Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann..Min samboer er steril og vi lurer på å ha sæd donor.. Vi kjenner ingen eller vet om noen som har gått igjennom d samme som vi gjør..

Det vi lurer på er hvor dette gjøres, Må en t danmark.. Mye koster det og er det mye bivirkninger med medisinene..Måtte du/dere gjennom mange forsøk før en ble gravid?

håper noen kan hjlepe oss..

er det detaljert internett side om skriver noe om d,.Vi har ikke funnet noen i så fall..

håper på svar,,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om din samboer er en mann kan dere få hjelp av det offentlige. Dere går gjennom fastlegen og blir henvist. Det er Rikshospitalet og Haugesund sykehus som har sædbanker i Norge, i tillegg har private Volvat i Oslo sæddonorer men der må man betale alt selv. Egenandelen i det offentlige er 1500 kroner og jeg er ikke sikker på om du må gå på medisiner i det hele tatt om det ikke feiler deg noe.

Gjennomsnittlig må kvinner under 35 gjennom fire forsøk ved danske klinikker, vil tro det samme gjelder i Norge. Men noen bruker inntil 12 forsøk, mens andre er heldige på første.

Du kan finne mer informasjon om sæddonasjon i Norge på sidene til Foreningen for ufrivillig barnløse, www.onskebarn.no

Skrevet

Som sagt over, dere kan få hjelp i Norge.

Her får dere kun tilbud om Åpen-donor, dvs. når barnet er 18 År kan det få vite hvem donoren er. I Norge er det så og si bare homofile menn med barneønske som er donorer. Hva synes mannen din om at det dukker opp en annen mann som kan "ta" hans rolle som Pappa etter 18 år?

Mange norske par velger å reise til Danmark, fordi der er det lukket donor, dvs. barne kan ikke vite hvem donoren er. Disse donorene er som regel unge og studenter som gjør det pga det økonomiske, og IKKE i håp om å kunne bli "Pappa", som de åpne. Det er også mulighet for Åpen donor i Danmark. Legger ved en interessant link om dette:

http://www.berlingske.dk/article/20071005/danmark/110051259/

Søker du på åpen lukket donor her, får du opp mange diskusjoner på dette. Og det er en del "hete" diskusjoner med mange meninger. Det kan være greit å lese, og så finne ut hva som er rett for dere to.

Her er linken til den mest "kjente" klinikken i Danmark og deres prisliste.

http://www.storkklinik.dk/priser/

Ønsker dere lykke lykke til :-)

Skrevet

ja min samboer er mann... jeg feiler ingenting...

tusen takk for all hjelp...

Skrevet

må man opplyse om at faren er donor og harvet donoren å mange kvinner han har gjort gravide?

Skrevet

Dere kan selvsagt selv velge om dere vil opplyse barnet deres om at dere har benyttet dere av donor. De fleste anbefaler imidlertid det da det ofte vil komme frem på en eller annen måte. Jeg tror det er sånn at ved åpen donor (som er eneste mulighet i Norge) vil barnet kunne få ut opplysninger med donoren når det 18 år og donoren er vel forpliktet til ett møte.

Så det er mange ting å ta stilling til og tenke gjennom :) Min mann er sterilisert, men vi har av flere grunner valgt å benytte oss av anonym donor i Danmark. Det er imidlertid flere grunner enn muligheten til anonym donor som har gjort at vi har valgt Danmark og da må betale det selv.

Skrevet

Jeg tror det er maks 6 barn / familier (dvs flere søsken) per donor.

Har lest ett sted at de bevist prøver å "spre" donorbarna geografisk.

Jeg tror alltid på åpenhet, og at det lønner seg.

Som Hegeno sier, det er ofte det kommer for en dag uansett.

Se litt inne på forumene på www.onskebarn.no hva andre par gjør og hvorfor.

Jeg vet om ektepar der han har vært steril, og de har benyttet donor. Der de har bestemt seg aldri og fortelle det til noen. Men disse ble gravide før det kun var åpen donor i Norge.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok vært åpen til barnet, det er utrolig hva barn aksepterer og hvor enkelt det er når de er små.

Som niesen min på 3 år fortalte moren, at det er Legen som lager barn, på sykehuset. Moren sa nei, det er pappa og jeg som har lagd deg. Hvor hun rettet på moren å sa nei, den og den i barnehagen har legen lagd, og legen lager barn så! Moren måtte da fortelle at jo det stemmer, legene lager mange barn, men mange blir også laget hjemme. I ett barnesinn kan det faktisk være bedre å bli lagd på sykehuset av legen enn at mamma og pappa har ja...

Man forteller jo ikke detaljert når barna er så små, det kommer jo etterpå. Jeg har flere guttevenner som har fått beskjed i 16-18 års alderen at den de trodde var faren hele livet ikke er det. Ingen av de har kontakt med den personene de tordde var faren, og kun en har tilgitt moren sin for å skjule sannheten. Er dere villig til å risikere det?

Nei, uansett lykke lykke til med det dere bestemmer dere for, det er ikke lett. Gå gjerne inn i bloggen min å les om min vei og mine tanker om alt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...