Gå til innhold

Hva ligger blodtrykket deres på, og har det steget mye mot slutten av svangerskapet? (samme som 3.tri)


Mortiletbittelitenurk

Anbefalte innlegg

 

Målte 135/90 i går, er 38+6...fikk beskjed om å ringe sykehuset hvis jeg merket trykk i pannen eller flimmer på øynene...ble litt bekymret, jeg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt har steget i det siste, i går målte de 146/80. Har vært på kontroll på Ullevål flere ganger nå pga. fare for svangerskapsforgifting. I går sa de at jeg mest sansynlig blir satt i gang neste uke. Er i uke 39..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt har også steget nå på slutten,... målte 147/97 og 140/90 på torsdag,er 38uker på vei i dag og legene virker ikke bekymret i d hele tatt.... :/ har +1 på protein og fullt utslag på bakterier....har også hodepine og smerter i magen,men allikevel sender de meg hjem og mener at d ikke er noe fare.....

 

blir litt bekymret når jeg leser at du blir satt i gang pga blodtrykket,mens de bare sender meg hjem......lurer litt på hvorfor leger har så store forskjeller på hva som er rett og galt..... hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt er ekstremt lavt, 80/58! Jeg har alltid hatt lavt blodtrykk, og det har faktisk gått ned i løpet av svangerskapet. Men heller ikke dette er visst noe farlig, ifølge legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal være litt kritiske til helsevesenet, har desverre dårlige erfaringer med akkurat dette med oppfølging rett før fødsel...som endte i et dødt lite barn...

 

...råder alle som er usikre til å spørre en gang før mye enn en gang for lite. Det går jo som oftest bra, og sikkert mange som er "overhysteriske" - som gjør at man lett bli "føyet" bort hvis man kommer med bekymringer (tror også det er veldig stor forskjell på jordmødrene/legene rundt omkring)...

 

Syne sogså det er rart at min jordmor virket såpass påpasselig, at jeg måtte vare varsom på signaler i løoet av helgen, og ringe sykehuset med en gang hvis jeg var usikker...også har du ennå høyere blodtrykk enn meg, men blir vist liten bekymring...???

 

Jeg for min del ble kalt inn til jordmor igjen i morgen, så jeg får målt blodtrykk og urin igjen, så får jeg se hva hun sier...

 

Lykke til jenter, slapp av hjemme den siste tiden - vi kan vel ansees som "rugekasser" nå frem til fødsel, ikke så mye til hjelp for mer enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt blodtrykk var på 145/90 og jeg ble satt igang forrige tirsdag. Lille Tilde kom til verden kl 0305 natt til torsdag og blodtrykket mitt er enda ikke gått ned. Så jeg måtte ligge en dag ekstra på sykehuset og må til etterkontroll til fastlegen i tilllegg. Jeg følte også at de tok veldig lett på alle tegnene til svangerskapsforgiftning til å begynne med, men når de først fant ut at det var det, gikk tingene veldig fort.

Nå skal det også sis at jeg "masa" litt på dem,og gav inntrykk av å være veldig bekymret...tror det hjalp litt det;0)

Men alt gikk i hvertfall bra med oss, og nå bare koser vi oss med den lille prinsessa vår!;0)

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BT mitt ble målt til 161/98 i dag! Og det ble tatt blodprøve for å se om jeg har svangerskapsforgiftning! Er 39+4 i dag, og JM løsna på slimhinnene mine, så da får vi håpe på at det skjer noe snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt tredje svangerskap, og jeg har vært plaget med økt blodtrykk i alle tre. Har normalt trykk til vanlig, men hypertensjon ligger til familien. Med førstemann ble jeg satt igang i uke 38, da hadde jeg utslag på protein i urin, var veldig hoven, høyt trykk og babyen var over 20% mindre enn gjennomsnittet. Det gikk bra med oss begge, men det tok en stund før trykket stabiliserte seg og gutten var slapp og søvnig den første uka.

 

Derfor ble jeg passet ekstra godt på i svangerskap nr 2. Trykket var for høyt allerede i uke 5, begynte på medisin, Trandate, i uke 7. Dosen ble økt jevnt og trutt hele sv.skapet, og det holdt trykket i sjakk. Ble fulgt opp med ekstra kontroller og ultralyder, hadde ingen utslag i urin, var frisk og opplagt hele veien og fødte ei jente 12 dager på over tid. Trykket var normaølt kort tid etter fødsel.

 

Dette svangerskapet har vært likt som med nr 2, begynte på medisin i uke 10, og har gått på samme dosen hele veien. Har vært jevnlig til kontroll på nyrepoliklinikken, hver 4.uke, med kontroll av døgnurin, blodprøver og trykk. Har hatt fine verdier hele veien.

Trykket har ligget på ca 140/80-85, og legene har vært fornøyd med det.Idag målte jordmor 158/103 som laveste trykk,målte flere ganger, og jeg lå på benken for og slappe av i 15 min først. Skal tilbake på torsdag for ny måling, og blir henvist videre til føden om det er like høyt. For min del er det nok lite sannsynlig at det er en forgiftning, men med tanke på historen min fikk jeg også beksjed om å kontakte føden umiddelbart ved pannehodepine,vondt i magen, nedsatt allmentilstand osv.

 

Blir spennede å se hva de finner ut på torsdag. Tror ikke de gjør så mye annet enn å øke dosen medisiner, var nylig på ul og babyen har det som plommen i egget :)

 

(Oii, beklager at det ble så innmari langt!)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos jordmor i dag og hadde 133/93. Hun målte 4 ganger for hun mente jeg kanskje var stressa... Seriøst?? Blodtrykket har vel ingenting med om man er stresset der og da? det er jo pulsen som sier noe om det.... Uansett så blei jeg litt nervøs.. Har hatt hodepine noen dager nå (men ikke i dag og i går) og hadde pluss en på protein, og i dag merket jeg at jeg var litt hoven i føttern. Så nå skal jeg til føden i morgen til ordenlig kontroll.. Er vel ikke farlig å vente helt til i morgen da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får høyere blodtrykk når du er stresset ja. Noen klarer faktisk ikke å slappe av når de tar blodtrykket fordi de "forventer" at det er høyt, eller fordi de ikke klarer å slappe av av andre årsaker. Da går trykket opp.

Det er nok ikke farlig å vente til i morgen for ekstra sjekk. Du har nok gått noen dager allerede med høyt blodtrykk dersom det er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant Underveis.dk! Tusen takk.. no blei eg roligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle skrive inn å si at når jeg var på sjekk på føden var blodtrykket helt fint og alle prøver fine!! Var noka jeg som var litt stressa hos jordmora gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...