lana<3 Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 I boken vår står det at etter man har avkjølt med rennnende vann skal man rense såret. Mens på internett står at når det er et brannsår så er jo skaden steril og dermed trenger man bare dekke til såret. Føler jeg spør veilederen min om så mye og i forumet vårt står navnet mitt nedover hele siden så tenkte jeg kunne spørre her først...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Godt mulig at boken er gammel. Førstehjelp blir ofte endret.
lana<3 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2009 Boken er desverre helt ny så jeg er i villrede...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Hei, jeg er paramedic. Etter du har avkjølt brannskaden, må du se etter om det er satt seg noe dritt i såret. Er det det, så rens før du legger noe på! Er det rent, trenger du ikke rense:)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Nå er ikke jeg heeeelt oppdatert på brannskade behandling, men et viktig poeng jeg synes du mangler er ; er dette snakk om førstehjelp f.eks hjemme eller behandling på sykehus.. Og er det snakk om stor eller liten skade? Hvilken type forbrenning? Er jo stoooor forskjell på behandlingen av disse. På generellt grunnlag; er man hjemme mener jeg ikke det er nødvendig å rense såret, da er det viktigst å avkjøle (uten å avkjøle for mye - bedre med lunkent vann enn iskaldt) og dekke til - fikk tips i england når jeg jobbet der om å dekke med plastfolie om man ikke har noe annet.. Er det snakk om store forbrenninger med 2. og 3 grad må man oppsøke lege snarest og få behandling.... Er lenge siden jeg jobbet med dette så ta ikke mitt ord for god fisk - kanskje det er andre som har erfaringer??
lana<3 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2009 Det er snakk om 2 og 3 grads forbrenning. Det er en oppgave om hvordan vi skal behandle en brannskadet person FØR Lege, ambulanse kommer til stedet. Skal ha med plastfolie ja..plastfolie er også sterilt og fester seg ikke til såret.... Tuuusen takk for svar dere:)
Gjest Skrevet 6. mars 2009 #7 Skrevet 6. mars 2009 Ja, det er jo avhengig av hvem du er og når i forløpet du møter pasienten. Førstehjelpen er nå mitt felt da: - Avkjøl skadet område med lunket, rennede vann i 20 min eller til smerten forsvinner. (Huskeregel: 20 grader i 20 min) Bruk evt rent, vått omslag til avkjøling. - Ring 113 om skaden er stor/alvorlig. (18%-regelen: en fot 18%, overkropp 18%, rygg 18%, arm 9 %, hodet 9%) - IKKE fjern evt fastbrent materiale. - Ikke ha på uren væske (som f.eks saft, hvis du ikke har vann) - Vær obs på hypertermi (nedkjøling) av pasienten. Dekk til resten av pasienten. - Vær obs på at pasienten kan ha innhalert røyk/varm luft og ha innvendige brannskader. Fare for luftveisødemer, ring 113. - La pasienten sitte oppreist. - Merk deg hva som evt har brent (eks teflon, skumgummi) - Alle som har innhalere røyk skal til legesjekk.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 Ha alltid Burn-Aid-gel i huset, er mitt svar. sikkert ikke det du er ute etter, men det funker bedre enn vann. Brannskadeavdelingen i Bergen bruker(brukte hvertfall) noe tilsvarende. Eksempler: Min datter på 2 tok på en jernstekepanne rett fra ovnen. Jeg tok kun på slik gel, og det var ikke rødt etterpå, engang. Jeg har gjort det samme med meg selv, da jeg helte kokende vann over foten min. Der det kom blemme, var der jeg ikke hadde fått gel på..... Brukte ikke vann i hele tatt på noen av tilfellene. Og ikke trengte vi etterbehandling. Blemme er jo grad 2, etter det jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #9 Skrevet 6. mars 2009 Jeg kan nok ikke hjelpe deg med skoleoppgaven for jeg vet ikke hva som er riktig. Men jeg vet følgende: Dersom en dekker såret, må en tenke over hva en dekker det med. Vet om en lege som fikk refs for å ha brukt vanlig bandasje. Den satte seg fast i såret, og gjorde skaden vanskeligere å behandle. (Dette er lenge siden, så mulig bandasjen som brukes nå er bedre eignet). Da eks-typen min fikk brannskader i ansiktet, hadde de med bøtter med vann i ambulansen (lang tur på ca. 45 min). Kan ikke huske helt hvordan de brukte dem, men tror de dyppet tøystykker i vann og la på brannskaden.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #10 Skrevet 6. mars 2009 Jeg fikk brannskader på hånda, gikk en tid før jeg kom til lege, men fikk beskjed om å holde hånda i kaldt rennende vann en stund rett etter skaden var skjedd, men etter det skulle jeg ikke la hånda ligge i vann(selv om det var best for meg) dette pga infeksjonsfare i såret.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 Om du har på plastfolie får brannskaden er helt nedkjølt vil plastfolien gjøre skaden verre. En på jobben gjorde det og det var ikke bra(jobber på kjøkken)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #12 Skrevet 6. mars 2009 Dette anbefaler jeg til alle: http://www.folkehjelp.no/?module=Webshop;action=Product.publicOpen;id=288;fid=1743;template=firstaid
lana<3 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 6. mars 2009 Det er vel fordi det etterhvert blir varnt da og bakteriene kan begynne og kose seg litt for mye i vannet, men har man hånden under rennende vann så lenge det gjør vondt trenger man vel ikke ta bort hånda? Men altså til dere som har peiling, det er altså ikke standard at man lærer å rense såret etter man har avkjølt det skikkelig?
Gjest Skrevet 6. mars 2009 #14 Skrevet 6. mars 2009 En førstegradsforbrenning er rød hud (eks solbrent) og en andregrads er rød hud med blemmer. Det er ikke sår, så det har ikke behov for å renses. En brannskade blir ikke sår før det er tredjegradsforbrenning, så da må en på sykehus uansett og der blir såret stelt.
lana<3 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 6. mars 2009 Men hva hvis man er da i skogen og man brenner seg på veden ved bålet og man får både blemmer og åpne sår fordi blemmene sprekker. Da tenker jeg på at det kanskje tar en time før ambulansen kommer, dette er forøvrig utenfor oppgaven...he he..ble bare litt revet med...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #16 Skrevet 6. mars 2009 Min bestefar brant seg på brann i tankbil. Han kom seg til nærmeste elv/bekk og kjølte det ned der. Der var altså fyringsolje eller lignende i såret. Han var alene da det skjedde. Han kjørte hjem, og jeg fikk ham på sykehuset. Han er i dag helt slik han alltid har vært.Ingen arr, enda det var brannskader i halve ansiktet. Og dette tok tid. Jeg måtte til og med overtale ham til å komme seg på sykehuset. Han hadde nemlig aldri vært på sykehus før.
Gjest Skrevet 7. mars 2009 #17 Skrevet 7. mars 2009 Da ville jeg kjølt av med vann eller kompress, så lagt på en fuktig kompress etter nedkjøling for å beholde fuktigheten. Om du hadde hatt med deg noe rensevann så kunne en evt fuktet kompressen med det vannet. Hva er casen da? Er det sykepleie du studerer eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå