Uten fantasi Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 Jeg fikk auramigrene etter at barn nr 1 ble født, men i tiden etterpå har det gått lenge mellom anfallene (f.eks 3-6 mndr), men nå som jeg er gravid igjen har jeg opplevd stadig tilbakevendene anfall, den siste tiden har jeg hatt synsforstyrrelser og hodepine nesten hver dag. Er ca 5 mndr på vei. Jeg opplever også å miste følelsen i fingre og områder i ansiktet, og kan slite med balansen. Dessuten føler jeg at jeg blir distansert og "fjern" i hodet. Når det først går over føler jeg meg jo helt normal og frisk, men syns det er både ubehagelig og skremmende når det står på, og jeg kjenner at det går utover psyken min at jeg aldri vet når anfallene kommer. Jeg blir lei meg og gruer meg til helt vanlige ting, f.eks å gå på jobben. Jeg lurer på om det er flere her som sliter med dette, og om noen evt har gode råd? Jeg vet ikke om det vil hjelpe å bli sykemelt, kanskje man ikke får anfallene så hyppig hvis man får slappet av litt mer? Noen som har erfaringer å dele?
mamman til to gutter Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 Migrene skyldes veldig ofte hormoner. Jeg var mye plaget, både av auramigrene og migrenehodepine når jeg brukte p-piller. Heldigvis slapp jeg det når jeg var gravid. Når du er gravid, så kan du jo ikke ta noen medisiner for migrenen, hvertfall ikke som jeg har hørt om, så det viktigste er jo å prøve og forebygge. Hvis jeg var det, så ville jeg prøvd å bli delvis sykmeldt for å se om det hjelper. Enten så du kan begynne senere og ha bedre tid på morgenen hvis det kan hjelpe, eller å gå tidligere hjem hver dag sånn at du kan slappe av før barna kommer hjem fra barnehagen/skole. Jeg merket at migrenen kom oftere når jeg var stresset og hadde mye å gjøre, så derfor vil jeg tro at det vil hjelpe.
Bunnies by night Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Signerer mamman til en gutt:) Da jeg sluttet på hormonprevensjon for tre år siden forsvant auramigrenen... fra å ha migreneanfall annenhver måned - har jeg til dags dato ikke hatt migrene igjen... Må være utrolig slitsomt for deg å ha det nå når du går gravid! Viktig å ikke stresse og å leve regelmessig og sunt:)
knøttet28 Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Jeg fikk hyppige anfall i begge svangerskapene, men kom sjelden igjen så fort jeg hadde født:)
Uten fantasi Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2009 Takk for svar! Siden jeg kun har vært plaget sjeldent tidligere håper jeg som dere nevner at dette kan gå over etter fødsel. Jeg har tenkt å unngå prevansjon med hormoner, nettopp fordi jeg har vært plaget med hodepine når jeg har brukt p-piller. Som en nevnte er det ikke noen medisiner man kan ta når man er gravid, fikk beskjed av legen at jeg kan ta paracet. Dette hjelper litt, men tar ofte veldig lang tid, og jeg blir uvel av det. Dessuten er det egentlig ikke selve hodepinen som plager meg mest, men synsforstyrrelsene og det at jeg blir så utafor når jeg får anfall. Har følt meg sliten jevnt over i det siste, uten å kunne skylde på en "normal" hektisk hverdag med en 2 åring i huset, full jobb og svangerskap (Føles tøft nok til tider det altså, men syns det er vanskelig å "klage" når jeg egentlig er i fin fysisk form ellers, har følelsen av at det ikke er så mange rundt meg som skjønner hvor slitsom selv hverdagen kan være, med mindre de har små barn og svangerksap friskt i minnet selv) Men takk for råd, jeg tror jeg skal snakke litt med legen om dette og høre hva hun sier, det blir jo veldig slitsomt hvis dette skal vedvare, når jeg egentlig syns jeg er sliten i utgangspunktet, uten disse anfallene.
Uten fantasi Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2009 Det skulle stå "uten å kunne skylde på _annet_ enn en normalt hektisk hverdag"....den setningen ble litt rar:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå