Gå til innhold

Hvorfor skal alle absolutt gi henne søtsaker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så frustrert at jeg nesten eksploderer. Hvorfor i heite skal alle absolutt proppe i veslejenta mi godterier og sukkerholdige matvarer/drikker? Og kjøpekaker fulle av herdet fett. Jeg blir så lei av å hele tia passe på at ikke bestefar eller en onkel gir henne brus på tåteflaska, eller at bestemor eller tante propper i henne kaker eller rislunsj. Og jeg er lei av å bli kalt hysterisk fordi jeg ikke gir henne sjokolade og annet dritt å spise. Jeg spiser ikke pølser fordi jeg synes det er mat uten skikkelig næring, da ønsker jeg heller ikke at barnet mitt skal spise det. Hun får både smake kaker og sjokolade, og spiser pølser, men det er unntaksvis og en sjelden gang. Mange av mine venninner gir ungene sine søte kjeks i hopetall for å stagge mas og sutring. Hvorfor ikke gi dem frukt eller mat i stedet??

jeg kan ikke fatte hvorfor det er sånn at man skal gi ungene saft å drikke, når de uten problemer drikker vann... Jeg var på besøk hos ei venninne her om dagen og hun spurte hva vesla skulle ha å drikke. Det går greit med vann, svarte jeg. Hun må da i det minste få saft, svarte hun. Og saft ble det. Og jeg satt der og irriterte meg grønn.

Hvorfor er det sånn?? Jeg vil da ikke at barnet mitt skal spise mer usunt enn jeg selv gjør. Og jeg drikker verken brus eller saft, og søtsaker spiser jeg unntaksvis. Det virker som det for noen i familien min går sport i å få i henne ting jeg ikke ønsker at hun skal spise. I går putta svigermor henne full av sjokoladekake rett før leggetid, så hun var sukkerhøy så det holdt og helt umulig å legge før to timer etter vanlig leggetid. Når jeg protesterer blir jeg møtt med påstander om at kroppen trenger litt søtt. Hallo...Det er vel ikke MANGELEN på søtt som er det store problemet i dagens samfunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan så si.. Har noen "matere" i familien vi også, som jeg har irritert meg over lenge. Nå har jeg begynt å sagt mer i fra. Er ikke det at hun aldri skal få noe, men ikke når som helst istedet for mat.. For det blir det jo fort hvis noen plutselig putter i henne når de ikke spør meg først. Så er det tilfeller der hun egentlig skulle hatt mat snart, men det vil jo da gå utover apetitten. Tror det er viktig at barn får noe søtt i ny og ne, så de ikke blir helt desperate når de først får noe. Men frukt er en god måte å gi de noe søtt på i det daglige. Yoghurt også, det er jo godt.

Virker som det er deres måte å skjemme de bort på, men jeg synes det er litt tidlig jeg da, hun fyller jo året neste helg. Hun skal ikke spise alt det vi spiser ennå!

Skrevet

Min erfaring er at det er gjerne den eldre garde som skal gjøre dette. Når de vokste opp var det sunt med sukker, nettopp fordi de ikke fikk i seg dette. Tidlig/midten 1900 tallet. Nå stiller jo verden seg helt annereledes. det er ALT for mye sukker. Men det skjønner de jo ikke i det hele tatt. det er jo sukker i omtrent alt som lages, da trenger de da virkelig ikke godteri, saft og kaker. dette er et GEDIGENT irritasjonsmoment hos meg også! Og det FINNES jo ikke vits i å fortelle dem dette, for de hører jo ikke etter uansett. Sukker trenger man for å overleve får jeg til svar. Svigerfamilien som overkjører meg totalt og sier han SKAL smake det vi har når han er på besøk. Så der sitter jeg å svetter og nesten eksploderer. Og da har jeg faktisk sagt ifra, noe jeg har vanskelig for å gjøre egentlig. ARRRGH! jeg kjenner frustrasjonen din veldig godt!

Så har det vell med at de vell at ungen skal forbinde dem med noe godt og bra? kanskje...

jeg vet ikke, forbannet er jeg også. Skikkelig! Min unge TRENGER ikke snop og kaker. Han får selvfølgelig smake når han kommer smattende bort til oss, men det er sjeldent og bare i ytterst små mengder. de andre lager egen tallerken og gir han relativt store stykker.... ÅÅÅÅ... nei nå blir jeg så sint at jeg må avslutte.

Jeg kan heller ikke fatte og begripe dette. Ikke bare overkjører de oss, men de respekter ikke hvordan VI oppdrar barna våre! GRØSS

Skrevet

Jeg irriterer meg over kostholdet i barnehagen her vi bor i USA. I dag var det toast med sirup til frokost, mozzarella sticks med pommes frites til lunch og de får f.eks gullfisk snacks eller mariakjeks som snacks... Irriterer meg grønn over dette. Har begynt å sende med henne egen lunch, og har sagt tydelig fra at hun ikke får søte ting (sendt med grove kjeks som hun får når de andre spiser marie...).

Små barn vokser og utvikler seg noe veldig, og de trenger riktig sammensatt kosthold slik at skjelett, hjerne og andre ting utvikler seg riktig. Vanskelig å passe på at ungen f.eks får i seg nok melk eller grøt med karbohydrater hvis ungen allerede har spist seg mett på sjokoladekake!

Man vil jo gjerne ta del i den kosen det er å gi barnet noe man selv synes er godt, og det får man ikke hvis man må være sunn hjemme, for å veie opp mot den usunne maten barnet får, om det er hos besteforeldre, tanter eller barnehage!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...