Gå til innhold

Pollenallergikere som får vaksine..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når får dere første sprøyte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som nyser seg gjennom våren?

Skrevet

Det kan vel begynne når som helst. Man får vaksine med forskjellige intervaller og stryrker jevnlig i tre år.

Skrevet

Jeg skal faktisk begynne med min aller første vaksine sprøyte (3 stk.) i morgen. Er litt spent om man får en reaksjon etter disse.

Ba fastlegen min om henvisning siden jeg har hatt sterke allergiplager i noen år og har gått på medisin året rundt og allikavel vært tett i nesen, trøtt og slapp.

En på jobben min har prøvd vaksine og hun ble helt symptom fri !

Virker på de fleste, men varierer vist hvor god effekt man får.

Kansje jeg kan møte første året uten kortison sprøyte ? :)

Skrevet

Ja, jeg har også prøvd det meste, og er helt avhengig av mer enn tabletter. Har en vaksine liggende, så tror jeg skal stikke innom legekontoret til uka for å be de sette den første på meg. Fikk i fjor også, men da ble den satt for sent..

Skal uansett høre hva de sier på legekontoret :)

Skrevet

hmm.. tror kansje vi snakker om forskjellige ting ?

Immunisering/vaksinasjon...

Jeg tok 3 sprøyter i dag, i de var det litt av det jeg er allergisk imot (bjørk) og så har jeg en opptrappingsperiode, der jeg får ukentlig sprøyter i en periode for så å få de sjeldnere og sjeldnere. Men må vedlikeholdes i 3 år.

Mener du denne ?

Eller kortison sprøyte som man kan få hvis man er kjempe dårlig ?

Skrevet

Det er nok en rekke forskjellige ting som blir snakket om på denne tråden. Så her er en liten oppklaring:

Vaksine er er program som foregår aver 3 år. Den første gangen får man sprøyte tre ganger. Så er det en sprøyte (der man gradvis nærmer seg vedlikeholdsdosen) i 6 uker. Deretter er det en vedlikeholdssprøyte hver 6 (?) uke i tre år. Da kan man bli helt immun mot pollen resten av livet. Jeg måtte avbryte mitt vaksinasjonsprogram pga sterk reaksjon.

Så har vi den som de fleste har hørt om kortison sprøyten som virker i ca tre mnd. Altså langtidsvirkende kortison. Når kortisonet har forlatt kroppen er man like allergisk som man var i utgangspunktet, men da har man forhåpentligvis unngått sesongen. Da spørs det hvilken sesong en vil unngå om når man bør sette den.

Når noen blir skikkelig allergisk så har vi adrenalin penn (epi-penn) som settes og gir virkning 10-15 min og kjøper tid før ambulanse kommer.

Skrevet

Noen som vet om man kan starte vaksinasjon mens man ammer? Får vel spørre på 6-ukerskontrollen, men. Håper jeg kan begyne vaksinering i år:) Hadde vært deilig å kunne glede seg til sommer..

Skrevet

Hvis du begynner i år på vaksinen har du ikke effekt av den og blir likvel å gå i tåka. På en annen side så blir du jo fortere ferdig. Husker ikke hva min lege sa angående graviditet og amming, jeg husker jeg spurte om det men beklageligvis husker jeg det ikke.

Skrevet

Også er det en kortvarig "vaksine" tilsvarende kortisonsprøyten bare uten kortison men et annet virkestoff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...