Gå til innhold

Bytte barnehage pga flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lyst på større plass, en baby til m.m. og dermed har vi bestemt å flytte til annen bydel- både for å få mer for pengene- og for å bo litt mer barnevennlig.

Vi har "verdens beste" barnehage, og det er grunnen til at jeg kvier meg for å flytte. Har en jente som er over gjennomsnittlig sjenert, brukte laaang tid på tilvenning og tok måneder før hun følte seg trygg i barnehagen. Jeg følte det var en traumatisk opplevelse for henne. Jeg gjorde det jeg kunne for henne, med å jobbe deltid en periode m.m. så overgangen ikke ble større enn nødvendig.

Nå er hun to og et halvt og elsker å være der. Hun er fortsatt sjenert, er stille i lang tid hvis det kommer en voksen eller barn hun ikke kjenner. Men barnehagen har veldig stabilt miljø. Har både bestevenninne og mange andre venner, er trygg og god.

Og jeg har så dårlig samvittighet for å skulle ta fra henne denne tryggheten og vennene! Det er så ille at jeg tenker på det mye hver dag, gruer meg liksom veldig på hennes vegne til å bytte barnehage.

Noen som har erfaringer å dele? Tar det vanligvis lang tid før de tilpasser seg? Er det "skadelig" for sjenerte barn å flytte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det som dere, men valgte å legge mest vekt på langtidsvinningen for oss alle. Vi flytta i større hus og dro på landet.

Lille var 3 år da vi flytta. Han var og veldig trygg på bhg sin og veldig knyttet til et par av barna der. Vi undersøkte en goddel, men bl.a helsestasjoner og undersøkelser i forkant av flyttingen. Alt pekte på at ett skifte av bhg miljø ikke skulle ha noen langtidsvirkning eller skade på barnet og at de lett tilpasset seg. Undersøkelser viste at ved flere skifter gikk det ikke så bra for alle barna. Så vi flyttet, og vi angrer ikke.

Det er klart det tok litt for oss alle å falle på plass. Værst var det nok for junior som skiftet ALT dvs rom, venner utenfor hjemme og barnehage. Overrsakende nok var det ikke savnet etter de gamle vennene som var værst. de bl utrolig fort glemt, og vi så at vi nok hadde bekymret oss alt for mye for det. han brukte litt lenger tid på å finne seg til rette i den nye bhg, og var litt sår en periode. Vi brukte mye tid med han og skape positive relasjoner i nabolaget, og var med han en del i bhg. Etter en stund gikk det seg veldig til, og nå et halvtår etter skulle man tro han alltid hadde gått i den nye bhg.

Fordelen med å bytte for et halvår siden var at da skulle han likevel begynne på ny avdeling (stor-barn) så det ville blitt endring uansett.

Vi er glade for valget vi tok og vet at her er et sted vi blir i mange år.

Skrevet

Tusen takk for svar Aprilbaby! Ja, vi har bestemt oss for å flytte, så er bare jeg som må fokusere på det positive og gjøre det beste ut av det. Flere som har erfaringer å dele?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...