Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Ble inspirert av denne artikkelen http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article431603.ece samtidig som dette er noe vi snakker om i vennegjengen... Selv er jeg vokst opp med avholdsfamilie på den ene sida, og så og si det samme på andre sida. Mamma og pappa møtte hverandre gjennom en organisasjon som var i mot rusmidler (også alkohol). Det vil si at vi aldri har hatt noe sterkere enn Munkholm i eks bursdager, bryllup (da jeg var barn), jul, konfirmasjoner osv. Heller ikke om sommeren. I dag har både mine foreldre og meg selv et avslappet forhold til alkohol, og drikker gjerne øl og vin sammen. Min samboer drikker ikke alkohol, men hans familie har et meget avslappet forhold til det. Når de feirer noe og har fest, er det fest hele natta med alkohol og med barn. Dette er noe jeg har lært meg å leve med. De har uansett en annen drikkekultur og fåtallet drikker seg overstadig. Og gjør de det, blir de "kastet ut". Dere skjønte kanskje at de ikke er norske. Pr i dag så har det ikke vært så mange situasjoner der jeg lurer på hvordan jeg skal forholde meg til vår 6-åring. Jeg drikke ofte et lite glass rødvin om kvelden. Klart han viser interesse for denne flotte, anderledes, kule flaska som står på benken. Dyppet fingeren min ned i vinen og bad han smake. ÆSJ! ;-) Så det ble ikke så spennende lenger. Nyttårsaften var vi sammen med godt voksne mennsker (noske) der de fleste drakk. Ingen ble overstadig og ungene merka ingenting. I min samoers kultur er det helt greit å ha fest med barn tilstede. Spesielt siden han ikke drikker selv, og vet at i alle fall han har kontroll. Derfor føler jeg vi havner et sted midt i mellom. Men kanskje det er vanskelig for mange andre å forstå? MEN... hva mener dere om dette?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Jeg liker ikke tanken på at min sønn på 5 kjenner at jeg lukter alkohol. Men jeg tar gjerne noen glass etter at han har lagt seg nå og da. Jeg synes det er helt vanvittig hvor strengt alt har blitt. Var noe helt annet før i tiden, og vi som er født på 70-80tallet, var jo vant med vin/ øl på bordet. Synes en gylden regel er at barna ikke skal bli redde. Ingen FYLL og utrygge redde barn! Ellers synes jeg man kan kose seg både med å dele en flaske og to, såfremt det foregår på "rolig" vis. Det er ihvertfall min "policy".. Min mann drikker ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå