en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 hei...vi spekulerer på å bygge hus....mannen er meget skeptisk med tanke på å ta opp mye lån... han er snekker og får satt opp et ganske rimelig hus (om man kan si det om et hus)...et byggesett. har jo selvfølgelig flere hus å velge mellom men jeg trenger noen impulser fra dere: 1. bygge et hus, litt kjedelig, passe stort og praktisk "alt på et plan" hus, med kjeller. til ca 1mill eller..... 2. et fint flott hus, med loftstue,bad og soverom på loftet/2etg til ca 1.4mill?...slikt som et nyhus i dag skal se ut.... hva ville dere gått for? 400 000 er jo ganske mye penger og mange år med nedbetalig...
erteposen + 4 Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 Er dere begge to i arbeid hadde jeg valgt et hus ti 1,4.
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 He he, jeg blir rent misunnelig ettersom vi bor like uttafor Oslo og bare kan drømme om en tomt i området her til under en mill ... Men sånn bortsett fra det liker jeg best praktiske hus på ett plan med kjeller jeg da, kjedelig som jeg er (forutsatt at det er plass til vaskerom og mange nok soverom). Og det er herlig med økonomisk frihet! Men når det er sagt er jo ikke 400.000 all verden mer i dag heller, og hvis dere synes det er mye bedre med et slikt to etg hus er det vel greit å legge mer penger i det?
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Hus til 1,4 mill er jo billig!!! Vi betalte 2.2 mill og jeg er student...husket er 150 kvm.
en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2009 han er i fast jobb, jeg derimot er ferdig med studiene til høsten. snakka litt med banken og med den utdanningen jeg tar (spl) så hadde de ikke noe problem med å se at jeg ville få mye arbeid selv om jeg pr dags dato ikke har noe fast.
en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2009 ja, noen fordeler må mann jo ha med å bo på landet...hehe...tomta får vi for 50 000.- bare å koble på vann/kloakk o.l. Er snedig med ett plans hus, jeg ser den. også snedig med tanke på å bli gamle i huset. ellers så synes jeg at disse husene minster noe av nyhus sjarmen....er kanskje litt teit her, men. for saudehornet på vestlandshus.no er nøkkelferdig prisen 1.7...sjefen til mannen mener at vi kan trekke ut 4--500 000 i egeninnsats. tilsvarende for et etplanshus der ferdigpakken er 1.4....
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 Jeg ville definitivt plusset på 400 og fått større plass. Den dagen jeg blir så gammel at jeg ikke orker trappen skal jeg alikevel ikke bo her:)
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 Dæven steike, tomt til femti tusen? Da kan jeg ikke se for meg at det er noen krise å måtte gi 1.4 mill for et hus :-) Kjør på med det huset dere liker best dere, og om dere vil ha "livsløpsstandard" er det jo bare å sørge for at dere har kjøkken, bad og et rom som kan brukes som soverom i første etg. Kjenner noen med to etg hus som har gjort det, og det er jo i grunnen genialt (i dag bruker de "soverommet" som kontor da, men de har ikke tenkt å flytte hvis en av dem plutselig skulle havne i rullestol eller noe).
en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2009 plassen blir det ikke noe særlig stor forskjell på egentli....heller at det på et plan får større plass, da det er mer egnelig for kjeller...2etg huset har et bruksareal på 194kvm...
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 Så dere vil ikke få kjeller på 2. etg huset? Jeg ville uansett ikke tenkt på pengene når det ikke er snakk om astronomiske summer, men bygd det huset jeg blir mest happy med:)
en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 8. mars 2009 kan få med kjeller på 2etg huset også... 60-70000 ekstra kostnad. men saken er den at min man er så redd for at vi ikke skal klare å betjene et så stort lån....må no vel oppe i 1.6 for å værre rustet hvis noe uforutsett skulle dukke opp, samt tomt, (+ noe nye møbler til det nye huset)... vet ikke hvor mye man hadde måttet betale i måneden ca med et lån på 1.5-1.6?
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #12 Skrevet 8. mars 2009 Jeg bruker gjerne denne kalkulatoren: https://www.dnbnor.no/person/kalkulatorer_og_verktoy/ Med 1.6 mill i lån vil dere med dagens rente måtte betale noe sånt som 9.982 i mnd. Men det er lurt å ta i betraktning at renta er ekstremt lav nå, så vi har antatt at renta fort kan stige til 8 % og da blir det 13.416 i mnd i stedet.
*dum&deiLig*™ Skrevet 8. mars 2009 #13 Skrevet 8. mars 2009 1.6 er jo ingenting for et hus inkludert tomt. Det kan man nesten betjene alene på en lønn. Jeg hadde tatt full pakke, så slipper man å angre etterpå)
en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. mars 2009 oi...såpass stor forskjell ja...det er ikke noe som heter fast rent på slike lån da ? men den er sikkert enda høyere....
en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 8. mars 2009 ja...jeg driver å bearbeider mannen for harde livet....
en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 8. mars 2009 angre ja...hmm...hva om man blir sittende med skjegget i postkassa og spise vassgraut i årene fremover pga det nyehuset....er jo noe med at man skal kunne leve også....ikke bare betjene lån...to barn har vi også...
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #17 Skrevet 8. mars 2009 Jo, man kan få fastrente, hvor høy den er varierer med hvor lenge man binder renta og sånt. Det kan være ganske smart hvis man kan få problemer dersom renta plutselig stiger!
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #18 Skrevet 8. mars 2009 Hva om dere ikke innreder 2. etg i første omgang, men tar med kjelleren? Kan dere eventuelt lage en hybel i kjelleren for utleie? Da kan dere søke om husbanklån også mener jeg. En annen ting dere bør sjekke ut er om mannen din ikke må skatte av egeninnsatsen han putter i huset.
*dum&deiLig*™ Skrevet 8. mars 2009 #19 Skrevet 8. mars 2009 Med to normale inntekter er det ikke noe problem å betjene 1.6 i lån og leve i tillegg. Hvor mye har dere i bruttoinntekt til sammen da?
en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #20 Skrevet 8. mars 2009 tanken om utleie i kjelleren er der...men vet ikke hvor attraktivt det vil være å leie i en kjeller....leiebehovet er heller ikke så veldig stort på stedet. og for å få det mer attraktivt hadde vært gunstig og hevet kjelleren litt...slik at den ikke var helt under jorda...men da tror jeg osså at 2etg huset bli snålt og veldig høyt...den stygge kjellermuren ødelegger litt fasaden vil jeg tro. hvor kan jeg finne ut av dette med skatte fra egeninnsatsen da tro? skatteetaen.no?
*dum&deiLig*™ Skrevet 8. mars 2009 #21 Skrevet 8. mars 2009 Jeg må legge til at avhengig av nedbetalingstiden koster det ikke mange kronene mer i mnd å låne 1.6 mill mot 1.4 mill.
en og to...OG TRE :) Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #22 Skrevet 8. mars 2009 han har ca 300 000, hva jeg vil tjene er litt usikkert enda da jeg blir ferdig spl til våren og ikke har noe fast å gå til. men banken hadde ikke noe problem med å se at jeg kom til å tjene greit når jeg hadde den utdanninga jeg har. i full jobb har jeg vel ca 300 000 jeg også...men med to tvillinggutter på 16mnd vet jeg ikke om 100% er sannsynnlig....
Sivalur Skrevet 9. mars 2009 #23 Skrevet 9. mars 2009 Jeg ville gått for nr. 1. Bor i et slikt hus selv, alt på et plan, med en kjeller i tillegg hvor vi har kjellerstue, hjemmekino og masse oppbevaringsplass. Det er supert med stue, kjøkken, bad og alle soverom på samme plan, føler det blir mer sosialt for barna også, de kan leke på rommet sitt men likevel være i nærheten av der vi er. Det morsomste er at det er åpent rundt så man kan gå fra kjøkken til gang til stue til kjøkken - gjett om ungene elsker å frese rundt og rundt der på gåbiler! Med tomt til 50.000 og hus til 1 mill trenger dere ikke noen utleiedel, vil nå jeg si...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå