapet.

men jeg får kjempegod oppfølging, ultralyd annenhver uke osv.

gutten min døde av næringssvikt, og legen har forsikret meg om at dette nok skyldtes et engangstilfelle, og at det er svært sjelden at det er noe annet enn uflaks som er grunnen til nettopp dette. dvs at det er liten grunn til å tro at det vil gjenta seg.

jeg er i uke 12 nå, og det ser foreløpig bra ut. skal til ny ultralyd i morgen, og gruegleder meg. så langt har iallefall lille vokst som den skal, og jeg merker at jeg slapper litt mer av for hver dag som går.

-selvom jeg nok ikke slapper av før jeg er forbi uke 20, sånn at jeg er forbi når det gikk galt sist.

Jeg var forresten tvillinggravid denne gangen, og mistet den ene tvillingen i SA i uke 7, og det har jo også gitt meg en ekstra støkk, men nettopp pga disse tingene får jegogså så mye oppfølging jeg vil.

Jeg håper du klarer slappe av etter ultralyden, og at du kan stole på at kroppen gjør det den skal. men blir du veldig usikker, så kontakt legen din, og så får du tatt noen blodprøver eller tatt en ekstra ul, sånn at du kan få slappet av litt. det er fælt å gå sånn å være usikker.

Ellers; velkommen inn på "mistet, -gravid på ny"

klem til deg

Skrevet

Hei:)

Så hyggelig å få svar fra dere!

Jeg var ca 8 uker da jeg mistet sist. Vet ikke helt grunnen, men legen sa at embryoet ikke hadde utviklet seg. Så de kunne bare se en tom fostersekk. Det hadde blitt befruktet, men ikke komt noe videre. Bare fostersekken som vokste uten noe inni. Merkelig at kroppen ikke støter det ut selv.

Det tok meg neste et år å bli gravid igjen så nå håper jeg den sitter og vokser :)

Bare jeg ser et bankende hjerte, da blir jeg glad:)

Har ikke hatt blødninger så det er jo et godt tegn, men det hadde jeg jo ikke sist heller da... off, må prøve å slappe av litt. Blir snart gal av å gå rundt å tenke.. og tiden går jo sååå saaakte...

Etter UL skal jeg bare nyte graviditeten, og kose meg:)

Takk for svar og lykke til til dere også:)

Skrevet

Uglemamma:; hvorfor mistet du, og hvor mange uker var du på vei?

Skrevet

Vel, vi vet ikke helt sikkert hvorfor jeg mistet... To SA i uke 6 ca, en blighted ovum,- som det høres ut som det du har hatt igrunnen, oppdaget i uke 8. Det er når man har blitt befruktet, men embryoet har dødd tidlig og løst seg opp og blitt borte .Kroppen får det ikke med seg og fortsetter sin gravide vekst. Alt som skal være i fosterhulen er der,bortsett fra det viktigste. En liten spire... Grusomt å bli lurt slik av sin egen kropp.

Legen min tror igrunnen at jeg har et overaktivt immunforsvar i livmoren min og dermed angriper fremmedlegemer... Nå går jeg på blodfortynnende (for bedre gjennomstrømning av næringsrikt blod til livmor), østrogen (i tilfelle jeg har lavt østrogen,som igjen kan være en årsak) og på prednisolon (som er immunforsvar-svekkende piller.Lav dose da.)...Hel-gardert med andre ord. Og so far so good. Har sett bankende hjerte og ikke blødd en dråpe. Men klarer ikke senke skuldrene helt før etter ny undersøkelse hos en spesialist 19nde mars. Om alt er bra da,sååå skal jeg tro og håpe. Tror jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...