Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Bør ikke bv gripe inn og ta over omsorgen for barn som er tydelig overvektige. Foreldrene gjør jo sitt til at barnet får langvarige og alvorlige skader. Blir så provosert over folk som skylder på gener. Var det noen overvektige i Auschwitz? Svaret er nei, og det betyr at alle kan gå ned om de ikke spiser for mye. Hva som er mye er jo individuellt og må avpasses hver enkelt.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Omsorgsovertakelse er å ta hardt i vel? Veiledning og støtte til foreldrene tror jeg er bedre for barnet i disse tilfellene.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #4 Skrevet 7. mars 2009 Det er klart at samfunnet må gripes inn når barn går for lut og kaldt vann. Jeg mener også det er direkte barnemishandling med fete barn. Det er forresten de samme menneskene som har fete dyr.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #6 Skrevet 7. mars 2009 Er enig i at det bør slåes mer ned på! Jeg har mange tilfeller der foreldre feiter opp barna sine. Hadde ett tilfelle på skolen igår, hvor jeg jobber. En elev i 1 klasse, som er nokså over gjennomsnittet på vekt, han får påsmurt sjokolade pålegg med SJOKOLADEkake pynt oppå der igjen.. Der burde noen grepe inn og tatt for seg foreldrene. Det er synd i sånne barn. Det må jo noe drastisk til om foreldrene skal høre etter, så hvorfor ikke konatkte barnevern? Sjokopålegg kan være lov en gang i blant, men til en unge som allerede er farlig stor, burde det vært fy fy mat.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #7 Skrevet 7. mars 2009 Det er jo barna dette går ut over. Vi må ta ansvar og kontakte bv. Det er i allefall min mening.
blond Skrevet 7. mars 2009 #8 Skrevet 7. mars 2009 Har du kontaktet bv ang denne ungen? Hvis ikke: hva gjør du i forhold til h*n eller foreldrene?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #9 Skrevet 7. mars 2009 Jeg var overvektig da jeg gikk på barneskolen....ikke ekstremt, men over det som var normal vekt. Jeg fikk aldri sjokoladepålegg på matpakka av mamma og hun lagde ordentlige middager. Men jeg syntes sport og alt som hadde med aktivitet å gjøre var utrolig kjedelig derfor la jeg på meg. Jeg husker at heleseøster ringte til mamma og sa at jeg måtte "trenes" for jeg var for tjukk. Det endte med at jeg måtte ned til helsesøster 2 ganger i uka å hoppe på trampoline. De andre barna hadde time og begynte å mobbe meg p.g.a dette. Syntes ikke det er en god løsning å gjøre slike ting så andre barn ser det, men jeg syntes lærere bør gjøre foreldrene oppmerksome på at barnet er overvektig og at de bør aktivisere ungen mere pluss eventuellt legge om kostholdet.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #10 Skrevet 7. mars 2009 Siden du jobber i skolen er du vel enig i at det er synd på barna? Vi synes da ikke så synd inni dem?
Solbollatilmamma Skrevet 7. mars 2009 #11 Skrevet 7. mars 2009 - Og i samme slengen kunne bv bare ta med seg barn som er for tynne og barn som har slitte og trange vinterklær. - ettersom du i utg.pkt. framstiller det som om barnevernet bare kan hoppe rett inn i en familie og ta alle de barna de måtte ønske. Jeg har, i dette tilfellet, stor tro på at hele familier bør hjelpes - framfor at man bare løser det "lett" ved å fjerne barn fra foreldre.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #12 Skrevet 7. mars 2009 omsorgsovertakelse?? tror ikke du kommer så langt i den saken gitt... Som sagt her så hopper ikke bv bare inn i familier og flytter barn! Og det kommer nok litt ann på problematikken til barnet og familien. Noen ganger kan bv hjelpe, andre ganger kan helsesøster komme på banen i forhold til barnet men også familien som helhet..
Miss Misantrop Skrevet 7. mars 2009 #13 Skrevet 7. mars 2009 Jeg er i allefall imot at helsesøster skal veie barn på ungdomsskolen. Det skapte en konkurranse i klassen min som kun var negativ. De overvektige viste at de var overvektige. De altfor tynne viste at de var altfor tynne. Det hele var bare tragisk.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #14 Skrevet 7. mars 2009 så sant så sant... gjør de det fortsatt tro? heldigvis kan helsesøster være god å ha i en til en samtaler. Mange fline helsesøste der ute også!!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #15 Skrevet 7. mars 2009 de har begynt med viing igjen pga antallet overvektige i tidlig alder har eksplodert. Ungene får ikke vite hva de veier, dermed unngå "konkuranse". Men jeg syns det er viktig å gjøre det igjen. å sette fokus på det. Man får ikke spisefrorstyrrelser av å få vite at man blir tjukk av å spise smultringer med melisglasur på. man blir bevisst. Det har blitt en så overdreven skrekk for at ungene skal utvikle spisefrorstyrrelser at mange barn ikke aner hva det er som fører til at de legger på seg engang.. Flonke helsesøstre,ja.. de har en stor og viktig jobb å gjøre i forhold til fedme og barn
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #16 Skrevet 7. mars 2009 HVA I SVARTE FAEN ER DET DU SITTER DER Å SIER??
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #17 Skrevet 7. mars 2009 møt meg du så skal vi se hvem av oss som er best egnet som foreldre.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #18 Skrevet 7. mars 2009 Dette blir veldig svart/hvitt. Årsakene til overvekt kan være mange, men det ser det ikke ut til så mange bryr seg om... Jeg hadde en venninne som ble satt på nutrilettkur av mora si da hun gikk i 8, klasse. Hun var veldig stor allerede da, men den syens jeg er drøy...Mora hadde strenge regler på at hun ikke fikk lov åp spise noe uten morens godkjennelse.. Jenta satt sulten hjemm etter skolen og ventet på at moren skulle komme hjem fra jobb slik at hun kunne spise.. Det hjalp i hvertf all ikke..I dag er jenta veldig stor og har igjen fire veldig store barn. Det er sykelig overvekt hos dem alle.. Mannen også.. Det er så trist.. Hun er en god mor, og han en god far, men mat kan de ikke... Overvektige foreldre som har overvektige barn burde veiledes med riktig kosthold og mosjon. Jeg er selv overvektig men i gang med å gjøre noe med det.. Vi er en aktiv familie, som er mye sammen både ute og inne. Vi beveber oss masse og spiser sunne måltider. Ønsker ikke at mine barn skal slite med overvektsproblemer, for jeg vet hvor sliktsomt det er....
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #19 Skrevet 7. mars 2009 hi har en litt pussig vinkling på det hele.. Det er ikke sunt å være overvektig...foresatte for overvektige barn bør følges opp og veiledes... men de stakkars fangene i konsentrasjonsleierer hadde heller ikke best helse.. mange av de var totalt ødelagt pga mangel på mat..selv etter krigen var slutt og leirene var befridd dødde hundrevis av fanger pga feilernæring.. de døde av å spise vanlig mat etter oppholdet! så det er vel ikke noe å hige etter det.. min mening er at foresatte for undervektige barn også skal veiledes... det dreier seg ofte ikke om omsorgssvikt men uvitenhet..osv..det trengs rett og slett informasjon og oppfølging til disse familier..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå