Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på vekstestimering forrige uke og lillegutt ble regnet som -8,2%, fikk ikke noe tall på omtrent hvor stor han vil være til fødsel.

Nå har jeg en liten diskusjon med mannen, for han mener at gutten nå er 8% mindre enn det babyer er ved fødsel, mens jeg mener han ligger 8% bak snittet for dem i uke 35...

Noen som kan avgjøre diskusjonen?

Hva ligger egentlig snittet på til fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle babyer veier jo forskjellig ved fødsel. Derfor blir det et avvik fra gjennomsnittet. Min er minus 13% på målene. Ikke noe galt, er bare genene, tror jeg. Jeg var liten selv ved fødsel. Slik jeg forstår det, så er målene rundt magen og hodet under gjennomsnittet for den uken han er i ved måling.. Dersom man skulle gjøre dette om til kilo, så vil min ligge 13% under gjennomsnittet som er omtrent 3600 g ved termin. Da skal han veie omtrent 3,1 kilo, dersom avviket er like stort ved termin, vel og merke.

Jeg er enig med deg, siden de måler ifht hva som er normalt for uken de er i. Dersom dere fikk med det ul-skjemaet (det samme som det blå ved ordinær ultralyd. Mitt var blått i alle fall ;-) Så ligger de under den midterste stripen, som beskriver vekten for den aktuelle uken (akkurat som SF-målingene). Hva som skjer i de neste ukene er jo umulig å forutse. Kanskje vokser de på seg litt. I mitt tilfelle vil de ha meg inn til kontroll for å sjekke at tilveksten er god nok. Sånn for sikkerhets skyld.

Skrevet

Ligger da 8% under gjennomsnittet etter hva som er gjennomsnitt i uke 35.

Hvis han følger den kurven og fremdeles er 8% under gjennomsnitt ved termin vil han veie rundt 3,2 kg da.

(tatt ut i fra et gjennomsnitt på 3500g)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...