MammaKos Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har alltid vært streng på at lille ikke får sove i sengen sin på dagtid, for å skille mellom dag og natt.. Hun har da på dagen sovet i en liten seng i stuen eller i vogn på tur.. Hun er en ganske "light-sleeper" og søvnen blir mye forstyrret når hun sover i stuen.. Hun er nå 5 mnd og nattrutinene er godt innarbeidet, og har egentlig vært det nesten siden hun ble født.. Er det "farlig" å legge henne på rommet sitt i sengen sin når hun skal sove på dagtid nå da..?? Tror det blir mye bedre for meg og henne at hun kan sove på sitt eget rom i mørket i fred og ro på dagen.. Vil bare ikke ødelegge de gode rutinene vi har innarbeidet.. Takker for svar!!
2008 og 2010 Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har ikke noe godt svar å komme med - lurer egentlig på det samme. Var på 5-månederskontroll for ikke så lenge siden, og glemte selvsagt å spørre helsesøster om dette. Det vi gjør er å la henne sove i vognbagen på dagtid - både ute og inne. Det fungerer fint. "Bysser" henne i søvn i vognbagen og lar den stå på soverommet hvor vinduet står på vidt gap (har lue på Lille). Da får hun frisk luft, og får sove uforstyrret (jepp, Lille våkner også lett). Jeg ser for meg at det ikke er så lenge før vi begynner å bruke sengen på dagtid også, vil da prøve å ha det relativt lyst på rommet slik at hun ikke skal tro det er natt
AO3 Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Vi gjør ikke noen forskjell på dette, men vi har heller ikke klart innarbeidede rutiner. Hver gang vi tror vi har det, endrer han dem... Likevel har han helt klart en forskjell på dag og natt.
Gjest Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Vi gjør ikke noe forskjell på hvor poden (4mnd) ligger dag eller natt, det har vi aldri gjort! Men nå har han bestandig sovet om natta. Mini sover 3-5 lurer iløpet av dagen, sover ml. 1-3 timer for hver lur. Får kanskje 1-2 lurer i vogna. Resten legger jeg han inne i senga si. Og han sover like lenge ute som inne. Han skiller fint selv mellom dag og natt. Tar kvelden ml. 18:30 og 20:30 alt ettersom når siste lur var. Og tar morgen 06:00-08:00 alt ettersom når han tok kveld. Han finner søvna si veldig fint selv, men MÅ være trøtt! Legger jeg han før han er trøtt blir han lynings, da er det hylskriking til han nesten ikke får puste! Men straks han er trøtt, etter ca. 2 timer oppe, slokner han på null komma niks, bank i bordet! Vet ikke helt, barn er jo forskjellig, men er det noe i det å skille mellom hvor barna sover natt og dag??
Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Jenta vår er 3 måneder. Hun sover igrunn på forskjellige steder på dagtid. I vogna på trilletur, på sofaen, i fanget mitt, i vippestolen, i vognbaggen på soverommet vårt hvor hun også sover om natta. Jeg tror hun tar natta mer ut fra tidspunkt enn hvor hun legges. Det vil si, jeg prøver jo å gjøre kveldstellet og legging rimelig lik hver kveld så hun forstår at det er natt, men selv om vi er borte, slokner hun ordentlig til i 21-22-tiden. Jeg gjør det heller ikke mørkt for henne når hun sover på dagen.
mamma_til_lille_nurket:) Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Vi lar vår lille (3.5månder) sove i sprinkelsengen på soverommet både natt å dag, det går helt fint, ødlegger ikke nattesøvnen i det hele tatt sover ca 8-8 med 1-3 måltider gjennom natten. Men vi lar gardinen være litt åpne om dagen slik at der er litt lys på soverommet, om natten er det jo mørkt uansett. Så det hjelper jo barnet å skille på natt å dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå