Gå til innhold

Få godkjent "hjemlandsadopsjon" i Norge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En venninne er gift med en vestafrikaner, og etter mye IVF-styr, ser det ut til at de må adoptere.

Så vidt jeg kan se er det bare Sør-Afrika og Etiopia som er etablert som formidlingsland gjennom norske foreninger. Å få adoptert utenom har jeg skjønt er nærmest umulig, det var vel det Mia Gundersen prøvde.

 

Men: er det noen som vet noe om det er vanskelig å få godkjent en adopsjon fra et annet land? hHn er jo statsborger i hjemlandet sitt,slik at de kanskje kan gjøre en "innenlandsadopsjon" der.

 

Er det noen som vet om det er vanskelig å få en slik adopsjon godkjent av Norske myndigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

hei, jeg er barnevernsansatt og har erfaring med dette. å adoptere fra land som norge ikke har avtale med er kjempe vanskelig. da går det ikke fra det statlige eller kommunale barnevernstjeneste men fra BUFETAT. dette er en prosess som er svært byråkratisk og lang som et vondt år. noen klarer å vente lenge, men jeg erfarer at mange gir opp fordi det er mye jobb. noen ønsker å adoptere fra sitt hjemland hvor man har statsborgerskap, men da TROR jeg dere må adoptere direkte gjennom det aktuelle landet for så melde fra til norske myndigheter. er ikke helt sikker på dette da det er lenge siden jeg jobbet med det. Men som sagt, tror det meste går om man har en flink jurist til å tolke loven og retningslinjer, mye av det. Jeg tror det er meget vanskelig og ikke minst verdens leeeeengste "svangerskap" om jeg kan forklare det slik.

Lykke til med venninen din da og bare spør om det er noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...