Gå til innhold

bilseter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med bilseter som klikkes på (heter det med isofix base eller noe sånt?).. Og med mer tradisjonelt sete som må festes med sele osv.... er sånt med isofix veldig mye mer lettvint og greit?..

vi har arvet et bilsete av søsteren min.. Det er i veldig god stand og sånt, men nå har jeg begynt å tenke på at jeg kanskje skal kjøpe et sånt med base istedet... hva tenker dere? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

altså, er det noen som kan forklare meg hva som er forskjellen i funksjon mellom de to typene bilseter, og hva som er fordeler og ulemper med dem`?.. please..

Skrevet

Isofix har ikke noed med base å gjøre. Det er en innretning i bilen som gjør at du kan feste setet på annen måte enn med beltet.

Base er utrolig kjekt. Jeg hadde acta gracos bilstol med base. Kjøpte også vogn til bilstolen. Basen settes fast i bilen, og setet klikkes inn og ut. Går jo mye greiere enn å bale med beltet hver gang man skal ha stolen inn og ut av bilen. I tillegg kan du bruke bare stolen dersom du og babyen skal i taxi, eller sitte på med noen andre.

Når jeg skulle på butikker o.l. tok jeg vognen ut av bilen, var superlett og slå opp (er en trille som du kan klikke bilstolen fast i på samme måte som med basen). Så var det bare å trille inn på butikken/kjøpesenteret. veldig praktisk om babyen sov, så slapp man å vekke for å flytte over i vogn osv.

Jeg anbefaler base fordi det er lettvint. Men hvis du vil spare penger, så greier du deg helt sikkert fint med en sånn annen. hvor gammel er den forresten? Litt gamle bilstoler kan være utdatert og ikke lenger godkjent, så greit å undersøke det også sikkert.

Skrevet

husker du hva det setet koster?.. og hva trillen koster?

Skrevet

Jeg kan ikke se at det er noen som helst ulempe med base...

Dersom dere har to biler kan man kjøpe to baser. Eller la basen stå i den bilen man bruker mest og bruke beltet i den andre bilen.

Hvis den bilstolen du har er en sånn som skal stå fast i bilen hele tiden slipper du jo å styre med beltet hver gang.

Men jeg syntes det var praktisk å kunne ta stolen med inn. Så unne man spenne babyen fast i stolen inne og bare bære den ut. Så når man skulle inn var det og veldig greit å bare ta med hele stolen inn.

Skrevet

stol med base ligger vel på 1500, men de kjører jo kampanjer. tror jeg betalte 1100-1200 for min. Vogna kostet noe sånt den også, men den kan du jo være heldig å få tak i brukt. Kan du jo med stol og, men jeg synes det er best å kjøpe bilsikkerhetsutstyr nytt, for man vet jo aldri om de har en usynlig skade...

Vogna kan du bruke som trille når barnet hr vokst ut av bilstolen. Det gjør vi og den fungerer veldig ok som by-trille. Den er så kjempeenkel å slå opp og sammen. Tar sikkert 1,5 sekund. Utrolig kjekt!

Det finnes jo andre merker som har base og vogn også, maxi cosi tror jeg kanskje er ett, men det aner jeg ikke pris og sånt på...

Skrevet

takk for svar:-).. noen andre mer erfaringer?.. evt med andre merker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...