Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Vi har vært på ABC-studiet med barnet vårt og de konkluderte med at h*n har autistiske trekk. PPT har ymtet om det samme, så noe stort sjokk var det ikke. Men jeg kjenner at jeg har en dump og vond smerte i magen på vegne av barnet mitt. Autist? Mitt barn? Var det min feil? Skulle jeg gjort noe annerledes? Tenk om de tar feil? De kjenner ikke mitt barn. De så barnet mitt 7 timer i en unaturlig setting. Hva vet vel de? Barnet mitt er også hørselshemmet, så teamet av barnepsykologer og psykiatere satte ikke noen endelig diagnose, da de såkalte autistiske trekkene kan skyldes at h*n gikk rundt i noen år og ikke hørte noe. Jammen ikke lett å lære seg sosiale koder og språk da! Vi skal videre til ny utredning. Og det er allerede avklart at barnet mitt skal få 60% spes.ped i bhg og 100% assistent. Og begynne med noe som heter PECS, for å gi barnet mitt en mulighet for å kommunisere. Og tilbake om ett år. Jeg håper barnet mitt blir "frikjent" for mistankene. Ille nok å være hørselshemmet om h*n ikke skal være autist i tillegg! *lei meg*
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Det beste du kan gjøre er å lytte til fagfolkene. En diagnose er ikke en "dom" og du blir ikke mistenkt. Det er kjempefint at barnet ditt får all den hjelp det trenger og derfor er det viktig at du også støtter fagfolk i arbeidet for å utrede barnet og ikke motarbeide dem. Det er ingen som kan skyldes når barnet er autist, heller ikke deg. Med god hjelp og støtte kan barnet fungere ganske bra, men da trengs det at du også bidrar - siden det er du som er den meste tiden med barnet. Klart det er tøft å få en slik diagnose som mor. Helt grusom følelse, og vanskelig å akseptere det. Bruk den tiden du trenger for å la det synke inn, men la oss håpe at det er hørselsproblemene som ligger til grunn for atferden til barnet ditt og ikke autisme. Klem fra en som vil deg og ditt barn vel :-)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Takk for svar. Barnet mitt fikk ingen konkret diagnose, så jeg har trøstet meg med det. Og håper at de autistiske trekkene går vekk med tid og stunder. Har bekymret meg mye siden vi fikk høre dette. Vært lei meg på barnet mitt sine vegne og har hatt problemer med å godta det. Det har jeg vel sikkert fortsatt, siden jeg har funnet argumenter som taler mot autisme. Og trøster meg med at hvis man leter grundig nok hos de fleste, så finner man alltids noen trekk av ymse tilstander. Og denne undersøkelsen er jo spesifikk på autisme, så for alt jeg vet kan de jo stemple hver eneste unge der som autist eller at de kan ha autistiske trekk. HI
Joikaboll@ Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Om barnet ditt har utviklet autistiske trekk pga hørselshemming og hørselen har blitt bedret så er jo sjansen for å trene bort de autistiske trekkene nokså store, men om det er autistiske trekk som grunner i autisme er ikke dette noe som vil bli borte. Tilrettelegging og trening er viktig i hverdagen. Å komme tidlig i gang er enda viktigere. Siden du er anonym aner jeg ikke hvem du er, men du veit helt sikkert at jeg har en gutt på 4 år som har autisme. Han er selvsagt verdens skjønneste gutt. Det er langt fra vår feil at barna har autisme, så det må du plukke av deg, den tanken. Vi har også hvert med på ABC studien :-)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 Hei. Jeg synes det høres veldig ut som om du er i fornektelsesfasen. Noe som er helt normalt. Det er såklart en liten sorg når barna våre ikke blir slik vi ønsket for dem at det skulle bli. Men, dette barnet skulle komme til dere, og det viktigste er å gjøre det beste utav situasjonen slik den er. Det å få en "diagnose", kan faktisk bidra til at barnet ditt får utviklet de egenskapene og evt. svakhetene han måtte ha på en best mulig måte. Dette er fagmennesker som helt uten morsfølelser eller forventninger ser ditt barn som den det er. Ønsker deg lykke til. Ta imot all hjelp du får, den er dyrkjøpt.
Winterlady Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 Siden han er såpass liten, så kan jo mye skje når han får hjelp til å kommunisere tenkte jeg.. Kan ikke altfor mye om dette, men det er jo positivt at han enda er så liten, slik at man ikke kan vite med sikkerhet om ting vil vedvare over tid. Uansett så er dette gutten din som du har elsket siden han ble født, og slik vil det også være i fremtiden, uansett hva resultatet av prøver vil vise. Ønsker dere alt godt, og deg ro i hjertet.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2009 #9 Skrevet 8. mars 2009 Takk for svar. Jeg må få dette innover meg før jeg signerer med nick. Høres sikkert helt fjernt ut, men jeg må bearbeide mange tanker før jeg orker å si det til noen. Og jeg må lære meg mer om autisme, for jeg kan skrekkelig lite om temaet. Jeg har lest om deg og gutten din før og jeg må si at jeg tar hatten min (hvis jeg hadde hatt en da, hehe) av for deg! Du er en tøff og sterk dame. Nettopp pga hørselshemningen fikk h*n ikke noen diagnose, for språk og sosiale ferdigheter kan skyldes manglende hørsel. Men at h*n er ekstremt opptatt av rutine og kan bli opphengt i absurde ting (feks, alle klær må være grønne, ellers er det glemmesak) peker jo i autismeretningen. Kan jeg sende deg en pm når jeg føler meg klar for det? HI
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 Jeg er vernepleier, jobber ikke som det lenger, men vil bare si til deg at det IKKE er din feil! Du kunne ikke gjort noe annerledes. "Kjøleskapsmødrene" er frikjent for lengst. Altså de stakkars mødrene som ble beskyldt for å være kalde og ikke ha stimulert barna sine nok. Håper at autismen skyldes den manglende hørselen mest. Mye kan gjøres uansett hvilken diagnose som barnet får til slutt. Det viktigste er det unike barnet og ikke diagnosen. Diagnoseverdenen vi lever i kan få de fleste ned i kjelleren, selv om det for enkelte selvsagt er godt å få et svar. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2009 #11 Skrevet 8. mars 2009 Hm, glemte å presisere at store deler av innlegget over var myntet til Joikabolla. Men tusen takk for alle svar til alle sammen her! :-) HI
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2009 #12 Skrevet 8. mars 2009 Hei! Jeg jbber med autister og samarbeider også ganske tett med foreldrene deres. Jeg er spesialpedagog, så jeg stuiller altså ikke diagnosene. Først vil jeg bare si deg, hvis det er tilfelle da, at gutten din ikke er autist, men har autisme. Gutten din har mange andre sider ved seg også, autisme er bare en av de! Som mage før meg har sagt, er det ikke din feil. Men det er helt naturlig at du ønsker å få fastsatt årsaken til at gutten din eventuellt har fått autisme. Alle foreldre med barn som ligger utenfor normalen ønsker det, og trenger det. Desverre er det slik at man vet lite om autisme og hvorfor noen barn får dette. Jeg forstår også så godt at det er vanskelig å skulle svelge en slik diagnose når den kommer fra noen som kun har vært sammen med barnet ditt i noen timer. Husk at DU kjenner gutten din best, og du er hans "advokat". Uansett om det viser seg at trekkene er resultat av dårlig hørsel eller autisme, vil hjelpen han får rett til gjennom hørsels- og autismediagnosen hjelpe han. Så ikke motsett deg hjelp og tiltak! Typisk i opplegget til et autistisk barn, er for eksempel forutsigbarhet i hverdagen. Dette vil hjelpe han - uansett om han har autrisme eller ikke! Husk at ingen av tiltakene som blir foreslått kommer til å gi han autisme dersom han ikke har dette. Men av innlegget ditt, ser det ut som om du gjerne vil ha hjelp til han, og det er bra. Jo mere hjelp, jo tidligere! Da får han det beste utgangspunktet. Jeg har jo ikke barn selv med autisme, så jeg kan ikke si at jeg vet hvordan du har det. Jeg bare håper det går bra med dere! Kunnskap er makt - lær deg masse om problemene hans og ikke minst rettighetene deres - og sloss for det du mener er det beste for barnet ditt!!!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2009 #13 Skrevet 9. mars 2009 Jeg jobber også med barn som har autisme. Jeg kan si at dette er FLOTTE barn! =) Og vil også signere siste anonyms svar, om at forutsigbarhet i hverdagen bare hjelper barnet ditt mer. I jobben bruker vi pictogram (bilder av forskjellige ting, som gå tur, leke, forming ++) henger de opp på en tavle. Når vi skal gjøre noe skal barnet ta pictogrammet og henge det på tavla si. Da vet h*n hva som venter. Dette er en flott måte for barnet å vite hva h*n skal gjøre. Mange av barna hadde ikke klart seg uten, fordi: 1. de ikke vet hva som skjer og ikke får forutsigbarhet. 2. fordi de ikke får kommunikasjon. De har en kommunikasjon med bildene og lærer seg å tolke bildene lettere enn med ord. Især hvir mistenker hørselshemming også. Lykke til, dette går bra
Joikaboll@ Skrevet 9. mars 2009 #14 Skrevet 9. mars 2009 Send meg gjerne pm :-) Jeg har hvert gjennom dette, kanskje jeg kan ha noen svar til deg
Joikaboll@ Skrevet 9. mars 2009 #15 Skrevet 9. mars 2009 Slenger på at dette med pictogrammer ikke nødvendigvis fenger alle med autisme. Her m vi ty til konkreter, og det er vel så bra som pictogrammer :-) Det jeg vil ha frem er at det finnes alternativer, for det meste, heldigvis. Det finnes mange hjelpemidler, og mange gode råd, for å finne ut hva som passer ens barn best må en prøve, feile og lære. På lik linje med funksjonsfriske barn. HI, ta gjerne kontakt ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå