Gå til innhold

Ang. beholde huset ved samlivsbrudd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et hus til en verdi av ca. 3 millioner, men hele huset er gjeld, ikke betalt ned noe på det enda. Samboeren min sier at hvis jeg skal sitte med huset ved et evtnetuelt brudd må jeg batale han ut 1, 5 millioner??

Det kan vel ikke stemme?Noen som vet regler angående dette?

Takker for svar : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det stemmer overhode ikke. La oss si dere solgte og fikk 3 millioner for det, så hadde dere fått 0 kr hver etterpå. Om dere nå hadde f.eks betalt ned slik at dere stod igjen med 2,8 mill i lånog dere ville kunnet få 3 mill for det, så måtte du ha betalt ham ut med 100 000 kr (altså halvparten av det dere ville tjent på et evt salg).

Slik jeg har forstått reglene skal du ikke måtte betale ham ut i det hele tatt dersom huset er taksert til 3 mill og dere har 3 mill i lån. En annen sak er jo om du vil klare å betjene et så stort lån helt alene?

Skrevet

Hvis banken eier 100% så skal selvfølgelig ikke han ha 1,5 millioner. Hvis dere hadde solgt huset for 3 mill ville han jo alikevel sitte med 0 kr og en regning til megler.

Skrevet

Det stemmer det han sier.

Dere må få en takst på huset, eller bli enige dere i mellom om hva som er passe.

Er huset verdt 3 mill og det bare er lån på det må du betale han ut med 1,5.

Skrevet

Beklager. Du skal jo ikke betale HAN 1,5. Det er som de to andre her sier. Du må få et lån i banken på 1,5 til. Og han kommer ut av avtalen med null. Forutsatt at dere ikke gikk inn med noe egenkapital her da, da skal han vel ha igjen den?

Skrevet

Ingen egenkapital fra noen av oss..

Så jeg kan egentlig bare kaste han ut, uten å betale han noe da?

Skrevet

Du må jo overta hans del av lånet. Regner med utifra HI at dere eier 50/50, så da må du jo overta hans halvdel av lånet. Han overfører sin del av lånet over på deg, og gå fra saken med 0,- og du sitter igjen med et lån på 3 mill.

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. jeg kan komme med et eksempel da min samboer skilte lag med sin ekskone. De eide da et hus med en verdi på 6 millioner og de hadde et lån på 4 millioner. Han kjøpte henne ut ved å betale henne 1 million.

Regnestykket er altså som følger: verdi minus lån. Det som da er igjen skal deles på to dersom det er noe å dele på. Skal noen kjøpes ut, er det dette beløpet som skal brukes.

Det dere skal gjøre er å skrive over hans andel på huset til deg, men samtidig passe på at han ikke står som medlåntaker på lånet. Da eier du huset, men også hele lånet.

Skrevet

Tusen takk for svar : )

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...