Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig nødvendig å være så streng at man ikke kan spise en medium stekt biff under svangerskapet? Listeriasmitte er jo meget sjeldent. Hva sier dere jenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Leste en plass at biffen bare har bakterier på utsiden, derfor var det nok at den var helt stekt på utsiden, så du kan nok trygt spise den medium!

Skrevet

Det stemmer det at biffen kan ha bakterier på utsiden, men dette er ikke bakterier som er farlige for fosteret. Det kan gi oss en diare og kanskje litt mageknipe.

Listeria tror jeg neppe du kan få i deg når du spiser stekt biff, så det trenger du ikke være redd for her.

Parasitten toxo kan være i en biff, parasitten dør ved tilstrekkelig nok varme eller ved nedfrysing. Så og si alt "ferskt" kjøtt som selges i butikk er fryst ned, så dette er normalt ikke noe å være redd for.

Toxo er så og si et ikke-problem i norskt storfekjøtt.

Kanskje er du allerede immun også?

Men her må alle få lov å ta sine egne valg.

Jeg velger å spise biffen slik jeg liker den best, blodig:)

Husk at matportalens råd er generelle råd som drar alt og alle under en og samme kam! Det er lov å tenke litt selv også:)

Skrevet

Det er pga fare for toxoplasmose en skal unngå kjøtt som ikke er gjennomstekt eller varmebehandlet på annen måte. Samme parasitt som kan finnes i jord (og avføring fra katter) og som gjør at en skal være nøye med å vaske frukt og grønt nøye når det ikke er varmebehandlet.

Dersom kjøttet har vært dypfryst et par døgn, kan man spise kjøttet uten at det er gjennomstekt. Ellers bør det gjennomstekes gjennom graviditeten, sier anbefalingene fra folkehelseinstituttet. Men er enig i at gjennomstekt biff er gørrkjedelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...