lana<3 Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 I boken vår står det at etter man har avkjølt med rennnende vann skal man rense såret. Mens på internett står at når det er et brannsår så er jo skaden steril og dermed trenger man bare dekke til såret. Føler jeg spør veilederen min om så mye og i forumet vårt står navnet mitt nedover hele siden så tenkte jeg kunne spørre her først...
-MtG- Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Jeg vil tro at man bare skal dekke til for å hindre at det tørker ut eller hva det er:) Husker ikke helt dette jeg.Lærte om det i sivilforsvaret, men kan ikke huske noe om at man skulle rense. Bare pakke inn i plast.
Lupinia Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Du skal helt klart avkjøle med rennende vann. Det er ikke for å unngå å få bakterier i såret, men for å begrense omfanget av brannskaden. Søler du for eksempel kokende vann på deg, vil vannet fortsette å koke i huden hvis du ikke avkjøler. Du må derimot huske å ikke avkjøle det skadde området med for kaldt vann, for da kan du få frostskader i tillegg. Ca 15-20 grader tror jeg at jeg lærte er det optimale. Fortsett å lete på nettet du, ligger nok mer eksakt kunnskap der ute.
-MtG- Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Men var ikke spørsmålet hva man skulle gjøre etter at det var avkjølt? Om man skulle desinfisere/rense såret?
Lupinia Skrevet 6. mars 2009 #6 Skrevet 6. mars 2009 Beklager, leste ikke godt nok. Jeg har lært at det bare skal dekkes til, helst med en steril bandasje, etter at det er nedkjølt. Dette skal gjøres til man kommer til lege eller får tak i mer egnet bandasjer. Sterile kompresser vil jo feste seg i såret.
lana<3 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2009 Jo det var jo det:) Hvis man brenner seg med kokende vann, hvorfor skal man da liksom rense såret? Kokende vann er jo rent? Kjøle ned såret er jo det første man gjør ja og i minst 20 min for å forhidre videre brannskade som den ene over her sier. Fikk litt svar på anonymforum også der den ene personen var paramedic og foreslo at hvis såret er fri for rusk så bare dekker man det til. Men slik står det da ikke i læreboken vår og jeg syns det er dumt å skrive det slik i oppgaven hvis det ikke stemmer overens med det som er vanlig praksis...
Mom2Two Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 Tror det er et poeng at vannet ikke er iskaldt det kan forverre skaden og man kan også få for lav kroppstemperatur. Husker ikke nøyaktig hvor mange grader vannet skal være (15 mon tro?). Men jeg trodde også at man heller skulle f. eks bruke en bolle med vann eller legge den delen av kroppen som er brannskadet i vann i stedet for å holde under rennende vann? Var vel egentlig ikke svar på spørsmålet, men:-p Googlet litt nå, denne linken var nyttig synes jeg: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?documentid=12531&mode=document
gerd Skrevet 6. mars 2009 #9 Skrevet 6. mars 2009 2. grads forbrenning : • Avkjøling under rennende vann, gjerne i 1-2 timer. Ikke for kaldt vann! • Intakte blemmer røres ikke, men løse blemmerester fjernes. • Forsiktig rensing av såret. • Mange dekker såret med sølvsulfadiazin (Flamazine) krem for å hindre sekundærinfeksjon, men dette bør man unngå da det forringer muligheten til senere vurdering av såret. Øvrig antibiotikaprofylakse brukes som regel ikke. • Dekk sårflater med løst pålagte sterile kompresser. • Daglig rensing og evt kremapplikasjon videre noen dager, kan evt gjøres av pasienten selv.
lana<3 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. mars 2009 Heia Gerd:) Har sendt deg mail by the way. Hvis jeg hadde ringt til deg som pasient og spurt deg spm, ville du da sagt at jeg skulle renset såret eller ventet på legen? Da tenker jeg på blemmerester som eventuelt væsker...
gerd Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 Jeg ville bedt deg om å holde det i rent vann så lenge du orket og la legen se på det. IKKE ta på det eller kom borti noe - hold det sterilt i vann eller luft!
lana<3 Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 7. mars 2009 Takk for svar, skal ta alle mine tanker opp med veilederen min i morgen og få laget et omhyggelig svar på oppgaven min... Stor klem til dere alle:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå