Gå til innhold

om navn

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har oppkallt barna etter slektninger el.l. Valgte dere å kalle opp fordi dere følte at dere måtte det eller fordi dere synes navnet var fint?

Og om dere har kallt opp et barn, har dere da også valgt å kalle opp det/de andre barna deres?

Jeg har forøvrig ikke kallt opp noen av mine barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke oppkalling her heller. Mora mi er opptatt av slike ting og påpeker at den og den også het *det samme som sønnen min*, men jeg klarer ikke interessere meg for den slags.

Skrevet

Her heter sønnen nesten det samme som sin oldefar, bare en bokstav som ikke er lik. Vi valgte navnet fordi vi syns det var kjempe fint - kunne ikke falt meg inn å gi barnet mitt et navn bare fordi vi følte vi måtte kalle opp.

En grunn til at han fikk dette navnet, er at i min mann sin slekt, begynner alle menn/gutter født først på samme bokstav (hvorfor vet jeg ikke, men er sånn i mange generasjoner bakover). Så vi hadde lyst til å følge denne "tradisjonen".

Det var mange navn vi kunne valgt, som begynner på denne bokataven - men det ble nå dette tilslutt.. Stod mellom dette og ett navn - vi klarte ikke bestemme oss så nå sønnen var to uker trakk vi lodd.. :o) Men er veldig fornøyd med navnet..

Nå skal vi ha en til om noen mnd (en del) og tenker jo litt på navn - men tror nok ikke det blir noen oppkalling denne gangen. Og vet fra min sin side at det blir ingen sure miner for det om..

ops blei vist langt..

Skrevet

Var jo ikke dette nicket jeg skulle lagre med, sikkert logget inn med feil e.mail adresse.. Det var denne jeg brukte en periode da jeg ikke kom inn med min vanlige..

Skrevet

Er koselig å kalle opp, får liksom litt familie tilhørhet da syntes jeg. Men hadde ikke gjort det med navn jeg ikke likte. Og heller ikke kalt barna mine samme navn som meg selv.. Fint om det er noen generasjoner mellom slik at ikke to heter det samme liksom.

Eldste min har en bokstav i navnet sitt etter morfaren og ett navn (har dobbel navn) etter farfaren (som er død), så mannen min hadde stort ønske om å kalle han opp etter far sin. Neste heter en bokstav etter to oldeforeldre og sistemann heter samme bokstav som en oldefar og farfaren. Men du to siste har vi egentlig tatt pga de var fine ike pga noe oppkalling i det hele tatt..

Skrevet

Jeg synes det er litt sjarmerende å kalle opp jeg, men da må det være etter noen som har satt spor i livene våre.

For øvrig strever vi veldig med å bli enige om et navn. Ungene har begynt å mene noe om navn også! Enden på visa er vel at det stakkars pikebarnet får 4 navn :)))

Skrevet

Ja det er vanskelig å bestemme seg for navn syntes jeg.. Kunne vært greit å gitt dem en 4-5 navn så kunne de valgt selv når de ble gamle nok hva de ville hete hehe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...