Gå til innhold

Fisk til middag - et evig problem...(ønsker mange svar)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen på fire liker plutselig ikke fisk lenger, ikke ren fisk og heller ikke fiskekaker/fiskeboller. Han har alltid spist det før og likt det. Jeg har også tatt hensyn og laget type fiskeretter som jeg vet at ungene spiser.

Men, nå er det en kamp og et helv....styr hver eneste gang vi serverer fiskemiddag. Med en gang han hører hva vi skal ha er det bæsjesnakk om maten og han sutrer som bare det. Under måltidet er det bare klaging og det blir aldri noe hyggelig.

Lillesøster på 2,5 år spiser alle fiskemiddager vi lager og liker det godt.

Akkurat som han gjorde på samme alder.

Vi pleier å si at han må smake på maten og hvis han ikke liker maten er det greit. Da skal han få slippe å spise mer. I tillegg er det selvsagt ikke lov å snakke om bæsj osv når vi spiser.

Jeg er av den oppfatning at man ikke skal lage to middager pga dette fordi da har vi som foreldre tapt. På den annen side er det utrolig kjipt med slike måltider som dette. Vi spiser middag rett før barne-tv, så han får kveldsmat etterpå.

Hva gjør dere? Antar vi ikke er de eneste med samme problem...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er oppdradd på den måten at maten SKAL spises. all mat er god mat sa oldefar. he he.. både jeg og mine søsken kom i den alderen at vi prøvde oss... kunne spise f.eks spaghetti og elske det. men uken etter likte vi det plutselig ikke. men vi fikk ikke slippe unna. noe jeg er glad for. for i dag spiser vi alt.

Skrevet

Min erfaring er at det går seg til, det er gjerne en periode hvor de skal prøve seg og ikke minst bestemme selv...

Jeg lager ikke to middager, men blander heller ikke maten på tallerknen, altså ligger potet, grønnsaker og kjøtt/fisk i hver sin haug. Alt skal smakes på og liker man ikke er det greit, da får man spise det andre på tallerknen.

Har også hatt perioder hvor fisk ikke har vært populært, men akkurat nå spiser faktisk alle ungene fisk, både 7-åringen, 5-åringen og snart 2-åringen. Både kokt og stekt fisk glir ned på høykant.

Skrevet

Jeg har ingen tro på å tvinge noen til å spise ting de ikke vil ha, det tror jeg kan være med på å gi dem et dårlig forhold til mat. Mini er bare 1,5år, men kan plutselig få for seg at han ikke vil spise ting han vanligvis spiser og da lar vi han spise det han vil ha og så ligger det andre igjen. Legger alltid ting hver for seg på tallerknen og så spiser han det han vil. En dag spiser han kun fisk og gulerøtter og ikke potetene med saus og en dag neste uke spiser han kun poteter og gulerøtter, før han uka etter der igjen plutselig spiser fisk og gulerøtter.

Jeg kommer nok til å fortsette og tilby alt på tallerkenen og så får han spise det han vil ha.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg er også oppdratt til å spise all mat. Det har igrunn ført til at jeg velger bort ting jeg ikke liker og tvinger aldri ungene til å spise mat jeg ser de ikke liker.

Jeg blander heller ikke maten på tallerken, leste et sted at det ikke var lurt fordi unger gjerne vil smake på ting i den rekkefølgen de selv ønsker.

Men, hvordag forholder man seg til unger som oppfører seg dårlig ved matbordet? Vi har kommet inn i en ond sirkel og det er ikke noe kjekt for noen av oss.

Skrevet

Jeg lager ikke to middager uansett:) Et barn endrer jo ikke smak så raskt. Hva med dessert etter middagen? Vi har problem med å få barna våre til å spise pølse, og måtte ta en tilvenning siden det ofte er servert til barn. Jeg forventer at alle smaker på maten, inkludert oss voksne som ikke alltid er like flinke til å spise det vi liker. Klistermerke, dessert osv. kan være en løsning. Min erfaring er at de spiser til slutt om en ikke gir seg.

Skrevet

Her går det veldig opp og ned med hva han liker å spise, av og til har vi spisenekt på det han akkurat likte best... Da får han bare sitte ved bordet, smake noen tygger å så gå fra bordet sulten og vente til kveldsmaten. Det kan være helt densamme maten som han plutselig ikke skal ha, så går det noen uker så spiser han det igjen.. Kanskje gutten din også bare har en sånn periode?

Skrevet

Kjenner til det ja, bare her er det poteter som ikke likes- fisk er topp;) Jeg lager ikke 2 middager med mindre mannen og meg har lyst på noe skikkelig hot, vil ikke tvinge barna til å spise sterk mat ;) Her må de spise litt, to biter kanskje. Men hvis det blir klaging om at ting er ekkelt og kvalmt må de spise mer... Sikkert ikke så lurt å bruke mat som straff men det gjør iallefall slik at de ikke klager seg gjennom hele middagen. Det de liker spiser de mer av, men må alltid smake og spise litt av det de ikke liker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...