Gå til innhold

ang celleforandring. vennligst se her.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok sånn underlivsprøve for 4 uker siden. Skulle jo tatt når jeg ble gravid, ( har en gutt på 7 mnd) men trodde nettopp jeg hadde tatt. I går ringte legen min og sa at den prøven viste celleforandringer. Jeg ble livredd mildt sagt. Men nå er det så mange som forteller til meg at det har de og hatt og det er ikke farlig osv. Jeg skal inn å ta noe vevsprøver og se det ann etter det. Flere her som har opplevd det og kan berolige meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på graden av celleforandringene.

Det finner de ut på vevsprøven. Jeg hadde nest alvorligste grad og måtte operere. Da fjerner de en liten del av livmortappen.

Er veldig vanlig med celleforandringer, men som du sier. Det er ikke noe å spøke med. Er livredd selv før hver kontroll. Har heldigvis vært bra etter jeg opererte. Skal ta 1 års kontroll i april.

Du finner masse informasjon om det på internett.

Skrevet

hei, søsteren min opplevde akkurat det samme som libido, først tok hun celleprøve, fikk påvist celleforandringer, tok så en biopsi (og den ble tatt tre mnd etter påvist celleforandring!!!)

hadde også nest alvorligste grad, og ble operert.

husk at celleforandringen ikke betyr kreft, men det kan utarte seg til det over tid dersom man ikke opererer!

så dette kommer til å gå helt fint!

Skrevet

Celleforandringer er veldig vanlig og forårsakes av det seksuelt overførbare viruset Humant Papilloma Virus (HPV). Er man smittet og har det i kroppen så blusser det ofte opp under svangerskapet da immunforsvaret senkes og viruset forhøyes.

Normalt er de nasjonale retningslinjene at man skal ta en ny cytologi (celleprøve) sammen med en HPV test 6 mnd etter sist påviste celleforandringer. Og så avgjør man om man trenger en vevsprøve (biopsi) utifra svaret på den andre celleprøven og HPV svaret.

Skrevet

Tusen Takk for svar :-) Jeg visste at den kunne komme av den sykdommen som vi har begge. Ingen av oss har symtomer nå. Ikke hatt det på flere år, men legen sa at det kunne ligge der liksom. Noe dritt det der!! Legen min sa at det uansett var bra at prøvene for tre år siden var helt fine. Jeg krysser fingrene og håper det går fint :-)

Skrevet

Jeg hadde det, og fikk laseroperert livmorhals (uten bedøvelse, drittland jeg bodde i på den tiden...). Ingen ettervirkninger etter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...