Gå til innhold

Off, no grine eg!:( den kommende storebror....

Anbefalte innlegg

Skrevet

har begynnt å tisse seg ut, fleire ganger om dagen!:( Skal ha baby i mai, og storebror har vore bleiefri siden sept men no siste veka har det gått gale fleire gangar for dagen. Han kan stille seg opp mitt på golvet og sei:"mamma eg tissa meg ut" Før i dag gikk han i garderoba våra tissa, og kom ut igjen og sa han hadde tissa... då måtte han kle av seg sjøl, dysje seg og kle på seg igjen. Vi sa då at om det skjedde igjen, fikk han ikkje smokken sin når han skulle sove... I kveld satt han i sofaen ilag med pappaen, såg på han og tissa både på seg sjølv, sofaen og pappaen...... Han blir ikkje lei seg, men spør om eg blir lei meg....eg har sagt det blir eg..... Han har generelt sett ikkje mangel på oppmerksomhet, vi er flinke både eg og pappaen med både å være med han, kose osv.... Han har vor slik passe intressert i at det skal kome en ny baby til verden, ikkje neg men sagt han kan "hjelpe til".... Dette er så trist, og eg blir så lei meg, føle meg mislykket!!:(

Håpe noen har vor i samme situasjon og har noken råd!!!?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste erfaringen jeg har gjort meg på dette området er å si" jaja, det er sånn som skjer" og heller ta ungen med på do jevnt og trutt.

Vet det koster mye av deg som forelder, men jeg har prøvd å snakke om det og til tider kjefte, men jeg har forstått at det beste er å bare si jaja, bedre lykke neste gang.

Et alternativ kan være å lage en kalender el. hvor du hver kveld setter et kryss på arket sammen med ungen. Et kryss for hver uhellsfri dag. Når feks. 4 dager er nådd, venter en liten pakke, neste intervall er kanskej 10 dager, så 20 dager.

Pakken trenger ikke å være noe stort, bare at ungen vet at når jeg har så mange kryss (lett å hvis du tegner inn en pakke på den aktuelle dagen)

Skrevet

Jeg tipper at dette er en reaksjon på at han skal bli storebror.. Kanskje han ikke vet hvordan han skal takle det.. Skjønner ikke hva som skal skje, men at det som skal skje er stort..

Alle barn takler omveltende situasjoner veldig forskjellig og dette er ingen lett situasjon..

Jeg ville først og fremst tatt for meg gutten og pratet ordentlig med han om at han skal bli storebror, hva dette betyr og spurt han hvorfor han tisser seg ut.. Det er ikke sikkert at det er en bevisst handlig for han, men er det det kan han sikkert svare deg på dette.. Barn forstår mer enn man skulle tru..

Jeg ville også tatt tipset fra en over her... Do tur en gang i timen, når det lar seg gjøre..

Lykke masse til... Dette kommer til og gå bra.. Men vær tolmodig med han, og jeg trur nok ikke straff er riktig vei og gå..

Skrevet

Uff.. dette er jo trist for dere begge! Jeg er enig i de som har svart før meg, men vil bare legge til at jeg også ville sjekket han for urinveisinfeksjon i tillegg, og tatt det opp med legen i tilfellet det er noe annet han også kan sjekke! Greit å luke ut eventuelle medisinske grunner!

Skrevet

hei på dei,

ikke lett for deg dette skjønner jeg, og jeg vil bare komme med et par innspill:

Først og fremst er det viktig at du ikke tar hans tissing som et angrep på deg som mor eller menneske. At han tisser seg ut handler ikke om deg, men om ham. At han tisser seg ut er derfor ikke noe du trenger å bli lei deg for, sint for, eller straffe han for. Han skal heller ikke la være å tisse på seg for å glede deg, men for å oppleve mestring for seg selv!

Prøv å vri fokuset bort fra "problemet" tissing, og gjør heller som nevnt over her: ta han med på do en gang i timen, og kommenter eventuelle "uhell" med "jaja, sånt som skjer". Mye fokus, problematisering, "straff" (som å ikke få sutt etc) og fokus på deres følelser rundt dette vil bare gi ham et inntrykk av at tissing kan brukes til å manipulere stemininga og balansen i familien, og det ønsker dere jo ikke. Da vil tissinga kunne utvikle seg til bevisst maktbruk fra hans side, og det er vanskeligere å få bukt med. Nå er han bare en liten gutt som tisser på seg, og som blir forvirret over (og kanskje også nyskjerrig på?) reaksjonene dette frambringer.

Lag et fast "uhellrituale": "Huff da. Neste gang er det lurt å si i fra, så løper vi på do sammen." Og så nok snakk om uhellet. Kle av på samme sted, vask på samme måte, kle på på samme sted - og fortsett med det dere holdt på med. Ikke noe oppstyr, ikke noe ekstraordinær oppmerksomhet. Og pass på kroppsspråket! Det er det vanskeligste. Senk skuldrene, smil, pass på stemmen og pust dypt. Ikke fall for fristelsen til å løfte litt hardere, skyve litt mer bestemt, kle på litt raskere etc. Pust! Dette går over :-)

Skrevet

Gode råd synes jeg. Dere kan jo også lage litt mer rituale ut av det å være på do og at han vet at du alltid følger han f. eks. Kanskje dere kan ha en liten dobok som det tar noen minutter å bla igjennom? Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...