Gå til innhold

Dere med hyperemesis. Et lite spørsmål bare (samme som 2.tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget med dette forige gang og helt til termin. Da fikk jeg gutt.

Denne gangen har oppkastet gitt seg rundt uke 18 men kvalmen er der enda. Venter Jente. Bruker Zofran denne gangen, sist fikk jeg mye annet men ikke zofran.

Men nå er jeg 27 uker og har de siste 4 dagene begynt å spy igjen, begyndte med bare om morgenen, men nå er det nesten hele dagen igjen..Noen som har vært borti det..? Kan det være bare omgansyken eller er det slik jeg skal ha det resten av svangerskapet...Var så glad for å være bedre jeg...

Og er det noen som har merket forskjell på å gå med gutt eller jente.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du! Først av alt, må bare si at jeg beundrer deg for at du holder ut!! Vet nemlig åssen du har det, dette er mitt 3 svangerskap med hyperemesis! I de to første svangerskapene hadde spydde jeg fra uke 7 til fødselen. Jeg ble bedre rundt uke 16-17 da, spyingen gav seg litt, men var fortsatt kvalm konstant. Fikk da altså jenter begge gangene. Nå venter jeg også jente, denne gangen begynte kvalmen i uke 6. Gikk et par uker før oppkastet kom.... mye mindre spying denne gangen, men stort sett hver dag fram til uke 16-17. Da roet spyingen seg nesten helt, men fortsatt kvalm. Jeg sluttet faktisk helt og spy en periode. Men plutselig i forrige uke (21 uker på vei da) var jeg rett i kjellern igjen. Helt kake, spydde som en tulling, og kvalm som fy! Hadde det sånn noen dager, nå har spyingen gitt seg igjen, men jeg er jo konstant kvalm, eller har perioder hvor jeg ikke merker selve kvalmen, men uggenheten er der jo hele tiden. Og jeg skal ikke la det gå for lang tid mellom hver gang jeg putter inn noe mat, for da tar kvalmen overhånd og jeg må løpe på do og spy. Tror det kan gå litt sånn i perioder, kommer litt an på dagsform/hvor mye man har gjort og sånn. Jeg vet jo dessverre om de som er kvitt kvalmen og spyingen i 2 tri. men som får det volsomt tilbake 3.tri. Ikke for å ta motet fra deg, men håper ikke du er en av de. Jeg har som sagt liksom blitt litt bedre hver gang rundt uke 16-17 og så holder det seg sånn "to the bitter end." Funker ikke for meg å ta noen ting, jeg blir bare verre av alle pillene.... beste for meg er å ta det helt med ro, ikke gjøre noen ting, og spise, spise, spise.... gjevnt og trutt!!!! Da holder jeg det noenlunde i sjakk. Jeg venter jo jente nr 3, så vet ikke åssen jeg hadde vært om jeg fikk gutt.... men mammaen min var like ille med alle oss, gutt som jente. Hun merket ingen forskjell på kjønn. Noen gjør det, andre ikke.... godt bedring. Ikke gi opp, prøv å slappe av, ikke stresse det gjør deg også mere kvalm.... God klem! :)

Skrevet

Tuusen takk for opppmuntring. Utrolig at du har orket det tre ganger. Dette er egentlig tredje svangerskap, men ble så syk og underernært i andre at jeg måtte avbryte når vekttapet var ca 25%, ellers hadde vi strøket med begge.. Tok noen mndr før jeg var på beina igjen. Så det er jo på en måte tredje gangen med hyperemesis men nå har vi planlagt og tilrettelagt alt på forhånd så nå skal det nok gå bra!

Gikk faktisk på spesialdiett for å legge på meg 8 kg før svangerskapet så jeg skulle ha litt å gå på!

Håper det er det med stress som gjør at jeg har blitt værre og ikke at jeg nærmer meg 3 tri. .. Vi har flyttet inn i rekkehus nå i helgen så det kan nok være en sammenheng...

Håper du er kvitt spyingen selv for resten av svangerskapet. Det har jo vært så utrolig deilig å kunne spise igjen disse ukene. Så om det blir like ille som det var i begynnelsen så skal jeg leve på de siste ukene, at de har vært tilnærmet deilige, restenav svangerskapet. Har tilogmed tatt igenn vekttapet jeg hadde i begynelsen og er 1 kg + nå! Og er kommet så langt at jeg tror nok vi kommer i mål! Noen uker til å så er vil jo mest sansynlig den lille klare seg om vi må hente henne ut litt før grunet min helse:)

Skrevet

Som jeg sa, jeg beundrer deg,(meg og alle andre med hyperemesis) du gjør en kjempejobb! Du er veldig flink, selvom det kanskje ikke føles sånn! Jeg vet hva du går igjennom, vet akkurat åssen du har det.... helt uutholdelig, rene drepen! MEN... du klarer det! Du skal være skikkelig stolt av deg selv! Det er jeg!!! Har funnet ut at det funker litt på humøret i alle fall, å prøve å leve med kvalmen, istedenfor å kjempe mot den. Være takknemlig for hver dag som går, at jeg holder ut, og at jeg er en dag nærmere "slutten på kvalmen!" Jeg vet det er tøft, men sier til meg selv hver morgen, målet i dag er å ikke spy, være minst mulig kvalm, overleve, være takknemlig for hver lille ting jeg klarer gjøre, kose meg med, uten at kvalmen tar overhånd! Og dersom kvalmen tar overhånd (noe jeg vet den gjør fra tid til annen, og jeg må spy) så lar jeg ikke det knekke meg. Prøver å tenke sånn, du kommer deg igjennom dagen i dag, det er målet!!!! Det klarer du!!! Og ikke telle dager og uker til det er over, da blir jeg bare sinnsykt stressa og mere kvalm! Det er kun 2 ting som funker for meg..... spise, spise og atter spise, og det viktigste..... TA DET MED RO IKKE STRESSE fysisk eller psykisk! Da får jeg straffen i form av mega-kvalme og spying flere dager etterpå!!! Så du lille venn, ehm.....leke flytte-byrå.... ikke akkurat helt riktig medisin mot kvalme! hehe.... men det tror jeg du vet. Ta det helt med ro noen dager, legg deg ned, og spis det du orker, så skal du se at kvalmen nok roer seg igjen!!! Du klarer dette! Har troen på deg jeg!! :) Stor klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...