Gå til innhold

Operasjon av mandlene på min datter på 2 år.Noen som har tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har hatt store mandler siden hun var ca 20 mnd. Dette er nå 1 år siden. Vi gikk til fast legen og dem var helt enig, dem er STORE. Men det går jo alltid tid fra dem sender henvisningen til en får time hos spesialist. Pga sommerferien i fjord gikk det ekstra tid og vi fikk time i september. Ok greit tenkte jeg, vi klarer å vente noen mnd.

Da vi kom inn konstanterte spesialisten at dem var veldig store og at hun bør opereres. Men pga alderen hennes ønsket dem å se det ann. Dem ønsker at dem skal være 3 år.

Jeg som ikke har vært borti dette før sa, ok, du er eksperten, vi ser det ann. Fikk da ny time i januar 2009.

Jeg merket allerede i oktober i fjord at dette ikke gikk.

Datteren vår måtte begynne å sove igjen på dagtid, var helt utslitt, bleik og klarer ikke henge med de andre baren i barnehagen. Hun spiser mindre og snorker som en fullvoksen mann.Hun prater "rart" som om hun har en potet i halsen .

Jeg fikk ombokket timen i november,men kom ikke til før i januar i år.

Og da sier eksperten at ja, hun må operers, det er "alvorligt". Hun har mindre enn 1 cm opning i halsen.

Er plaget med falsk krupp itillegg som da igjen gjør det enda tettere når hun blir syk.

Men fikk jeg time da?pga at hun er under 3 år kommer hun ikke på den vanlig ventelisten som er max 6 uker. ( vi har nå ventet siden september)

Og den andre listen er forbeholdt kreftpasienter. ( og det skjønner jeg) Men alikevell, jeg har ringt inn 2 ganger i uken å hørt om dem har en time til oss.Vi har også sagt at vi kan stille på dagen hvis det dukker opp avbestillinger.

Det er samme damen hver gang jeg kommer til og til slutt fikk jeg mast meg til en time i april. Det er over 1 år fra vi startet hele opplegget.

Vi ble lovet at hun skulle komme til med en gang hun ble 3 år, men da vi fikk time var det 3 uker etterpå.

Jeg ringte inn forgje uke og da var denne personen jeg har pleid å snakke med på vinterferie og noen andre ivaretok jobben hennes. Vi fikk da time om mindre enn 3 uker. HELT TOPP. jeg blir skikkelig irritert, jeg som mor må virkelig stå på skal min datter får den hjelpen hun trenger og ikke 9 mnd frem i tid. Hadde jeg ikke purret på hadde vi sikkert måtet vente til høsten .arg. Jeg blir jo trist når jeg ser at hun sliter. Det er jo ikke normalt at en 2 åring vil slappe av på sofaen hele tiden. HUn sover 12 timer hver natt men nå alikvell sove på dagen igjen.Søvnen hun får er utrolig dårlig pga lite lufttilførsel.

Lang innlegg her, men noen med erfaringer fra operasjon med mandler på barn. Hvordan ble ungen etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff for en slitsom kamp med helsevesenet du har hatt!

Min sønn kom inn på veldig kort varsel. Det startet med at han satte mat i halsen i barnehagen så det var slik det ble oppdaget. Etter et sekund med titting i halsen hos spesialisten var saken klar....han skulle opereres snarest!

Tror det gikk max to uker fra hendelsen i barnehagen til han ble operert jeg. Men han var da 4 år, men likevel da! Synes det høres forferdelig ut for din lille datter som er så sliten av dette. Hun bør jammen meg få operert så fort som mulig!

Det gikk veldig fint med sønnen min etter operasjonen. Han hadde lite vondt og bare koste seg med all isen.....hehe:o)

Lykke til med jenta di og håper det ordner seg veldig snart:o)

Skrevet

Hei!

Min sønn måtte fjerne mandler+falsk mandel da han var 2år og 5mnd. Da hadde vi vært frem og tilbake til en spesialist i barnemedisin pga mistanke om astma/allergier. Gutten var konstant trøtt, bleik og sliten. Sov gjerne 2-3timer på dagen i tillegg til natten 8var mye våken på natten, snorket som en trøskeverk) og hadde stadig perioder med svært dårlig matinntak. Han hadde samme vekten som 2.5 åring som han hadde på 1-årskontrollen. Vi ble henvist til øre-nese-hals spesialist når han var 18mnd. de konstaterte unormalt store mandler og falsk mandel, men vill eikke operere oga guttens alder. Tiden gikk, og gutten ble ikk ebedre. Jeg krevde ny time hos barnelegen, krevde ny henvisning til spesialist (hører med til historien at barnelegen vi gikk hos var en utrolig arrogant dame som mente hun kjente gutten min best, lydopptak av nattlige snorkekonserter ble avvist som dårlig kvalitet på opptaker). ØNH bestemte seg nå for å operere...gutten var nå2år 4 mnd. Vi fikk time 3 uker senere...operasjon, 2t overvåkning og rett hjem(!). Operasjonsdagen kom, men vi ble avvist fordi gutten var en risikopasient og slike skulle opereres ved st.olavs. Vi ble (heldigvis!) sendt hjem igjen. Krevde nå akuttime hos fastlegen (gutten var så tett på natta og hadde flere lange pustestopp der han måtte "ristes" i gang igjen) fordi jeg rett og slett var livredd for at han skulle dø om natten pga pustestans. Fastlegen tok oss inn og sendte oss rett på barn akutt på sykehuset ,med krav om innleggelse. Barn akutt sendte oss tilbake til fastlegen (jeg var jo bare en hysterisk mor!). Fastlegen sender oss i retur med krav om innleggelse...hun får løfter om innleggelse til overvåkning før hun sender oss ned igjen på sykehuset. Etter mye venting blir vi innlagt sent på ettermiddagen. Etter at gutten har sovna kommer en sykepleier inn, hun har hørt lydene har lager og setter på overvåkning for å sjekke oksygenopptaket. Måleren viser et o2 opptak som variere fra75-85% (skal være over 95% for å være "godkjent") Hun koblet ham på oksygentilførsel og dagen etter ble vi akuttinnlagt på barneavdelingen. Det var mye frem og tilbake med ulike prøver, røntgen etc. Nettene var pyton og sykepleier var jamt innom ettersom alarmen pep når oksygentopptakt gikk under 86% noe som skjedde relativt ofte. Vi lå her i 4 netter, og siste natten var sykepleier inne hele natten, da oksygenopptaket var nede på 44%. Dagen etter det ble det besluttet akuttoperasjon. Vi ble trilet ned på operasjon og forespeilet at det ville ta ca 20-30 minutter. Jeg satt ute og ventet. Etter 1t og 45 min(da var jeg på randen av nervøst sammenbrudd!) kommer en assistentlege ut og forteller at det har vært komplikasjoner, men at han nå er stabil. De hadde aldri sett så store og så betente mandler hos et så lite barn før. Pga komplikasjonene måtte vi være på sykehuset den første natten. Etterpå har alt gått greit, vi unngikk blødning i etterkant og det var som om jeg hadde fått en ny gutt. Astmamedisinene ble kuttet ut, snorkinga opphørte og gutten var mye mer våken og aktiv.

En mandeloperasjon på små barn er komplisert. Dersom hun "klarer seg greit", ikke har pustestopp, spiser greit osv ville jeg ventet med operasjon. Blødningsfaren er større jo mindre barna er...men dette må selvsagt vurderes i ft hvor plaget barnet er. Har fastlegen deres henvist dere til ØNH? Det er jo regler på hvor lang ventetid som er akseptabelt...Dersom det blir operasjon så krev å få denne på et (stort)offentlig sykehus og ikke et lite privat, pga kunnskap og tilgjengelighet på utstyr i tilfelle komplikasjoner. Krev også å få bli på sykehuset iallefall det første døgnet etter operasjon pga barnets alder og blødningsfare.

Lykke til:-)

Skrevet

7 av våre barn og også mannen min har tatt mandlene og alle fikk nye liv etterpå. Anbefaler absolutt operasjon for alle som plages.

Skrevet

Min sønn fjernet mandler, falske mandler og la dren i ørene da han var 23 mnd. Symptomene du nevner høres kjente ut, men han var så tett i halsen at han satt fast et riskorn! Du har rett i at det er en stor operasjon for et så lite barn, det er bare helt unntaksvis at de gjør det før barnet er 3 år. Jeg skjønner din frustrasjon, men vurder plagene hennes opp mot den store operasjonen det er snakk om. Narkose osv er ikke bare-bare. For hver måned som går blir barnet større og i bedre stand til å tåle operasjonen. Min sønn brukte en hel dag på å våkne opp fra narkosen, og han brukte nesten et par uker før han var "seg selv" igjen - ingen tvil om at inngrepet tok grundig på. Jeg er likevel glad vi valgte å gjøre det den gangen, han fikk en helt annen livskvalitet etterpå.

Det eneste tipset jeg har til dagen da operasjonen tas, er å ta med lypsyl! De sperrer opp munnen maksimalt i en ganske lang stund, og min sønn var utrolig sår og sprukken på leppene/munnvikene etterpå.

Lykke til!

Skrevet

Hei! Hvor bor dere? Om dere bor i nærheten av Oslo har jeg en lege jeg kan anbefale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...