Gå til innhold

Blodtrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så usikker

Nå sier lege å jordmor to forskjellige ting...

Er det noe slags form for å regne seg hva blodtrykket burde være??

Jeg har ligget på alt fra 108/55 - 140-74.

Fikk beskjed av jordmora at det siste var litt hløyt, men når jeg kom til legen var det normalt... blir litt usikker jeg...noen som har peiling?gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

nå er jo jeg ingen lege, men jeg synes ikke 140/74 høres noe dramatisk ut. det må jo sees i sammenheng med hva trykket ditt har vært tidligere,(det har jo vært lavt), om du har noen andre tegn til svangerskapsforgiftning: har urinen din vært fin? har du mye væske i kroppen? hodepine? og dessuten, var du litt stresset når hun tok trykket? blodtrykket forandrer seg kontinuerlig, du an jo be om at hun måler det flere ganger neste gang?

dette ville jeg ikke stresset med! uansett om ditt siste trykk sees som høyt, er det overhode ikke farlig høyt.

lykke til!

Skrevet

ikke noe lege jg heller,men har slit mye m høyt blodtrykk er medisinert.. men har forsatt høyt..

men har fått beskjed om at d er undertrykket som er farlig hvis d er høyt,for d er ikke noe men kan styre sjøl.. mens overtrykket blir lett påvirket hvis du er stressa el spent osv.. og di går jo ut ifra at perfekt trykk er 120/80 +- så du ligger jo under der ;) jg lå på 110/180 før medisin mens nå er jg på 95/130 og 100/135...

Skrevet

har fått beskjed om at bare u.trykket er på 95 og nedover så er d godkjent.. men d er helt sikkert inviduelt i forhold til hvor du ligger vanligvis ;)

Skrevet

Hvis du stort sett har ligget rundt 108/55 og så plutselig stiger til 140/74, så bør det nok følges nærmere. 140 er i høyeste laget, men som det blir sagt over her, legger man mest vekt på undertrykket. 140/90 settes ofte som en øvre grense. Overtrykket kan variere mer med stress etc, men dersom det var 140 ved siste kontroll, bør man nok kontrollere det igjen ganske snart.

Det viktigste er uansett å utelukke proteiner i urinen og ødemer. Det er først da dette kommer i tillegg til stigende blodtrykk at det er snakk om svangerskapsforgiftning.

Skrevet

Jeg var skikkelig stresset på kontroll her om dagen, og ble først målt til 138/85 på 2 målinger.. Etter en liten prat med legen og å ha hørt hjertelyd etc var bt tilbake på 115/60.

Skrevet

Heisann!

Eg har hvertfall en liten forklaring på hva det bør være det FØRSTE tallet, det andre har eg ikke peiling på..

Det første tallet bør ligge på 100+alder sa legen til meg..

Eg har vært nede i 95/50 men nå er eg oppe i 120/60 eller noe, men det var igår og da var eg på ultralyd på sykehuset og var ganske nervøs... De sier at det er vanlig at det stiger litt mot slutten av svangerskapet også da...

Skrevet

120/80 er et BT de anser som "normalt".. men normalen kan være forskjellig for oss alle.. Akkurat som vekt .. Man har en normal utifra høyde der og.. men det stemmer jo ikke på alle.. Noen har litt høyere blodtrykk en andre og noen litt lavere.. ( uten at det er noe galt i det)

Undertrykket er det de ser mest på ved målinger.. Det er pga det viser arteriene i hvile.. Overtrykket er når blodet på en måte pumper ut....

Vanskelig og forklare.. Men du skjønte vel.. =)

Når man har Bt på 140/90 så kan det være tegn på begynnende/lett svangerskapsforgiftning.. Men da sammen med proteinfunn, og/eller ødemer i kroppen..

Jeg fikk beskjed fra legen at jeg hadde litt høyt Bt ved forrige måling.. Og så da at den lå på 116/70.. Det legen mente da i min situasjon er at den er høy sett iforhold til hva den har vært tidligere.. Ikke forhøyet i den grad at det er tegn på svangerskapsforgiftning..

Det letteste er jo om du spør jordmoren din eller legen din-.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...