Vestlandsspire Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Forstår det sånn at mange tar klyster/klyx før de føder, er dette vanlig? Når bør man i så fall ta dette? og hva er egentlig klyx? klyster er vel når man får vann opp i baken og så kommer det ut, men klyx har jeg aldri hørt om før...
Heidimoren Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Klyx er vel bare en sånn som man kjøper på apoteket og tar selv tror jeg. En liten sånn tube med noe flytende avførende som man spruter opp i rompa selv... (??)
Lilletrille med to jenter Skrevet 7. mars 2009 #3 Skrevet 7. mars 2009 Hei! Er vanlig med klyster før fødsel for å tømme tarmen.. Litt mer renslig sånn til en skal presse ut babyen og alt annet kommer med;) Dette blir en tilbudt på føden etter en har kommet så sant det er tid til å ta dette. (noe de fleste har) Klyx og klyster er vell det samme, bare en forkortelse.
venter barn nr. 3 (har født) Skrevet 7. mars 2009 #4 Skrevet 7. mars 2009 klyx er det klysteret du får på sykehuset hvis du vil ha det da.
Elviraen Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 Skal dere ta klyster? alternativet er jo sikkert at man dritet seg ut når føder!? huff...
Svale <3 Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Jeg har hørt at det ikke er vanlig å gjøre det, jeg..
Snikskytteren er storebror! Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 jeg fikk ikke tilbud om dette? Er dette noe som varer lenge, eller kan man ta det selv hjemme før man drar på føden? Er dt bare et do besøk liksom?
Maria1979 Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 Jeg kjenner minst 3 stk som har vært åpne på at det har kommet ut mer enn baby når de har født-og at de underveis har følt seg "hemmet"til å trykke på siden de har tenkt at de vil presse ut mer enn nødvendig....-noe de og har gjort. Så jeg tror jeg skal be om det....og hvis man skal føde i vann MÅ man ha klyster/klyx først. :-)
Vestlandsspire Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2009 Hmm, eg tror eg vil spør om det i alle fall, selv om eg ikke tror det var noe sånn sist. fikk i alle fall ikke tilbud om det... Men lurer jo på om det er nok med en gang, altså hva som egentlig skjer der nede når man gjør det. Er det garantert at alt kommer ut på en gang hvis man tar noe sånn? hadde kanskje trodd det var bedre å svelge noe avførende eg da, men eg har jo ikke peiling...
Milli123 Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 En venninne av meg som nettopp fødte anbefalte meg å ta det. Hun er lege og fortalte at de aller fleste tar klyster under fødselen slik at en slipper å tenke på at det kommer ut avføring samtidig med babyen....En bruker de samme pressmusklene når en føder som når en går på do! Jeg har bestemt meg for å ta det iallefall :-)
Vestlandsspire Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 8. mars 2009 Når tar man det da, med en gang en er kommet inn på sykehuset?
april 06;) + mai 09* Skrevet 8. mars 2009 #12 Skrevet 8. mars 2009 Tror det er forskjellig praksis fra sykehus til sykehus. Jeg fikk ikke tilbud om det ved sist fødsel, selv om jeg var der i nesten et døgn før gutten kom. Er ganske vanlig at kroppen fikser biffen selv, en får gjerne behov for å gå på do, og til og med diare i begynnelsen av fødselen. Jeg hadde diare og kastet opp i en evighet før tassen kom, så var ikke så mye igjen å presse ut bak der, nei;) Klyster kan også sette igang sterkere rier, og brukes av og til for å få fortgang i fødselen. Finnes ulike klystervarianter, fra en "halvliter" olje til bittesmå miniklyx a 15 ml eller noe sånt med virkemiddel. Har hørt noen foretrekker å ta klyx før de drar til sykehuset, så slipper de det med jordmor tilstede osv. Er bare å kjøpe miniklyx på apotektet og la det stå til, men som sagt kan det sette fortgang i sakene.
Svale <3 Skrevet 8. mars 2009 #13 Skrevet 8. mars 2009 Tror jeg ville valgt å kjøpe et par microlax på apoteket, og ta det før jeg dro på sykehuset.(hvis jeg føler at jeg ikke har fått tømt meg)
Vestlandsspire Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. mars 2009 microlax er det noe man tar via munnen det da, eller? Er HELT grønn på dette området merker eg!
Svale <3 Skrevet 8. mars 2009 #15 Skrevet 8. mars 2009 Nei, tror ikke det er så lurt Skal settes rektalt.
Lillian m/4 Skrevet 8. mars 2009 #17 Skrevet 8. mars 2009 Eg hadde ikkje klyster på mine to første fødsler, og da kom det avføring under fødselen... Men spurte om å få det i går, var litt hard i magen. Og det gjorde heile fødselen mykje lettare.. Har visst litt hemorider, og det gjorde det litt vondt, men det gikk fort over..
Vestlandsspire Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #18 Skrevet 8. mars 2009 Eg trur hvertfall eg e blitt overbevist til å spør om det ja! Og sytti4 m/nr3 - GRATULERER med jenta!! Håper alt står bra til
Lotteliten85*Fødeklar* Skrevet 9. mars 2009 #19 Skrevet 9. mars 2009 Tror det er litt forskjellig praksis ute å går,venninden min spurte flere ganger om å få,men fikk ikke. Det var på storken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå