Phoebe85 Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Hei! Nå må jeg bare få ut litt frustrasjon her! Jeg er 33 uker på vei med mitt andre barn, førstemann ble født på dramatisk vis for 6 år siden, hadde en fødsel som besto av 3 døgn med en sammenhegende rie, men babyen kom aldri ut rette veien. Etter nesten 72 timer forsto(endelig!) legene at det ikke gikk, og det ble katastrofesnitt. Fikk infeksjon i livmora, og babyen var livløs når han kom ut, fikk 2 poeng på apgarskalaen. Han fikk pustehjelp og kviknet heldigvis til igjen. Vi ble 14 dager på neonatel intensivavdeling før vi fikk dra hjem. Røntgen viste trangt bekken(grensemål). Det var en traumatisk opplevelse jeg ikke ønsker å oppleve igjen, jeg var bare 17 år når dette skjedde, så det var ikke bare bare. Nå har jeg bedt om planlagt snitt, men overlege vil ikke gi meg det med mindre ungen er unormalt stor. Frykter at historien skal gjenta seg... Blir skjelven bare ved tanken. Er det noen andre der ute som har opplevd noe lignende? Er det virkelig slik at legene kan tvinge kvinner til å føde vaginalt mot deres vilje, trodde at vi hadde litt bestemmelsesrett over vår egen kropp?
Gjest leelu25 *fødeklar* Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har noe av den samme opplevelsen. En veldig dramatisk fødsel som varte i tre døgn med rier fra drypp som endte i hastesnitt og livløs gutt med apgar på 1 = klinisk død, som heldigvsi kviknet fort til men måtte på barneintensiv i 8 døgn... Meget lite hyggelig opplevelse, og det vet sikkert du også.. :/ Jeg fikk en avtale med sykehuset denne gang om planlagt snitt PÅ termindato med mindre hun vil ut av seg selv før.. Fikk IKKE snitt før termin, så jeg måtte jo bare takke ja til det. Nå ser det ut som om sykehuset vil sette snittet 7 dager før termin alikevell pga jeg har så mye vonde kynnere som stresser livmora mi. Hvilket sykehus hører du til? Vet at i oslo er det lettere å få planlagt snitt før termin med en sånn forhistorie som vi har.. Du må bare stå på krava, det er din kropp og din opplevelse !! og bytt sykehus om du får avslag på det første!
Phoebe85 Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2009 Oi, ja da vet du akkurat hvordan det føles. Jeg skal føde i Ålesund, og er ikke trygg på det sjukehuset i det hele tatt, med tanke på måten de taklet forrige fødsel. Jeg skal på ultralyd om en uke, og det er faktisk slik at jeg håååper han er stor slik at de kan gi meg en dato for planlagt snitt. Det er så slitsomt å ikke vite, liksom. Kanskje jeg skal fake noen kynnere, og se hva de sier da. Ha-ha! Takk for gode råd! Lykke til med fødselen din!
Underveis --> Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Jeg bare lurte... har de lest journalen fra din forrige fødsel? Kanskje det kan hjelpe deg? Der bør jo alle detaljene stå, så kanskje den snakker "et språk de forstår"? Du har krav på å få se din journal, forøvrig, om du ikke har den fra før. Lykke til!
Gjest leelu25 *fødeklar* Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Ja jeg vet alt for godt hvordan det føles og vil for ALT i verden ikke risikere noe sånt igjen. Jeg har vært innlagt pga de kynnerene - så ikke så lett å fake dem desverre... men skjønner hva du mener! Nei, du burde snakke med alle som kan hjelpe deg på veien og si at du NEKTER å gå igjennom noe sånt en gang til.. Sykehuset har journalen din fra sist, og treffer du på en drittlege, så krev å få snakke med en annen som er litt mer human! Fødselsangst grunnet slike opplevelser vi har - er en meget god grunn for et planlagt snitt med. nr. 2.. Håper det ordner seg for deg, du har min fulle støtte hvertfall ))
Gjest Siiw Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 For trangt bekken og akutt KS her også med førstemann. Venter nå tvillinger og får planlagt KS, tok bilde av bekkenet etter første fødsel. Men det kunne de ikke finne papirene mine, men sa at det ikke spillte noen rolle. KS skulle jeg få Og endelig fått dato.
Phoebe85 Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2009 Ja, virker som om legene har forskjellige meninger rundt dette. Ingenting er bedre en å føde normalt hvis det er mulig selfølgelig, bare så grusomt å leve i usikkerhet i 50 dager til... Hun legen var overlege på sykehuset, og har sikkert peiling på ting, men hun burde lytte til pasienten også, og ikke bare basere seg på det medisinske. Det er jo, og det vet dere sikkert også, en stor påkjenning å oppleve et hastesnitt med nesten katastrofale følger. Har jo hørt skrekkhistorier om barn(og mødre) som dør som følge av lignende sykehustabber. Grøss og gru. Tror det beste er at jeg roer meg litt ned, og satser på at det går bra. Gleder meg ihvertfall til tiden etterpå, og konsentrer meg om det!
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har også en lignende historie. Fikk min første for 7 år siden og skal ha nr to nå i mars. Han her sto helt fast, og legen fikk så vidt tak med vakum for å dra ham ut. Det gikk ganske hardt for seg og alt nedentil revnet, inkludert endetarmsmuskelen.... Når jeg nå ble gravid skrev fastlegen min til sykehuset (trondheim dette) med spørsmål om jeg kunne få samtale med jordmor/lege der ang fødselsmetode. Så etter mange samtaler der har jeg fått keisersnitt denne gangen, og har fått dato 12 dager før termin. Dette pga at jeg også har trangt bekken, og det samme kan skje igjen. Ingen som har sjekket størrelse på baby'n nå, men jordmor og lege på sykehuset sa at siden jeg hadde en slik opplevelse sist gang kunne ingen tvinge meg til å føde vaginalt. Så jeg har fått bestemme alt selv. Så du får bare krangle videre! Håper alt ordner seg for deg! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå