Gå til innhold

Andre med lang reisevei til sykehuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lang vei til sykehuset (2 1/2 time) og bekymrer meg litt for å sitte så lenge i bilen med rier..

Andre som har så lang reisevei som kan fortelle litt om hvordan det var for dere??

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Bare" en halvtime her, men bor i oslo og ble avvist fra ullevål så det var en stund uklart hvor de kunne ta imot meg:( Bor ytterste oslo vest og fikk ahus i lørenskog - et stykke og kjøre;)

Jeg hadde rier hvert 3. minutt i bilen og kom inn med nesten full åpning. Ventet i lengste laget før jeg ringte sykehuset og så det tullet med avvisning:( Syns kjøreturen gikk greit forsåvidt, var jo vondt men verste var at vi visste ikke helt hvor vi skulle kjøre:p Fikk litt "tunnelfølelse", var liksom fokusert på meg selv og pustingen, så vil vel anbefale deg å starte reisen i god tid, i den grad det er mulig. Ta nr til jordmor på føden med i bilen så du kan ringe underveis hvis det er noe. Ha litt cola og snickers/nøtter liggende klart i bilen så du kan få litt styrke underveis. Ha også en pose i bilen, våtservietter og ev håndkle hvis du må kaste opp - mange som kaster opp under fødselen. Men selve kjøreturen går nok bra, bare prøv å slappe av mellom riene.

Ellers får du ha lykke til!:)

Skrevet

La nettopp ut ett innlegg på DIBs skravleside! :o)

Les der =)

Du HAR krav på ambulanse og helikopter og JM finner det nødvendig, med så lang reisevei!

Lykke til!

Skrevet

Vålerenga12_&_Daniel: Leste innlegget ditt nå, det hørtes ut som en tøff situasjon..

Vi har en fødestue her, som er 1 time unna, men det er kun for fleregangsfødene...

Jeg aner jo ikke om jeg får en kjapp fødsel, de fleste førstegangs fødsler er vel normalt sett ikke så kjappe, men er jo noen av de og...

Jeg er mest redd for å sitte med rier i 2 1/2 time i bilen, det virker ikke så behagelig, har jo ikke født før så jeg vet ikke åssen det kjennes ut, men...

Skrevet

Som jeg sa: Du kan ringe til ambulansen og de kjører deg.

Søsteren min har også 2.5t til sykehuset og hun fikk ambulanse.

Hun hadde i begynnelsen kun 3cm åpning, så de kjørte inn med ambulansen. Med alle humpene og det som var ble det jo bare verre og verre.

Hadde de f.eks måttet ventet på båten i 5min eller noe, så ville hun født i ambulansen. Når de kom til Ila (Tr.heim altså) så begynte hodet å komme frem og jordmoren måtte gjøre seg klar til å ta imot. Heldigvis kom de fram til sykehuset og opp i sengen før barnet kom ut.

Det er ofte tryggere å få en JM til å iallefall sjekke deg, før du reiser inn.

Har du allerede fått rier, så anbefaler jeg å få en JM til sjekke deg, hvis du tenker å bli kjørt av samboer.

Eller så ringer du ambulanse og da er du i trygge hender,

Den JM du har brukt i sv.skapet kan bli med deg. Eller en annen hvis hun ikke er ledig akkurat da.

Hadde jeg kjørt i ambulanse, ville jeg byttet JM når vi kom til Rissa. Den JM som jeg hadde først i ambulansen var ikke min JM . hun stilte bare opp fordi hun er den eneste i vår kommune og var i fødselsperm akk da.

Så vi fikk tildelt en annen JM fra Rissa.

Har du snakket med JM din om fødselen?

Da burde hun iallefall sagt at du har krav på både ambulanse og helikopter (helikopter etter hva JM opplever av situasjonen din og fødselsforløpet).

På 2.5 t i bil kan det skje mye - du ser jo bare hvor forskjellige min og min søsters fødsler var - og hvor fort det utviklet seg.

Jeg fikk åpning på 5cm etter 1.5t - søsteren min hadde kun 3cm på 2t - men ette enda 2t og 30 miin hadde hun full åpning. Og fødte da 10min etterpå.

Nå er vi en rask fødefamilie da.. :P

Uansett om du ikke føder raskt - kan mye skje - derfor er det tryggere å være i en ambulanse enn i din samboers hender - som gjør så godt han kan.. :o)

Skrevet

Jeg har ikke snakket med JM enda, skal dit om 14 dager, har kun vært hos lege til nå fordi jeg bor på et lite sted(det skjønner du vel siden jeg har så langt til sykehuset) så det er 1 time til helsestasjonen der JM er, så det tok lang tid før jeg fikk time dit, pga kun 2 JM og mange gravide(de 2 JM dekker 6 kommuner) Men jeg skal snakke med JM om det.. Ambulansen er jo stasjonert ca 1/2 time herfra, men de kommer sikkert ganske raskt hit:)

Vet at andre førstegangsfødene har født på fødestua her vis det har gått veldig fort, selv om den kun er for fleregangsfødene..

Skrevet

Hehe, du bor tydeligvis på et like øde sted som jeg gjorde ;o)

Søsteren min måtte også vente 20min på ambulanse - da den var plassert i Åfjord og hun bodde 30min unna med bil som kjører i fartsgrensen ;o)

Vi har også en fødestue som er plassert på Ørlandet, som kun flergangsfødende uten komplikasjoner i sv.skap eller under fødsel kan bruke. Er det unntakstilstander, så er det unntakstilstander :o)

Du får ha masse lykke til :o)

Kan også nevne at søsteren min fikk tilbud om å være på sykehushotellet i de to andre svangerskapene, pga at hun hadde så stor avstand.

Skal du få flere barn og fødselen denne gangen går fort - kan kanskje det være ett alternativ neste gang.

:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...