Gå til innhold

Tips til hva man bør spise og drikke ved omgangsjuke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med omgangsjuke for 5 dag... Har kommet til stadiet hvor jeg prøver meg på litt mat. Har fått i meg knekkebrød med leverpostei, men da bare MÅ jeg ha et glass melk. Har hørt at det er fyfy ved omgangsjuke. Stemmer det? Jeg drakk en del juice her om dagen og det var ikke å anbefale, men melk har jeg ikke merket sånn virkning. Bortsett fra at jeg fortsatt tisser med rompa... :-( Jeg kaster ikke opp lenger, men det meste jeg spiser blir liggende som en klump i magen og er veldig ubehagelig om natten...

Generelt trenger jeg tips om hva man bør spise og hva man ikke bør spise (og drikke)!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når jeg ha hatt omgangs syke e d bare cola og ritz kjeks jeg ha fått i meg.

vet ikke hva du ikke bør spise men du bør spise lett fordøyelig mat, side du ikke ha fått i deg mat på en stund.

så er d vel veldig individuelt hva man ikke tåler å spise, hva man spyr lett av.

Skrevet

eplejuice og farris blandet 50/50 er visst underverker. Også blåbær. Dette binder magen. Ellers tørre kjeks. Melk er litt fy fy.. eller.. prøv det, så skjønner du hva jeg mener.. melk er hardt for magen og kommer fort ut igjen..

Skrevet

Mulig druer blir litt sterkt på magen, men noen få pleier å hjelpe på formen min hvertfal! Får litt energi, og da er det litt lettere å være syk :)

Ellers er farris ganske godt (gjerne med eplejuice), og jeg syns det er best med et tynt lag smør - kun det - på knekkebrødet.

Hva man BØR spise, vet jeg ikke altså, men dette syns jeg er godt hvertfal! :)

Og isbiter!

Skrevet

Blåbærsaft er supert. Det binder magen! Samma med frukt... Spesielt bananer...

Jeg jobber med syke mennesker og det som funker best på løs mage og omgangssyke er helt klart blåbærsaft og bananer. Det samme gjelder meg selv også :) Nettopp vært igjennom en 4 dagers... Herlig!!!! Nei...!!!

Skrevet

Jeg fant denne lista på en doktor-nettside (husker ikke hvilken):

Ibegynnelsen (når nesten alt kommer opp...)

-Vann

-Blåbærsaft

-Buljong

-Risavkok

-Eplemost og farris uten kullsyre

Når man klarer å holde på maten burde man holde seg til lettfordøyelig mat som dette:

-Moset (evt raspes) eple/banan/gulrot

-Potetmos uten melk

-Gulrotsuppe (det finnes også gulrotjuice/saft i noen butikker)

-Kokt frukt uten skall

-Hermetisk frukt

-Ristet loff/kavring

-Kylling/kalkun uten skinn

-Magert kjøtt (feks kokt skinke), fisk, ost

-Eggerøre, omelett uten melk

-Ris

-Pasta

Styr unna:

-Søt melk (altså ikek vanlig melk)

-Brunost

-Prim

-Cottagecheese

-Nøtter

-Smør eller margarin på brødet

-Rå grønnsaker/frukt

-Gassdannende grønnsaker (erter, løk, kål, bønner)

-Sorbitol

-Fet mat, stekt mat, krydret, røkt eller tørket mat

God bedring!

Skrevet

Vil bare påpeke at søtmelk er vanlig melk. Det motsatte av surmelk :)

Skrevet

Har selv hatt dette på rekke og rad her.. Googlet og snakket med sykepleier som anbefalte banan, cultura, blåbær og fiber. Dette bidrar til å binde magen og cultura gir de visstnok også på sykehus ved diare som bivirkning.

Tulla klarte å holde på banan og cultura med blåbær, så det gikk mye i det her:)

Skrevet

Hei.

Har vært borti at barn med omgangssyke(når de ikke får i seg nok væske) har fått Biola ved inleggelse på sykehus, da det er godt for rennemager..

Så her i heimen går det i Biola og Bananer når vi er syke. Det gir litt næring og hardner magene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...