Prins&Prinsessa Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Jenta har hatt litt problemer så nå er jeg så sår at jeg snart gråter når jeg ammer. Noen råd? Bruker den der lanolin kremen.
Musemor med tre søte små Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Jeg kjøpte en slik gul tube på apoteket, husker dessverre ikke hva den het. Uansett, etter amming, press noen dråper melk ut og smør brystvortene med det. La dem lufttørke, smør dem så med brystkremen og bruk ammeinnlegg i ulll. Det hjalp for meg
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Da er vi to!! Kjøpte meg disse http://www.ammehjelpen.no/shop2/Details.asp?ProdID=81&category=33 for å slippe å få innleggene hengende fast i sprekkene, så om du har fått det er disse fine. Har vanlige innlegg utenpå. Ellers å lufttørke mest mulig med litt mm på tuppen, og sørge for at tuppa tar riktig sugetak (se amehjelpen.no). God bedring!!!
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Det som funket for meg var å kutte ut alt av slike salver som skal hjelpe... klemme ut morsmelk og smøre utover brystvortene. La det lufttørke. Og fortsette slik... Ha puppene ute til lufting så mye som mulig, helst hele tiden, og smøre på ny melk med en gang det er tørt. Slik satt jeg i to døgn etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Da var de så såre og vonde, sår som blødde og jeg gråt hver gang jeg skulle amme, gjorde så sykt vondt. Men etter to døgn med denne behandlingen var de bra igjen, og det har de vært siden. Begynner det å bli litt sårt smører jeg utover litt morsmelk og lar lufttørke etter et par amminger, også er det bra igjen. Det enkle er ofte det beste:)
mamman til to gutter Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Min erfaring er at lufting er det eneste som hjelper. Hvis man er ordentlig sår, så kan man smøre med hva det skal være og man vil fortsatt være like sår. Sår trenger luft for å gro. Jeg satt med puppene fri så mye jeg kunne og da grodde det. Brukte i begynnelsen bh med ammeinnlegg om natta for å unngå melk overalt, men jeg gikk over til å ha håndkle under puppene i senga og ellers ble alt vått når jeg lakk. Byttet heller sengetøy ofte, for når jeg brukte bh om natta, så ble jeg sår igjen i løpet av natta fordi sårene sprakk opp igjen.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Jeg brukte albueskjell og ullinnlegg.... det funka som bare det =))
Sistah*G07*J09* Skrevet 9. mars 2009 #7 Skrevet 9. mars 2009 Jeg hadde det også slik :/ hadde så såre brystvorter at jeg blødde når jeg ammet, og gråt fordi det var så vondt. Jeg brukte purelan (fåes kjøpt på apoteket), og mye lufttørking. En kjempe hjelpsom barnepleier på føden, hadde god til til å lære meg riktig ammeteknikk, å da ble det ikke så vondt. Så jeg vil anbefale deg å kontakte ammehjelpen, kjøp puralan og smør ofte. Og ikke minst. Pust med magen, i det mini tar tak
gerd Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 PURELAN!!! OG nesten like viktig er ammeinnlegg som ikke sitter fast. DVS ikke ull og ikke natusan. Medela sine er veldig bra.
integra Skrevet 5. juli 2009 #10 Skrevet 5. juli 2009 Du kan forsøke med en meget bra, naturlig hudkrem som heter Egyptian Magic - den er basert på bl.a bivoks. Gir meget rask og god effekt på bl.a. sår og øm hud på og rundt brystvorten. Er helt ufarlig og velsmakende for babyen da den kun inneholder produkter av honning. www.egyptianmagic.no Lykke til!
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 5. juli 2009 #12 Skrevet 5. juli 2009 for meg funka ikke kremen, da var det konstant vått der, og de fikk ikke luft tørke..smør heller på mm, og ha ullinnlegg...ullinnleggene hjalp meg mye..
Klar for nr 2 Skrevet 5. juli 2009 #13 Skrevet 5. juli 2009 Jeg hadde det også sånn. Det var forferdelig vondt, og jeg tenkte med gru på ammingen. Etter å ha pint meg lenge nok tok jeg i bruk ammeskjold. En silikon"tupp" du har utenpå brystvorten. Kom til himmelen når jeg tok disse i bruk! Etter å ha brukt de en stund gikk jeg over til å droppe de og alt av smerter var borte. Noen sier at skjold kan minske melkemengden, du må tømme brystene hver kveld etc. Men jeg gjorde ikke noe ekstra. Mindre melk fikk jeg heller ikke, og det gikk helt fint å venne henne av med å bruke de. Lykke til, det blir bedre(:
Marsipan❤grisen Skrevet 5. juli 2009 #14 Skrevet 5. juli 2009 Integra - Ufarlige produkter laget av honning? Barn under 1 år skal jo ikke ha honning, dem kan bli forgifta. Jeg hadde ikke tatt sjansen på at barnet mitt fikk i seg dette produktet.
Gjest Skrevet 5. juli 2009 #15 Skrevet 5. juli 2009 Hehe, jeg skrev akkurat det samme på det andre innlegget om såre bryst. Hadde heller ikke tatt sjansen på å bruke dette...
Pysa Skrevet 5. juli 2009 #16 Skrevet 5. juli 2009 enig med misti - bytt stilling. du blir sår fordi teknikken ikke er rett ennå. legg babyen i tvillingstilling, det avlaster brystvorten og den får fred til å gro.
Balder911 Skrevet 5. juli 2009 #17 Skrevet 5. juli 2009 Jeg fikk etterhvert noe som het Jelonet på Akademiska i Uppsala, et slags nett de bruker ved brannskader. (finnes i Norge også) En liten bit sånn og en kompress over løste problemet på 4 dager. Forsøkte først med Purelan(innkjøpt på forhånd haha) og lufting, men det hadde gått så langt at det var blødene sår, og brystvorten begynte å dele seg (jeg måtte ha to personer til å hjelpe meg når jeg skulle amme- en til å snakke med meg og en som holdt armene mine så jeg skulle typ slenge ungen av gårde.. Det gikk iallefall over.
lille sprelle Skrevet 5. juli 2009 #18 Skrevet 5. juli 2009 medela brystvortesalve. men først klem ut litt melk og la det tørke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå