Gå til innhold

Ligger alle i senga si hele natta eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en "dårlig"uvane her i huset, nemlig å ta ho med inn i senga vår når ho våkner om natta. Vi har gjort det for at vi selv skal få best mulig søvn, for ho sovner med en gang ho kommer i vår seng. Vet at det ikke er så lurt, men nå er det nå slik det har blitt da.

I det siste har ho blitt litt urolig om nettene og forstyrrer både sin egen og vår nattesøvn, så vi har tenkte å avvenne ho med det.

Ho sovner fint i senga si uten problem når ho skal legge seg, og våkner et par ganger før vi legger oss ved 23 tiden, men da legger vi ho bare ned i senga si og gir ho smokken så sover ho videre. Men på nattan er ho mer sta og peker inn i senga våres( i naborommet). Merkelig..

Ho legger seg tett inntil som en katt når ho kommer i segna vår, så trygt og godt.. Har innbilt meg at ho kanskje trenger denne kosen, men jeg vet ikke. Litt for mye kos og nærhet har vel ikke skadet noen heller.

Noen med erfaringer rundt dette, og hvordan gikk det med avvenning til sin egen seng hele natta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, lurer på om det er jeg som har skrevet dette inlegget jeg....hehe.... Vi har det altså helt maken, så noen oppskrift på avvenning kan jeg ikke bidra med dessverre. Men har aldri hørt om noen tenåringer som sover sammen med foreldrene sine, så de slutter nok med det av seg selv en dag :)

Skrevet

har fått tips om å stryke barnet over ryggen til det roer seg. Reiser barnet seg - legg det bestemt ned og stryke og snakke rolig til det.

fungerer når barnet ikke har vondt noe sted - fungerer utrolig dårlig ved magevondt...

Skrevet

Jeg tenker som så at vi mennesker er ikke skapt for å ligge helt alene, det er derfor barn sover så godt sammen med mamma og pappa. Det går jo så fort til de blir så store at de ikke vil kose så mye lenger. Jenta mi kommer ofte inn på rommet vårt i løpet av natten og jeg synes det er kjempekoselig.Jeg nyter å sove sammen med henne. Men det blir jo litt annerledes hvis barnet forstyrrer søvnen da, da må jo noe gjøres..

Helt sikkert mange meninger om dette, men ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å sove sammen med barna sine hvertfall=).

Før jeg fikk barn kunne jeg ikke skjønne at folk orka å sove sammen med en hel ungeflokk i senga, men nå ser jeg helt annerledes på det, jeg synes jo det er så koselig....

Lykke til med avvenning da, hvis du velger det!

Skrevet

Her hos oss sover lillegullet i sengen vår :)...det har aldri gjort oss noe & samsove med barna.Hun sover mye bedre,& jeg syns det er kjempekoselig & ha gullklumpen tett inntil meg om natten :)...jeg tror de små trenger den tryggheten & kontakten.De vokser til raskt nok & blir store,& kanskje ikke vil ligge i mamma & pappas seng lengre.Så her hjemme koser vi oss masse,& nyter tiden hun ennå er bebis...& sover så godt at! :))

Skrevet

Som jeg skulle ha skrevet det selv, HI.

Vår gutt på 17 mnd sovner helt fint i egen seng. Våkner kanskje en gang før vi legger oss. Da klarer vi å roe han i sengen sin, stort sett pga manglende smokk.

Når han våkner om natten vil han klart over til oss. Vi henter han over til oss og der sovner han som regel med en eneste gang mellom oss to. Problemet er vel at han legger seg på tvers og sparker fort ut pappan sin som må over på gjesterommet for å få litt søvn...hi hi.... Jeg synes det er helt greit at det er sånn. Maaaaange som sier at vi gjør han bortskjemt etc....men så lenge han føler seg trygg på den måten er det helt greit for meg.

Skrevet

Sovet i senga si fra dag 1, men første halve året når jeg amma tok jeg han opp i vår seng i seks tiden eller noe sann.

Skrevet

Vår sønn på 19 mnd har alltid villet sove i sin egen seng.. (eneste gangene han "ber om" å få sove med oss er når han er syk... men da synes jeg det er tryggest å ha han i nærheten.. )

Hender han våkner på nettene.. men han går aldri ut av senga.. setter seg kanskje opp... da legger vi han ned igjen og gir han smokken (hvis han ikke har den i munn) og går ut.. uten å si noen ting... Sovner alltid igjen... :)

Skrevet

Vi har hatt/har samme problemet...

Gutten vår har hatt søvnproblemer siden han var født så derfor har det medført at han har sovet mye med oss... nå er av og til iallefall søvnen bedr eom natta, noen netter sover han rundt, andre er han mye våken... :/

men til spm ditt... når han våkner prøver vi først å legge han ned i senga, og gir sutt og koseklut.. noen ganger funker det, andre ganger ikke... vi har en madrass som ligger på rommet hans som je tar fram og legger med nedfor senga hans... så holder jeg han litt i handa og da legger han seg ned og sovner...

vi begynte med dette etter x antall runder inn på rommet hans om natta... vi holdt gjerne på en 3-4 timer om natta :/

Skrevet

Takker for svar :-)

Har ikke begynt med avvenning enda, kan jo hende det går bedre enn jeg forventer. Ho har dessverre arvet sin fars sovehjerte:-)

Men det er jo veldig kos også da, ho er så i full fart ellers og har sjelden tid til å kose på dagtid.

Skrevet

Ja, hun ligger alltid i senga si hele natten. Har aldri samsovet.

Skrevet

Jenta mi sover i sin egen seng bortsett fra når hun er syk.

Hun klarer ikke å finne roen når hun ligger sammens med oss og sånn har hun vært siden hun var nyfødt.

Skrevet

Vi er oppe en tur for å hente henne opp, sover innpå rommet vårt ennå. Da ligger hun sammen med oss resten av natten. Liker å samsove, synes det er helt naturlig.. Sikkert som ei sa ovenfor her, at vi ikke er skapt for å sove alene. Vi er jo flokkdyr!;)

Skrevet

Lillemor sover i sin egen seng frem til hun våkner og vil opp (mellom 10 og 03 en gang) da får hun sove med oss resten av natta :) Syns det er godt å sove med henne jeg. Hun er like kosete som meg :)

• 5 uker senere...
Skrevet

Da har jeg prøvd avvenning ang å komme over i vår seng på natta, men det har ikke gått så bra.

Eller det gikk egentlig ganske bra, ble ikke så langvarige protester, men hun våknet hver time i alle de 6 nettene vi prøvde, og det ble litt slitsomt så nå er vi back to basic igjen...

Noen som har vært borti lignende, men som fikk det til så kjekt med tilbakemelding.

Skrevet

Vi har tatt kampen

Det tok lang tid ja, tenker vi hadde runder pâ en ca time i 12 netter

Etter dette hadde vi runder pâ rundt 10 minutter hver natt i 7 uker

Jeg og min mann tok annenhver natt, i begynnelsen, men etterhvert var det kun pappaen som gikk inn til han, fordi han sovnet fortere da.

Kan ogsâ legge til at jeg ikke lot han sove pâ dagen 1 dag, og det var ogsâ fôrste natten han sov rundt i sin egen seng, etter den dârlige rutinen startet, at han kom inn i vâr seng hver natt

Nâ er det litt frem og tilbake, det er sjelden han vâkner om nettene nâ lenger, skjer av og til fremdeles.

Skrevet

Har sovet i sin egen seng fra dag en. Var en periode før han flyttet på eget rom ved 6 mnd at han kom over i vår seng ved 4-5 tiden om morgenen. Men det sluttet av seg selv når han sov på eget rom.

Skrevet

jeg synes det virker veldig koselig å samsove, ikke minst trygt og godt for de små! men jeg klarer det ikke, får ikke sove, så mini har sovet i egen seng fra hun var 5-6 uker, og sover nå godt der, på eget rom, hele natta gjennom. så har jeg lurt på om det er mindre trygt for henne, men så lenge hun sover så godt, koser seg når hun våkner om morran, ligger og laller for seg selv og koser med bamsen, og også koser seg når hun legger seg om kvelden, så tenker jeg at de kan ha det like trygt og godt i sin egen seng på eget rom. det viktigste er jo at alle har det fint og sover godt :)

Skrevet

Ja, minstejenta her (og største) har alltid ligget i senga si. Aldri tatt henne opp til oss. Kanskje noen ganger da hun var bare 1-2 mnd.

Hun har sovet hele natta siden hun var 7 uker, og hvis hun våkner på natta må det være for at hun drømmer, er syk etc. Kan omtrent telle på en hånd de gangene hun har vært våken om natta.

Hun er 20 mnd og sover fra 18.30/19 - 07.30/9.

Skrevet

Ja, mini her sover i sin egen seng hele natta...

Han klarer ikke å roe seg i vår seng, skal bare turne rundt eller vil bare stå opp.

Skrevet

signerer den her. umulig å få han til å sove hos meg. men det er heeeelt greit at han vil sove i sin egen seng! var utrolig lite søvn på meg de tre første månedene da han sov oppå meg. hehe.. etter det har han sovet i egen seng. sover fra 18.30- ca 08-09. kan ikke klage=)

han har heller ikke sovet hos meg når han har vært syk. han sovner like lett da merkelig nok. bare våkner litt oftere på nattan, dvs. kanskje en eller to ganger....:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...