Gjest Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Som sagt, har hatt vondt under areola og litt utenfor areola (ut mot venstre på puppen) på høyrepuppen i et par dager. Har sørget for å få tømt brystet godt, men smerten sitter i selv om brystet er tømt. Gjør vondt når babyen dier, ikke sånn skikkelig vondt, men ubehagelig. Stikker liksom litt. Kan ikke se noe på overflaten av brystet. Heller ikke klumper i brystet. Hva kan det være?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Stikker det i huden eller rett under, eller er det mere dypt i puppen?
Gjest Skrevet 7. mars 2009 #3 Skrevet 7. mars 2009 Rett under huden og dypere inn i puppen. Konstant vondt. Ammet nettopp på motsatt pupp, og det stikker godt i den ømme puppen når utdrivningen setter igang (mer enn normalt).
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 7. mars 2009 #4 Skrevet 7. mars 2009 Det kan jo være sopp, selv om det oftest gir smerter i mer enn en liten del av brystet. Smerter ved sopp beskrives ofte som brennende eller stikkende, og henger ofte i etter amming. Av og til kan man se hvitt belegg på barnets tunge eller innsiden av kinnene som ikke forsvinner om man gnir litt på det. Det som også gan skje er at det har vært en litt overfylt melkekjertel som nå er tømt. Men da den var full, lekket det melk ut i vevet rundt. Dette kan gi "blåmerkeliknende" smerter i noen dager. Hva tenker du om disse to teoriene?
Gjest Skrevet 7. mars 2009 #5 Skrevet 7. mars 2009 Har tenkt på begge teoriene selv. Ang. sopp: Mini har hatt et hvitt belegg på tunga siden han var et par uker gammel. Jeg har imidlertid ikke vært smittet, og mini har heller ikke virket plaget. Men kan jeg plutselig fått det nå etter 4mnd? Synes egentlig trøsken på tungen til mini har forsvunnet.. Men har en konstant brennende følelse i brystet. Ang. overfylt melkekjertel: Har jo mye melk, og spreng som kommer og går. Var ganske sprengt i aktuelle pupp for et par dager siden, men mini fikk tømt puppen etterhvert. Kjente samme smerten da. Denne smerten hang litt igjen etter at brystet var tømt, men forsvant i løpet av dagen. Tenkte ihvertfall ikke noe mer over det. Fikk spreng i samme pupp inatt, våknet, og måtte stå opp og pumpe litt for å lette på trykket. Hadde vondt i puppen, samme type vondt som tidligere beskrevet. Og det er liksom blåmerkevondt som du sier når jeg trykker på det ømme punktet, bare at jeg kjenner det hele tiden.. Så håper at det er sistnevte. Har jo vært øm av sprengt pupp tidligere, men ikke så øm som nå. Men ang. sopp. Er det noe som kan sees på puppen? For den ser jo helt normal ut. Tusen takk for svar forresten:)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 7. mars 2009 #6 Skrevet 7. mars 2009 Noen ganger kan puppen bli litt blank eller flassete eller begge deler. Men den trenger ikke bli det. Gutten min har hatt litt trøske til og fra siden fødsel, og har det enda. Jeg fikk en runde med sopp da han var over halvannet år uten å ha hatt det før Jeg ga ham litt youghurt naturell og hadde en teskje med det samme i ammeinnlegg som jeg la på puppene mellom ammingene. I alle fall ikke farlig, så man kan godt prøve! Ellers får vi håpe på "blåmerke-teorien", men følg godt med!
Gjest Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 Kjennes forresten ut som det kan være "blåmerketeorien". Brystet har kjentes mye bedre ut idag, men kjenner smerten komme tilbake når puppen begynner å bli full. Så har nok vært for litt for oversprengt her om natten.. Passer litt bedre på nå å lette litt av trykket når det begynner å fylles opp i aktuelle pupp, til den smerten forsvinner.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 Da høres det slik ut, ja. Heldigvis - sopp er noe møkk Det kan ta en god del dager før det kjennes helt greit, men bør bli gradvis bedre slik det har begynt. Om det ikke skjer på nytt, da. Lykke til, det er uansett ikke noe OK å ha vondt i puppen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå