Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Får sikkert en masse pes nå, men det får så være, må få ut agresjonen min før jeg går på veggen ! Vi er en venninegjeng på 4 å jeg er den eneste av oss som har samboer og dermed ikke er alenemor. AleneMor 1: Barn: 3 mnd. alltid rolig å får hjelp fra alle kanter, bl.a. har jeg allrede passet barnet en helgen som var, for at hun skulle få ta seg en fest. Har ikke sertifikatet, men bor midt i sentrum. Har permisjon helt til januar09. Har overgangsstønad, bostøtte,utvidet barnetrygd, barnebidrag og fødselsstipend, og det er bare dt jeg vet om. Alenemor 2: Barn: 14 mnd. Og hun har bare barnet hver 4.helg, da barnefar har helg 1, besteforeldre har helg 2, og hun har avlastningshjem helg 3. Bor litt utfor byen, men har sertifikatet og kjempestor bil. Er deltidsstudent og har kun 10 timer undervisning i uka, men full barnehageplass, hvor hun får 63 % dekket eller noe sånn, har overgangsstønad, undrvisningsstønad, utvidet barnetrygd, barnebidrag og bostøtte som jeg vet om. Alenemor 3: Barn: 3 år, hvor pappa har barnet 12 dager i mnd. ( 1 uke + langhelg, og de bor i hver sin kommune). Har ikke sertifikatet, men bor veldig sentralt. Og er deltidsstudent og har kun 15 undervisningstimer i uka. Har overgangsstønad, bostøtte, utvidet barnetrygd, barnebidrag, fullt stipend, delvis dekket barnehageutgift som jeg vet om. Skjønner jo at det er tung å ensomt å være alenemor, men min situasjon er slik; Samboer gjennom 5 år, barn på 15 mnd, akkurat kjøpt hus til 2.5 mill, har 35 timer undervisning i uka i tillegg til 50 arbeidstimer i mnd. samboeren har 37.5 arbeidstimer uka med gjennomsnittlig lønn men prøver å jobbe så mye overtid som mulig, vi har full barnehageplass, og har ikke så mange som kan avlaste oss i hverdagen. Mens vi bor på 200 kvm til 18000 i mnd, bor de andre på 50-60 kvadrat til 5000-6000, dermed mindre husarbeid, de leier vi eier. Og det som irriterer meg er at de konstant sier "du har det så mye lettere", "alt blir lettere når man er 2", "dere har så mye bedre råd for dere er 2" . Kan da umulig stemme?? Jeg eier ikke fritid, men tar meg alikevell tid til å kjøre dem på butikken og andre ærender, og den siste tiden har det vært dårlig vær, så har stått opp en halvtime tidligere for å kjøre mor3's barn i bhg. hver dag, ennå hun begynner 2 timer senere enn meg! Men de er ikke takknemlig i det hele tatt. Å de blir kjempefornærmet om jeg sier i fra eller sier jeg rett å slett ikke har tid. Og får kjeft over hode og "det er så tungt å være alenemor"-talen om jeg ikke har mulighet eller tid . Er så lei nå !!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 anbefaler deg å selge huset å leie til 5-6000 i stedet!! det finnes faktisk billige hus å leie bare man orker å pendle litt:)) å slutt å lek tøffelen deres!!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 som alenemor til 2 barn så kan jeg bare si meg enig i at det er for min del hardere å være alene enn da jeg var med barnefaren. jeg har nå blitt vant til tilværelsen min, å jeg syter ikke å klager til venner/venninner om det. Forstår godt du blir lei om de bruker deg som klagemur å utnytter deg når du ikke har tid/overskudd. Selv om man er alene må man godta at andre rundt har et liv og sine forpliktelser.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Det er sider ved alt. Jeg synes det var utrolig ensomt å være alenemor, og selv om det ødela økonomien å bli sammen med barnefar igjen, er jeg glad for at jeg gjorde det. Mindre penger, men en å dele sorger, gleder og husarbeid med. Ulempen er å ha en ekstra person å krangle med, og ta hensyn til. Alt i alt foretrekker jeg dårlig økonomi, men å ha en å dele den dårlige økonomien med.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 å herregud her kommer det igjen! det er snakk om prioriteringer!!!! du har kjøpt stort fint hus, dere er 2, deler alt på 2 osv osv hvorfor ikke selg huset? kjøp dere mindre og ha mer å rutte med- har dere besteforeldre som kan passe barnet deres noen helger innimellom? lær deg å si NEI og slutt og klag. du har jo valgt dette selv og vær glad;)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #7 Skrevet 9. mars 2009 Her er ikke noe særlig leiemarked, å da vi kjøpte huset var det så å si ikke renter i det hele tatt, å vi betalte kun 9000 i mnd, noe som ikke var noe særlig for 200 kvm. Og det er snakk om handling 3 ganger i uka per mor, (minus hun med bil) passing av barn en helg i mnd. (per mor) og en masse andre ærender. Og på toppen av det hele så er jeg fra 5 - 9 år yngre enn dem, men har fortsatt mer utdannelse enn dem, å jobb . (tidlig i 20-årene) HI
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Prioriteringer? Vi har da alle valgt våre situasjoner, 1 av disse mødrene ble i hovedsak gravid for å slippe å sone en straff, en annen av dem fikk beskjed at hun hadde dårlige egg, ble satt på pergo å valgte å få barn med en kompiss for å få "brukt" en av de eggene som kunne brukes å dermed viste hun ble alene, og den 3. gikk fra barnefar etter hun hadde vært utro flere ganger . Å jeg har valgt å være hos samboeren min til tross for dårlig økonomi, vi tok lån ung å tenkte absolutt ikke på renteøkninger, å har lært av det. Betyr vell ikek at jeg skal være nødt å være sjåfør, barnevakt, kokk og hushjelp for vennene mine .
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #9 Skrevet 9. mars 2009 Du er vel klar over at disse stønadene de mottar kun varer en liten periode? Etter endt stønadsperiode må man klare seg selv. Jeg er alene med ei jente på 9 år. Jobber fulltid og har utbetalt ca 17 000 i lønn. Utover dette får jeg dobbel barnetrygd som utgjør 1940 kroner, pluss barnebidrag på 610 kroner. Dvs at jeg har 19 500 kroner å leve for i måneden, og 17 av dem jobber jeg for. Jeg "FÅR" bare 970 kroner mer enn deg i måneden. Dette er alt jeg har å rutte med fordi jeg ikke har en mann/samboer å dele utgifter med. Pengene skal dekke husleie på 7000 kroner, SFO på 2000 kroner, aktiviteter som turning og svømming til vesla - DYRT! Mat og klær osv osv. Synes det er smålig av deg å irriterer deg over dette.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #10 Skrevet 9. mars 2009 Det er kanskje ikke lettere økonomisk og være 2, i og med at de får masse stønader.. mens dere jobber.. Men dere er 2 til og dele bekymringer og gleder med.. og dele hverdagen med.. Sånn sett stiller dere sterkere. Og at de klager og slenger dritt betyr bare at de er sjalu eller fulle av misunnelse.. Dritt i og kjør dem hit og dit hvis du bare får dritt.. Hvorfor skal du gidde det?! Ikke vær tøffelen, dørmatten og klagemuren dems.
Groosalugg Skrevet 9. mars 2009 #11 Skrevet 9. mars 2009 Men unnskyld meg, det er jo ikke deres feil at du stiller opp som sjåfør, barnevakt, kokk og hushjelp og alt mulig! Det er mulig å si nei vet du.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #12 Skrevet 9. mars 2009 Hi hi hi..... du har masse å tenke over...syns jeg=) Deilig å kunne syns litt synd på seg selv, og godt å kunne tenke at man har det så mye verre enn andre!!! Jeg var alenemor for to barn (en nyfødt og en 2-åring) var student og i deltidsarbeid...økonomisk har jeg skjeldent hatt det så bra=) så du har ett poeng der..... I de tre årene hadde bf barna kanskje 3 helger... utover det hadde jeg barnevakt de gangene det var foreldremøte i bhg...og 1 begravelse...og JA...jeg var på byen 1 gang=) Utover det hadde jeg som du sier en liten leilighet sentralt i byen...(men brukte alikevell 2 timer fra hjemme til begge bhg til barna før jeg kom på jobb/ høyskolen... brukte tilsammen 4 timer på henting og levering hver dag) Det som var tyngst var å ta oppdragelsen selv... alle gledene som jeg ikke kunne dele med noen som så barna slik som jeg så de.... eller alle bekymringer og tunge stunder... de kveldene jeg satt med to barn på legevakten (i oslo var det ofte mange timer å vente.sikkert ellers i landet også, for alt jeg vet om) måtte roe de ned selv og ta støyten alene!! Det var tøft=( Nå har jeg møtt en fantastisk mann.... vi har fått 2 barn til..og økonomien...vel vel mistet jo alle stønader som alenemamma....(selvsagt) men det merkes det..... Uansett så er det så mye lettere å være to voksne og fire barn enn 1 voksen med 2 barn!! Vi har større plass...men er flere til å rydde..og betale på bolig..(som alene leide jeg..nå eier vi...) Alle gledene kan vi dele...og sorgene er vi også to om... Barnevakt har vi skjeldent nå også...men det har jeg aldri blitt skjemt bort med... syns ikke du hi skal sammenligne livene deres, for du vet ikke hva du snakker om før du har opplevd det hele...og det er mer enn økonomi...ett liv som alenemor er slett ikke så lett som det virker...man må nemlig ta støyten ALENE... ingen å dele noe med...er man to så har man noen å dele disse sorger, gleder og bekymringer med...det er en deilig følelse... lykke til hi...og ikke la bitterheten overta....
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #13 Skrevet 9. mars 2009 Det er sikkert tøft å være alenemor, så på mange måter har du det kanskje lettere enn dem bare ved å ikke være alene. Det betyr ikke at du ikke har nok med dine forpliktelser innimellom... hvis du sa nei noen ganger, så kanskje de lærte seg å sette mer pris på det?! Og blir de sure, så sier det mer om dem enn om deg... jeg synes du skal stille opp så mye som du har lyst til, og ikke mer enn det, enkelt og greit. Om de kjefter på deg er de litt for godt vant, og kanskje ikke så gode venninner som de burde være?
Gjest Skrevet 9. mars 2009 #14 Skrevet 9. mars 2009 Lær deg å seie NEI^! Hilsen aleinemor som aldri kunne holdt på sånn som nokre av dei. Det er jo din egen feil, og tittelen virker jo som generalisering.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #15 Skrevet 9. mars 2009 hehehe.. det er jo ikke snakk om alenemødre og deres økonomi, dette. Du skriver jo egentlig at du er ei dørmatte som lar deg utnytte;) DET er det jeg klarer å lese utfra dette innlegget. Det lønner seg ikke alltid å være for hjelpsom. De hadde sikkert klart å finne andre løsninger på å bli kjørt hit og dit. Men hvorfor skal de det? De har jo en enkel løsning; deg;) Og at de er lure nok til å ha mindre boutgifter, mens du har høye boutgifter, er vel ikke alenemødrenes feil? Virker litt rar, du HI......
Gjest vinterbrud Skrevet 9. mars 2009 #16 Skrevet 9. mars 2009 Lær deg å si nei når de spør om kjøring hit og dit.Jeg er alenemor selv,vært det hele tida og klarer meg godt. Frøkna er over 5 år og begynner på skolen til høsten,mens jeg venter på at uførestønaden min blir ferdigbehandlet. Hun er full dag i barnehagen pga vennene sine og de ekstra ressursene hun trenger.Vi har ikke bil,kjører kollektivtransport. Men god råd har jeg ikke,de som tror det må tro omigjen.Men leiligheten min den eier jeg selv,heldigvis fikk jeg kjøpt den til spottpris for ni år siden. Det er uansett best å eie sin egen bolig,da får vi jo glede av prisstigningen og gleden ved at det er vårt. Men jeg misunner deg jo som er to til å ta vare på barna,og ikke bare en hele tida til å følge opp alt angående barnet. Vi bor på ca 60 kvadrat.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #17 Skrevet 9. mars 2009 Det er på godt å vondt begge deler, både være alene foreldre, å være sammen med barnefar.. Jeg og sambo har et nydeligt barn i sammen, han er mye borte pga. jobb, så jeg får ikke noe "avlastning" fra barnet, han er lite hjemme å ingen andre rundt som tilbyr hjelp, har tilsammen hatt kanskje 15 timer for meg selv de sist 5 måndene. (Jeg har kunn meg selv å takke for det da, at jeg ikke tvinger sambo til å være mer hjemme med barnet, når han først er hjemme, å at jeg ikke vil mase på andre til å sitte barnevakt) Har et vennepar i samme sitvasjon som oss, der alle runt dem hjelper til, der de til tider sier nei til barenvakt for de vill ha barnet litt selv også.. Har venniner som er alenemødre, noen av dem har god økonomi å masse hjelp fra alle å der bf hjelper til, mens noen av dem har elendige økonomi å ingen i det hele tatt som kan hjelpe dem med barnet/barna, å der bf driter i barna å kanskje ikke henter d i det hele tatt når det er avtalt, eller leverer de tilbake på lørdag i steden for søndag. Tror ikke det er noe lettere for alenemødre enn for de som er sammen å omvendt, det går ikke ann å "ta alle under en kam" Noen alenemødre har det rå flott, å noen har det elendigt. Noen har et godt samliv , mens andre sliter.. Økonomien variere selv om man er alene eller sammen.
Gjest Skrevet 9. mars 2009 #18 Skrevet 9. mars 2009 Så trist for deg at du føler det sånn. Jeg har prøvd å være to, nå er jeg enke og alene med barnet mitt. Det ER lettere å være to. Selv når mannen min var alvorlig syk og ikke kunne bidra med noe var det lettere å vite at man var to. Man er gjerne seg selv nærmest, som du føler på nå. Klagene dine om utgifter til hus var bare latterlige. Du kan også bo på 50-60 kvadrat og bo billigere og ha mindre plikter når det gjelder husarbeid.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #19 Skrevet 9. mars 2009 jævla gnom, synes du det er så forbanna rart at det er dyrere for 200kvm enn 60? Hvis du tror gresset er så mye grønnere på andre siden foreslår jeg at du tester det ut! Lykke til da, vennen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå