AO3 Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Vi skulle egentlig til helsesøster i dag på femmånederskontroll, men så ble den avlyst pga sykdom... Og utsatt i to uker. Jeg skulle spørre hs ang fullamming vs oppstart av grøt, men nå blir det to uker til vi skal dit... Nå spiser han ikke så fryktelig ofte om natten lenger, og på fire uker har han lagt på seg fra 6,6 kg til i underkant av 7,2kg. Det er vel greit, er det ikke? Han har alltid vært et par millimeter under kurven, og har fulgt den kjempefint hele veien. Mao kan vi vel fullamme litt til - han legger på seg nok, gjør han ikke?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 600 g på fire uker er vel bra?? 150 g i uka blir det jo, og det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt at er bra vektoppgang for jenta mi...Det som teller, er jo uansett om de følger sin egen kurve greit, så hvis du har fått det vektskjemaet, så kan du jo bare plotte inn den nye vekta for å sjekke det nøyaktig i forh til kurven hans. Det er også mulig å ringe til HS og få snakke med helsesøster på telefonen, hvis du synes to uker er for lang tid (det har jeg gjort et par ganger, for synes det er litt pes å dra flisa avgårde opp og ned i vogna osv bare for å stille et par enkle spørsmål- snakket bl.a om introduksjon av grøt/ fast føde og vektoppgang- veldig greit;)
AO3 Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har ikke fått utskrift av vekstkurven. Jeg synes også 600g på fire uker høres greit ut, men jeg vet jo ikke...?
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Så lenge gutten din er fornøyd og tilfreds er det ikke noe å bekymre seg for. Man kan i mange tilfeller fullamme mye lenger enn 5-6mnd uten noe annet tillegg. Mi første fikk så og si bare pupp frem til mellom 10-12mnd, fikk ikke i henne noe annet uansett hva jeg prøvde. Men hun la på seg godt og var blid og fornøyd, begynte til og med å gå før hun spiste et normalt vanlig måltid;) Jente nr 2 fullammet jeg til hun var 7mnd, her var det også full matnekt. (glad i puppen de jentene mine) Men, hun begynte å bli veldig utilfreds, våknet mye på natta og krevde puppen ofte. Jeg følte på meg at dette holder ikke for henne og jeg hadde rett, hun hadde til og med gått ned litt. ble litt langt det da, men jeg tror ikke du trenger å stresse over 2 uker ekstra om han er fornøyd og har lagt på seg så godt enn så lenge. Men om du føler at noe er galt, så dra innom å slå av en prat utenom, gjør det som føles best:)
shari_z Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Enig med de andre, det høres helt fint ut. Du kan gå inn på websiden til WHO og se på vekstkurven der, om gutten din følger den grei. Men jeg mener at det høres veldig bra ut. Fullamming er anbefalt til 6 måneders alder, så synes det bør gå greit å vente 2 uker til, men du kan alltid ringe helsestasjon og få en ekstra time hos helsesøsteren før gruppetime. Jeg fullammet min eldste datter til hun var 7,5 måneder da hun visste ingen interesse for "people food" i det hele tatt. Hun begynte da med smaksprøver 7,5 mnd, men helt opp til 1 år fikk hun mesteparten av maten sin fra meg - cirka 90 % tenker jeg. Så lenge gutten din virker fornøyd og vokser fint (og 150 gram i uka høres bra ut), så går det bra å vente med innføring av fast føde i 2 uker til.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Som sagt, hvis du er usikker, er det bare å ta en telefon til HS, så hjelper de deg nok:) (jenta mi hadde på 4 mnd kontrollen bare gått opp 400g på en måned, og det syntes de var litt lite. Var og veide uka etter, og da hadde hun plutselig gått opp 200g på en uke. Så de vokser litt i rykk og napp, og min teori er at et sultent barn er utilfreds og ikke særlig blid;) Uansett, det er jo ikke noe i veien for å starte med litt smaksprøver på grøt nå hvis du føler for det, han er jo 5 mnd og "stor gutt" nå hehe;)
Lillepusen-78 Skrevet 9. mars 2009 #7 Skrevet 9. mars 2009 Gutten min er 5 mnd+1 uke. Han veide 8450 da han var 4 mnd, og 8750 da han var 5 mnd. Vektøkningen, som var ganske krafitg frem til 4 mnd, har med andre ord avtatt. Helsesøster sa at det er helt fint, og at vektøkningen avtar noe rundt denne alderen hos de fleste.... Så du kan helt sikkert fortsette med fullamming noen uker til. Er litt usikker på om jeg skal begynne med grøt nå, eller fullamme noen uker til. Gav ham bittelitt fruktmos i dag for å se hva han syntes om det. På ansiktsuttrykket hans skulle man tro det var sitron vi ga ham.... Og han brakk seg.... Og vi ga ham veldig lite. Det fikk meg til å innse at det kan ta noen uker før det er særlig fart på spisingen ;-)
lille sprelle Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 bare fullamme i vei! men det er jo kanskje lurt å begynne med smaksprøver (små fliker av ting - brød, frukt, grøt osv) - en halv t-skje er nok i starten
AO3 Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2009 Takk for tilbakemeldinger! Da fullammer vi litt til, og vurderer når han skal få smaksprøver av andre ting. Dessuten har sambo funnet ut at vi trenger en alenekveld, og det betyr at vi skal reise til svigers og la dem passe lillegutt en kveld, så vi kan ta oss en tur på kino. En ekte date!!! Så da må vi teste om han vil spise mme - spennende nok i seg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå