Gå til innhold

Rett fra permisjon til ny permisjon....noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man blir gravid når man er i permisjon, hvordan er det da med foredrepenger i den "nye" permisjonen? Er det det man har fått det siste året som danner grunnlag for den nye permisjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Er i lignende situasjon selv. Her er det jeg har funnet ut.

For å få opptjent retten til nye foreldrepenger må du ha pensjonsgivende inntekt 6 av de siste 10 mnd. Tidligere permisjonspenger teller, så det skulle være greit i ditt tilfelle.

Jeg har 80 % lønn nå i permisjonstiden, og hvis jeg ikke går tilbake til jobb mellom de to permisjonene er det den lønna som danner grunnlag for ny utregning. Det som står i loven er at permisjonspenger beregnes utfra den lønna man har når man går ut i permisjon.

Jeg tok kontakt med nav for å høre om hvor lenge jeg må ha jobbet i mellom permisjonene for å få full opptjening igjen, det kunne de ikke svare på. Arbeidsgiver derimot fant ut at jeg må ha tiltrådt stillingen igjen, så i teorien trengte jeg bare jobbe 1 dag for å få 100 % lønn som grunnlag for ny beregning.

Sjekk med arbeidsgiveren din. Det er de som sender inn opplysninger om lønna di til nav, nav bare utbetaler det de får beskjed om.

Jeg er fast ansatt i 100 % stilling, så litt usikker på om det har noe å si :)

Skrevet

Foreldrepenger gjelder som opptjening til ny permisjon. Så sant det ikke er mer enn 4 måneder mellom permisjonene er det likevel 6 av 10 siste måneder.

Jeg hadde permisjon med barn nummer 1 fra februar 2008 til februar 2009. Termin med nummer 2 er er juni 2009. Jeg har ulønnet permisjon feb og mars nå i 2009 og går i ferie fra april. Så starter jeg ny permisjon fra mai av (5 uker før termin) og tar da 100% utbetaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...