Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han jobber i en stor matbutikk på østlandet. Han hadde to uker pappaperm i forbindelse med fødsel for noen mnd siden. Han var syk i begge ukene, var litt treg til å gå til legen, men fikk sykmelding for den siste av ukene. Vi trodde da han kunne ta igjen den uka senere. Men det mener de han ikke kan. Noen som vet reglene her?

Det andre jeg er frustrert på er at de sier at alle må være på jobb hver eneste påske. Dvs mandag, tirsdag og onsdag. Vi kan altså aldri reise på påskeferie før torsdag i påska. Jeg er lærer og har derfor vanskelig fir å ta meg fri utenom feriene. Kan virkelig jobben nekte folk å ta ut ferie og overtid di dagene? Hvert eneste år? Burde iallefall gå på rundgang da. Sånn at man kunne ta skikkelig ferie feks hvert 4. år...

hrmf! Måtte bare få ut litt frustrasjon her....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For folk flest så begynner ikke påska før på onsdags ettermiddag, så den skjønner jeg ikke, det er jo ikke sånn at han jobber i selve påska! Det andre vet jeg ikke.

Skrevet

Joda vet det er vanlige arbeidsdager. Men de fleste får jo lov til å ta ut noe av ferien da. I allefall noen år...

Skrevet

Det med påsken er jo rett og slett opp til hver enkelt arb.plass hvordan de vil løse og de vil rullere på hele påsken og hvem som kan ta fri.

Men alle de stedene jeg har joba har jeg måtte ta ferie (og si ifra veldig tidlig) hvis jeg skal ha fri mand-onsd.

Vi har de siste 5 årene hatt fri onsdag i påskeuka, slik at vi kan reise bort fom. onsdag til 2.påskedag.

Ang den sykmelinga i permisjonen, skal han ha igjen den uka han var sm. Sjekk rettighetene på nav.no eller arb.miljøloven. Det gjelder jo det samme hvis mor er sykmeldt i permisjon eller om man blir sm i ferie....

Skrevet

De har rett. Han får ikke disse ukene til gode senere. De skal tas rett etter fødsel eller de faller bort.

Siden de dagene ikke er påske så kan de bestemme det. Det eneste man har rett på er at 3 av ferieukene skal tas i fellesferien.

Skrevet

Jeg er ikke sikker, men vil tro jobben har loven på sin side her. Det er jo et gode jobben gir, om det er med lønn og det er bare de to første ukene etter fødsel en har krav på permisjon uten lønn. Jeg var så lenge på sykehus sist, og trengte ikke mannen min på dagtid på sykehuset. Han har en grei sjef som lot han ta de 14 dagene, uten lønn i deres bedrift, da jeg kom hjem. Tror ikke det var en selvfølge.

Det er jo vanlige arbeidsdager for de fleste av oss, og i noen yrker er jo det høysesong. Gir arbeidsgiver de fri da er det vel fordi en er grei, har folk nok på jobb eller en gir arbeidstakerere "fri" på skift. Der jeg jobbet før fikk ingen ta fri da, der jeg er nå må 1/3 være på jobb og vi skifter på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...