lille oss Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 jeg er så sinnsykt tett i nesen, og har vært det i ca 3 uker nå... holder på å bli sprø! jeg mener å huske at sist gang jeg var gravid kunne jeg ikke bruke nesespray.. husker jeg feil? det er jo 5 år siden sist gang så.... er ca 9 uker på vei nå
Underveis --> Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Jo, man kan det, men jeg synes nå egentlig det er no' dritt for slimhinnene får så sinnsykt juling av det ;-) Kjøpte meg sånt neseskyllehorn jeg. Ordentlig guffent, men hjalp faktisk så godt at jeg klarte meg gjennom natten. Nå har jeg dessverre falt for sprayen igjen... Åh... Det er så DEILIG å kunne puste gjennom begge nesebora og sove litt bedre, men jeg blir jo ennå tettere på dagtid da! Skal jo ikke brukes mer enn 10 dager sammenhengende uansett, så... 11 dager til termin her... *halleluja*
3b@rnsmor-30* Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 de anbefaler ikke å bruke det nei..... men jeg har jo alltid hørt av mine leger at om man er skikkelig forkjøla så må man jo bruke nesespray, men minst mulig... Men er det at man er tett i nesa pga svangerskapt (er jo ofte en bivirkning...) så bør man ikke bruke det fordi det ødelegger slimhinnene våre.. men de sier jo også at det går over i babyen..
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Det gjør jeg, nesespray for barn. en dusj i hvert nesebor før jeg legger meg, dersom jeg er tett i nesen. Prøver å ikke ta for mye, bare dersom jeg er helt potte tett, og ikke klarer å puste igjennom nesen i det hele tatt. Men jeg MÅ sove. Har slitt med hypermesis og ekstrem trøtthet. Søvn er en energikilde, uten at jeg får sove, blir jeg forferdelig dårlig!
Melisa87 Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 selvfølgelig kan du ta nesespray hvis du er tett i nesa!
Underveis --> Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Om Otrivin, sakset fra felleskatalogen.no: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser." "Systemisk" betyr i hele systemet og her betyr det at det ikke går over i blodet. Virker bare lokalt. Det er også derfor det ikke vil føre til fosterskadelige effekter.
snartentil:) Skrevet 9. mars 2009 #7 Skrevet 9. mars 2009 Det er noen nesesprayer som har virkestoffer som du helst ikke skal ha i deg som gravid! Jeg ville derfor spurt på apoteket hvilken type de anbefaler. Lurer på om det var Zymelin (eller noe sånt...) jeg fikk...
Snuppa & llillebror Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Zymelin kan brukes når vi er gravide...
Panterjenta85 Skrevet 15. mars 2009 #9 Skrevet 15. mars 2009 Jeg har blitt skikkelig tett nå og legen er redd for at jeg ska få bihulebetennelse. Han sa jeg skulle spraye med rhinox tre ganger om dagen og når jeg sprayer skulle jeg spraye tre-fire ganger i hvert bor for så å ligge med hode ned fra sofaen... Det vil jeg kalle en stor dose! Står ingenting i vedlegget til Rhinox at det kan være farlig for fosteret.. Og det hadde vel vært værre om jeg hadde latt vær å ta noe og latt det utvikle seg til lungebetennelse? Jeg tar masse nesespray nå, men kommer til å slutte etter 10 dager
Liljekonvall<3 Skrevet 15. mars 2009 #10 Skrevet 15. mars 2009 Jeg hadde bihulebetennelse flere ganger de tre første månedene jeg gikk gravid, og da måtte jeg ty til mye sterkere medisiner enn vanlig nesespray. Derfor fikk jeg klar beskjed fra både fastlege og lege på legvakten at jeg skulle fortsette med vanlig nesespray, sånn at jeg slapp betennelse og sterke medisiner IGJEN. Som sagt så virker nesespay bare lokalt, og vil ikke skade fosteret. Så jeg har brukt nesespray hver kveld i nesten hele svangerskapet(har 9 dager igjen til termin), og har ikke fått noe annet enn godkjennelse fra leger..
Panterjenta85 Skrevet 15. mars 2009 #11 Skrevet 15. mars 2009 hørtes veldig bra ut! Legen spurte meg på fredag om han hadde skrevet ut resept til meg på Rhinexin (tror det var det han kalte det). Har du vært borti det? Virker som han vil drøye det til det siste før han setter meg på noe sterkere... Føler du det forresten avhengig av nesesprayen? man skal jo egentlig ikke bruke det sammenhengende så lenge....
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 15. mars 2009 #12 Skrevet 15. mars 2009 Det er IKKE farlig for babyen i magen at mor tar nesespray. Men,derimot er det IKKE bra for slimhinnene i nesen:( men,jeg brukte det så og si hele forje sv,og bruker det nå. Skal jeg ikke kunne slippe den plagen som tett nese,oppi alle andre problemer???!!!!! Jo,den avvenningen tar jeg siden. Sist sv var jeg ikke tett i nesa en dag etter fødselen;)
3 ferdigklekkede egg Skrevet 15. mars 2009 #13 Skrevet 15. mars 2009 Er i siste trimester og har vært nesesprayanhenig i 6 uker.....MEN idag er det 5 døgnet uten! Grusomt første 3 nettene sov med hodet høyt opp, tok lange dusjer hvor jeg renset svelg og nese godt før legging. Men som Jane Fonda (faktisk....!) sier IF I CAN DO IT, YOU CAN DO IT! Lykke til.
Lea1977 Skrevet 15. mars 2009 #14 Skrevet 15. mars 2009 Det finnes noen saltvannsbaserte som f.eks miwana mentol plus+ som er supre.Spør apoteket. De vet hvilke som kan brukes i svangerskapet. den fungerer ihvertfall bedre enn de andre med mentol synes jeg. Men hvis du allerede er tett og ikke blir bedre så ville jeg gått for hornet innimellom sånn at ikke slimhinnene tar skade.
Panterjenta85 Skrevet 15. mars 2009 #15 Skrevet 15. mars 2009 Ja nesehornet er fantastisk!! høres ekkelt ut men er virkelig en livredder! Det har redda meg unna mange bihulebetennelser!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå