Gå til innhold

Ang HodeLus, litt desperat her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går lus i barnehagen her.

Jeg sjekker alltid ungene ofte for lus, men oftere når det går lus i barnehagen. (Vanligvis da et par ganger i uken, men ikke systematisk med lusekam, for det har de ikke tålmodighet til, jeg bruker lusekammen litt, og sjekker håret deres nøye med å se i hodebunnen)

I helga fant jeg tre lus på minsten. (grøss, hater lus...) Jeg sjekket håret supernøye etterpå, og fant kun de tre. Har heller ikke funnet flere på han på dagens grundige sjekk. Sjekket selvfølgelig eldste også grundig, og kunne heller ikke finne noen der.

Er det sannsynlig at minsten har egg i håret også, når det kun var tre? Eller at det bare er noen som har blitt overført fra noen andres hår i barnehagen? Skal det alltid behandles med lusemiddel, uansett hvor mange lus det er? (Jeg har nemlig hørt noe om at man helst ikke skal bruke behandling dersom man ikke faktisk er "smittet") Jeg VET han ikke har flere nå, men skal selvfølgelig sjekke håret til alle kjempegrundig daglig i minst to uker. Men bør han ha kur? (Det står på apotekets side at kun de med påvist lus skal behandles, men har man påvist lus dersom man har en lus i håret, eller er det når det er "mengder" av dem?)

Hvis han har egg i håret, hvordan ser man egentlig det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lus bør behandles med lusemiddel. Det kan forøvrig behandles med daglig kamming i 2 uker for deretter å kammes litt sjeldnere i noen uker. Faren er da at han kan smitte andre da man aldri kan være sikker på at all lus forsvinner ved kamming.

Skrevet

Men vil det da si at han bør ha behandling? Jeg vet han ikke har flere nå, for han har ganske tynt hår, og de tre han hadde var VELDIg lette å se. Og nå har jeg sjekka gjennom håret supernøye flere ganger etterpå uten å finne noe. Hverken med kam eller gjennomsjekk.

For hvis han har påvist lus pga de tre lusene, vil jeg nesten påstå at da vil jeg kalle det som at alle i familien har påvist lus, for i størstemanns hår vil jo ei lus kunne gjemme seg bort selv med grundig kamming siden han har så mye tykkere hår. Og da er det vel bedre å kjøre kur på alle da, så ikke en i familien går med ei lus i håret som igjen vil kunne smitte andre? Eller?

Jeg får fullstendig hetta med tanke på lus, de er så eeeekle... Fysj av meg...

Det sto også på apotekets side at lus kunne bevege seg raskt gjennom håret. Snakker man da fra en side av hodet til den andre i løpet av et par sekunder, eller snakker vi en cm i sekundet? (Her sitter jeg og ser for meg lus som piler som en vind fra ene siden av hodet til den andre og rekker tunge til lusekammen...)

Skrevet

Det kan godt være han har egg i håret ja selv om han bare hadde 3 lus. Det var kanskje bare et lus som ble overført og så har det lagt egg. Egget er som små dråper som henger fast i håret ganske tett opp til hodebunnen, de børstes ikke bort men må dras ut. Det er ikke sikkert han trenger kur. Hvis du ikke finner egg ville jeg bare kjemmet håret daglig som du selv sa. Håper ikke du finner egg da, lykke til!

Skrevet

Hehe, nå fikk jeg noia også!!! ;) Han har jo fått påvist lus vil jeg si, men er det bare de 3 ville ikke jeg ha kjørt på med kur. Hvis du ikke finner egg/lus på noen av de andre heller bør du ikke ta kur på dem, det er sånt som gjør lus resistente.

Skrevet

Ville absolutt tatt kur. Selv om alle de tre lusene kan ha blitt overført fra noen andre, kan de fint ha rukket å legge egg. Det er ikke lett å finne hvert minste lille egg som er lagt, og når de klekker har du det gjerne gående. Lusene er knøttsmå når de klekkes, da er de plutselig gjerne maange, og da kan fort de andre i familien bli smittet. (om de ikke er det nå) Pluss at han kanskje smitter andre i barnehagen igjen i tillegg, det er slik man ikke blir kvitt lus!

Skrevet

Umm... hvis du fant tre lus i håret til sønnen din så har han lus. Lusa hopper ikke som en apekatt fra hode til hode. Det er lus som er klekket fra egg i hans hodebunn.

Han bør selvsagt behandles, og alle må sjekkes grundig.

Jeg ville nok også vasket sengetøy og andre tekstiler og latt det ligge uten å bruke det noen dager.

Skrevet

Vel, nå har jeg både lest og hørt mange ganger at lus kan krype fra et hode til et annet, når de holder hodet inntil hverandre. Noe de gjør mye i barnehagen, f.eks når de leker at de sover.

Hvis ikke lusene kan gå fra et hode til et annet, lurer jeg sterkt på hvordan noen kan bli smittet, for eggene kan ikke akkurat krype...

Men jeg er klar over at lus ikke kan hverken hoppe eller fly da.

Men jeg skal kjøpe kur i dag, men han er for liten for den 12-timers greia tror jeg, så vidt jeg kunne se på apoteket sin side.

Men jeg skal høre hva de sier på apoteket, de vet vel hva vi skal gjøre.

Men jeg er fremdeles fristet til å kjøre kur på alle jeg altså, selv om det kun er han vi har funnet på, for hvis en lus er definisjonen på at du har lus, er det jo lett å overse akkurat den lusa. Ikke i minsten sitt hår, for han sitt er lett å sjekke, men for eldre barn og voksne er det jo ikke like lett...

Men her vil jeg tro vi har et lite egget eller høna- problem, for hvis alle som har lus har fått de fra klekkede egg i sin egen hodebunn, som du sier, lurer jeg på hvordan de klarer å smitte i utgangspunktet...

Jeg garanterer ikke at han ikke har egg altså, det er ikke det jeg sier, men jeg synes det var litt rart den uttalelsen der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...