Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Man må tenke positivt...Når man står der og ser på seg selv i speilet må man øve seg på og tenke,- hvorfor i all verden skal utseende bety så mye når jeg har så mye annet..Jeg er frisk, sterk og sunn. Jeg ermor til verdens beste barn.. Jeg bruker å finne "trøst" i de som har MYYYE verre skjebner enn meg..Tenker på de som ikke har mat eller klær til seg eller sine barn..De som blir misbrukt, ser sine barn bilr misbrukt...De kvinner i Afrika som føder barn på barn etter total ruptur første gang...De som blir voldtatt med bajonetter... Jeg setter rett og slett ting i perspektiv,- og prøver og overbevise meg selv om at jeg ikke har noe RETT til å klage på utseende mitt..Jeg er tross alt heldig.. Jeg tenker på hvor HELDIG jeg er som har det så trygt og godt som jeg har det,- og som til tross for en lekkasje i ny og ne (ikke en gang iuken en gang) så fungere kroppen ellers optimalt..... Når DETTE er gjort så begynner man å fokusere på det positivet som faktisk er der mtp egen kropp, utseende og de egenskaper man har.... Folk med dårlig selvbilde har ofte et eller flere "mantra" som sier at man er stygg, feit, dum, kjedelig etc....Og dette gjentar de flere ganger til seg selv iløpet av hverdagen... Cluet er å endre dette mantraet til å gjenta de små positive ting ved seg selv...Jeg er smart, dette kan jeg, for en kondis jeg har, jeg har vakkert hår osv osv..Jo flinker man blir til å gjenta slike ting til seg selv (gjerne bare "Inni" seg) så vil man til slutt tenke mer positivt generellt..Ikke gjort å 1-2-3, men det er bare og begynne ) Kort sagt: 1) sett ting i perspektiv 2) tenke positivt,- og tving frem positive tanker om deg selv
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Tusen takk for langt og sakelig svar anonym 13.54 ! Den dårlige selvtillitten begynte ikke med utseende,men av at jeg føler meg ubrukelig. For jeg er ikke frisk ,sterk og sunn lengre... Jeg er blir helt utmattet av å sette på en vaskemaskin,trille turer kan jeg ikke lengre enn 500 m,leke med barna slik min mann gjør klarer jeg ikke,jeg klarer ikke jobbe nå... Alt dette gjør at jeg føler meg mindrevedig enn andre når jeg prater (prøver å prate) med nye folk eks i åpen barnehage. Jeg trekker meg heller bort,føler at jeg ikke ha noe å gi. At andre tror jeg bare er ei lat og kjedelig dame... Føler ofte at folk ikke hører etter eller gidder å høre meg ferdig nå jeg prater( på helt vanlige ting),eller avbryter. Betyr det :" Takk,til deg og over til meg som faktisk er litt spennende!" aner ikke........for jeg bare slutter å prate å smyger meg sakte men sikkert vekk. Dette gjør at jeg i tillegg holder ting for meg selv,slike ting man gjerne prater med de nermeste vennenne om...slik at jeg evt slipper å føle meg oversett.De jobber og har barn selv og har jo "aldri" tid til noen ting. Da orker jeg ihvertfall ikke å åpne meg. Etter 2 sv.skap,er jeg en del kg for tung blitt ja,ikke enkelt å bli kvitt det da jeg ikke klarer noe fysiskt nå.....Håper jeg gjør det etterhvert. Det tærer selvfølgelig og på fordi jeg aldri føler meg vel,eller fin.Humøret blir jo ikke bra av det heller. Kunne noen lagt dette på skavle siden for meg? Kanskje flere kan komme med tips da:) ? Legg ut hele tråden! mvh HI
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Les "The Secret" (Hemmeligheten) av Rhonda Byrne. Og evt "Loven om tiltrekning" av Michael Losier etterpå.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Jeg liker å høre på denne med jevne mellomrom (men kun høre, ikke se på den, den er visst beregnet for menn). Den er kanskje litt rar, men hjelper for meg. :-) http://www.youtube.com/watch?v=s2KFuXPKd94
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #6 Skrevet 6. mars 2009 Skaff deg en liten notatbok hvor du skriver opp alle komplimenter du får og alt det positive som skjer. Skriv gjerne også opp fem ting pr dag som du er takknemlig for og andre ting som du kommer på selv.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #7 Skrevet 6. mars 2009 Hva er årsaken til at du er så utmattet? Snakker vi ME, e.l? Er det noe du kan få hjelp med?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 Kanskje psykomotorisk fysioterapi er noe for deg? Kanskje du bør ta opp dette med legen og/eller helsestasjonen?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #9 Skrevet 6. mars 2009 En tung, men vanvittig effektiv kamp for selvtilliten er å gjennomføre det du nettopp ikke tror du klarer å gjennomføre. Selv om du feiler, skal du prøve på nytt! Livets goder er når du kjenner at du mestrer )) Bruk også GOD tid på å lese deg opp på litteratur som handler om at du må innse at du er verdifull, akkurat like verdifull som hver og en som vandrer på denne jorda. Ingen betyr verken mer eller mindre enn deg.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #10 Skrevet 6. mars 2009 Takk alle sammen! ...tar det til meg.... Ja,jeg har forresten Fibromyalgi som har blitt ille de siste 4-5 årene. Glemte å skrive det etter en setning. Men det er det heller ingen som vet botsett fra mins samboer og min mor fikk vel høre det tror jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå