Gå til innhold

Mistet kontrollen over bilen i 70km i timen idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe så jævlig! Følte meg ute av kroppen, ikke tilstede..så jævlig!

Kjørte på en rett strekning, men plutselig begynte bakdelen på bilen og ski frem og tilbake-da begynte kjapt hele bilen og skli/sladde sikksakk fremover over begge filene, for så å skli sidelengs og skrense inn i brøytekanten.

Jeg kikket fort fremover og bakover, ingen biler-og møtte ingen når dette skjedde, og på den veien er dette HELT UTROLIG!.

Rygget ut og fortsatte å kjøre og som jeg LO! Snakket med meg selv og sa høyt "fy faen jeg snurra! jeg kræsja! fy faen så heldig jeg var!"

Bilen var like hel, bare litt ekstra snø på den.

2-3 minutter etter var jeg fremme der jeg skulle være, og da kom reaksjonen. Jeg skalv og gråt, og tenkte på hvor utrolig jævlig heldig jeg hadde vært. Ingen kommende biler, og ikke skade på bilen, helt utrolig i den farten og med de snurrene bilen fikk.

Veldig takknemlig, hvem det nå var som hjalp meg fra oven, tusen tusen takk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff, ja du var ganske heldig da.. å utrolig at du fikk null skader på bilen.. var en som moste inn i sambo tidligere i dag i en rundkjøring, han knuste inn begge dørene på passasjer siden så det kom store skader.. å han fyren kjørte kansje i 10-20km så du var jammen heldig

Skrevet

Ta det til etteretning!

Det samme skjedde meg, bare at jeg kjørte i 30km. Jeg kjørte på speilblank is og det regnet i tillegg. Egentlig skulle jeg latt bilen stå - men måtte hjem pga skole dagen etter.

Satte meg inn i bilen, kom rundt en sving - kjørte videre på en rett strekning i 20m - så i oppoverbakken kom sladden.

Først til venstre siden ut mot autovernet - så til høyre mot fjellveggen. Fortsatte slik to ganger på hver side til jeg merket at bilen bare gled rett frem og inn mot berget. Jeg bremset for å HÅPE på at jeg ikke traff berget - selv om det ikke hjalp å bremse. Det var jo speilblank is.

Jeg var 30cm unna å treffe fjellet. Men, gud så glad jeg var for at jeg ikke trakk autovernet.

Etter den episoden kjørte jeg ikke på snø eller is på over en mnd. Livredd!

Neste vinter tok jeg time på en bane for å lære meg manøvreringsmåter. Men da var det ikke farlig, fordi det var på en bane.

Det har hjulpet meg, fordi når jeg har fått skrenser eller lign etterpå har jeg klart å komme meg ut av situasjonen ved å TENKE. Og jeg har klart å beholde roen.

Skrevet

Ja da var du heldig!!

Jeg har klart å kræsje 2 ganger i vinter! Den første gangen var litt før jul. Var på vei hjem etter 1. dag i ny jobb. Kjørte ca 60 da baken slapp. Prøvde å rette den opp, men nei så jeg trødde inn clutchen, da gikk bilen rundt og slengte meg gjennom veibanen, oppå et gjerde og jeg fortsatte og rygge 10 m.

Det var helt forferdelig!! Brakk 1 og bristet 1 ribbein, sliter med ryggen, sliter med angsten!

Bilen så ikke ut. Men har ikke fikset noen av bulkene pga skal bytte den ut likevel.

Andre gang var på torsdag. Jeg kjente det var glatt og hadde knapt 40. Rundt en sving så slapp baken igjen og så glapp hele feste. Glei inn i autovernet og bonket litt til.

Nå vil jeg gjerne ha 4 wd!!!

Skrevet

4hjuls trekk har ikke bedre veigrep på glattføre altså.. enste er at den trekker bedre i oppover bakker å derfor ikke spinner like fort.. men det er ikke noe magiske dekk på den som gjør at den får mye bedre veigrep på glattføre.. min tidligere kjørelærer sier 4hjulstrekk er en falsk trygghet for mange..

Skrevet

En firhjulstreker som slipper har du absolutt ingen sjans til å hente inn igjen...

Skrevet

Hehe, hvordan skal 4WD hjelpe deg på glatt føre annet enn i oppoverbakke?!?!?

Litt funny hvordan mange tror at man faktisk har bedre veigrep generelt med 4WD... Faktisk kan det være en ulempe med en stor SUV f. eks om man først mister grepet på veien.

Skrevet

Er det bakhjulstrekk dere har? Bare tenker på at baken kommer frem på rett strekning?

Jeg kjørte i 60-70 km på grusvei da baken slapp i en sving. jeg fikk panikk og rattet, bilen sklei fram og tilbake på veien til den glei på "tverra" og ut mot grøfta. Endte med at jeg landet på tak.

10 dager senere fødte jeg en velskapt datter, da kom reaksjonen! Jeg er enda livredd i bil og hun er 18 mnder nå.

Skrevet

jeg er anonym 22.10 å skrev det samme ang 4hujlstrekk.. syntes det er veldig skummelt hvordan folk tror at en 4hjulstrekk er så mye bedre på glattføre.. det blir jo som jeg sa en falsk trygghet for folk..

Skrevet

jeg skulle på jobb jeg for 2-3 år siden.

Stresset litt siden sfo ikke åpnet før halv åtte, og skulle være på jobb kvart på åtte. Hadde knapt med tid hver dag.

Så hadde det frøset på den dagen, og jeg hadde sommerdekk. Var rett før man skulle skifte over til vinterdekk.

Prøvde å kjøre forsiktig, og hadde dårlig tid. Dårlig kombinasjon ja,

I en slakk sving fikk jeg sleng på bilen. Den brukte hele veibanene. Utrolig hvor mye man får tenkt på den korte tiden. Saktefilm.

Jeg kjørte 70 i 80 sone. Skulle absolutt ha kjørt saktere var 100% sikker på jeg kom til å havne i grøfta likevel. Så jeg pumpbremset 2.3 ganger og på en magisk måte så rettet bilen seg opp igjenn!!! Jeg var helt skjelven da jeg kom på jobb, og fortalte hva som skjedde.

Husker jeg tenkte da jeg hadde sleng på bilen at nå må jeg ringe jobben å si jeg har havnet i grøfta, noe jeg utrolig nok ikke gjorde, og skjønner ikke den dag idag at dette gikk bra,

Litt rotete fortalt da ;D

Skrevet

Det er jo faktisk livsfarlig for alle andre om folk tror man omtrent kjører rundt i en Batmobil som kan fikse alt på glatt føre bare fordi man har 4WD... Problemet er også at mange av 4WD bilene er så store at de moser alt annet på veien...

Skremmende tankegang at de tror det løser alle problemer med farlige vinterveier.

Skrevet

Totalt uansvarlig å kjøre da, når du skjønte hvor ille føret var. Ikke rart det blir mange ulykker. Tenk om du hadde truffet noen? De måtte kanskje ha levd resten av livet med følgene av du ikke gadd løfte den late ræva di og ta bussen...

Skrevet

jeg var ikke klar over det var så glatt da. men var spesielt i den svingen på den strekninga der det var glatt. Men jeg måtte på jobb. ellers måtte noen andre tatt vakta mi. Og det var nok de aller fleste som kjørte med sommerdekk den morgenen. Så var ikke bare meg nei.

Skrevet

late ræva mi? så det er sagt så er det veldig dårlig med bussforbindelser, så når jeg da må kjøre å levere en unge i barnehage og en annen på skole for så å må kjøre 10 min på jobb, så hadde jeg vel kommet over 1t forsent på jobb. Ikke alle kommuner som har brae bussforbindelser skjønner du. Er ikke sikekrt bussen heller hadde vinterdekk for å si det sånn...like uansvarlig det også da eller?

Skrevet

Så andre skal evt. dø eller bli lam for at du ikke skal komme 1 time for sent på jobb!?!??! Skjerp deg.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Herregud...22.40 er bare ute etter å lage kvalm. Så labert...Vi mistet også kontrollen over bilen i 70 km\t. Gikk rett inn i en snø haug som heldigvis ikke var pakket og hard med løs. Det sa bare puff. Men bilen gikk 4 ganger rundt på veien etterpå. Kjempeskremmende opplevelse

Skrevet

så ei skal være alene på vakt med 8 demente? Er det bedre?

Og bussen var helt sikkert ikke bedre skodd, siden denne frosten den morgenen kom ei god stund før man kunne skifte til vinterdekk. Så jeg kunne jo alltids ha syklet eller gått da å kommet sånn 2timer senere. Att jeg ikke tenkte på det. HALLO

Så alle skulle ha latt bilen stått og latt være å dratt på jobb da eller?

Synes du skal skjerpe deg istedet.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Lurer på hvem som bør ta seg sammen her..herre fred!!!

Skrevet

Bank i bordet, men jeg har aldri rygget inn i en bil, kræsjet eller kjørt i grøfta, så er bare den enen gangen der jeg har vært i en nesten ulykke.

Skrevet

Du skrev at den frosten kom rett før man skulle bytte dekk litt lenger oppe...hmmmmmm...;-) Passet det ikke helt inn lenger?

Hvorfor kunne du ikke bare byttet dekk først da? Tar bare 1 time eller så det.

Sykt hvor mange egoistiske mennesker som finnes.

Hva om noen hadde kjørt på og drept ditt barn fordi de synes de heller måtte komme tidsnok på jobb? Er du forresten klar over at du ville fått igjen 0 på forsikringen.. Man må være skodd etter forholdene om frosten kommer i juni eller oktober.

Skrevet

rett før ja det vil si sånn ca 2-3 uker eller noe sån, jeg husker ikke sånn akkurat. Ja jeg kaller det rett før, men allikevel fortidlig å skifte dekk når det ikke har vist tegn til frost enda. Men nå skulle jeg egentlig bare fortelle HI om min opplevelse jeg da, så håper for all del du ikke er HI.

Skrevet

ja jeg var nok like egoistisk som ho andre på jobben, og nattevakta også som ikke hadde vinterdekk.

Men nå gidder jeg ikke krangle mere med deg. Gidder ikke bruke mere energi på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...