Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Har en gutt på 4 1/2 år som ikke klarer å si R. Ellers snakker han helt fint. Barnehagen sier at barn ikke får logopedhjelp før de er nærmere 6 år, men synes det er lenge å vente. Noen som har erfaring?
Gjest Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Mener eldste var litt over 2 år, mellomste var faktisk under 1,5 år og mini på 21 mnd sier ikke R enda. Kjenner et par barn som ikke klarer å si R som går i 1. og 2.klasse, men de kamuflerer det utrolig godt, man må helst vite om det og høre godt etter på han ene for å høre at R lyden mangler. Vet at de går til logoped nå. Ellres vet jeg om flere hvor det har falt på plass av seg selv i 3-5 års alderen. Om du får til så kan du prøve å lage leker ut av lyden og se om du får ham med på leken for å øve seg på lyden. Overdriv gjerne veldig og lag masse latter og gøy rundt det, så kanskje han blir interessert og begynner å øve på lyden :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 vi øver og brummer og durer titt og ofte Sitter langt inne hos han. Er jo en vanskelig lyd å vise fram og, den lages jo inni munnen på en måte..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Har også en 4 åring som ikke eier R rent. Men, det bekymrer meg ikke. Det kommer etterhvert. Synes ikke du skal henge deg opp i dette. Kan jo øve litt hjemme, med plassering av tunga o.l, men ikke fokuser så mye på det. Det kommer som regel av seg selv i løpet av 6-7 årsalderen. Ikke vanlig å bruke logoped før skolealder, da dette ikke sees som et problem for førskolebarn.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 R er en 6-års lyd, så barnehagen har helt rett i at man ikke trenger å gjøre noe før barnet er 6 år,om det ikke er andre problemer også såklart. Det er veldig viktig åikke fokusere så my på dette. Om restenn av språket til gutten din er okei, syns jeg ikke du skal bekymre deg! Det er utrolig mange barn som ikkefår R- lyden før de er 6 år. (s-lyden er også en lyd som endel sliter med men som kallesen 6-årslyd) Viktige faktorer for å hjelpe han er: - Lese for han - Ha samtaler sammen med han. Fortell hva du gjør. (Dagligdagse situsjoner er fine situasjoner. fks: matlaging, stelling, i butikken) - Gjenta ord som han sier feil, men IKKE rett på det han sier. ( feks: om han sier " jeg skal ut å jeise" da svarer du: "ja du skal ut å Reise") - Spille spill Om dere "øver" kan han miste litt piffen, og i tillegg vet ikke barna at de sier "feil" Han tror faktisk at han sier R på riktig måte. Om du vil ha flere tips så vil jeg annbefale deg å spørre avd- leder i bhg om å få en samtale slik at hun kan gi deg gode råd. De skal ha kompetanse innen språk. Men kan være greit å forberede henne slit at hun kan finne mange gode tips! Er selv ped.leder og har hatt mange foreldre med samme bekymring som deg, er viktig at du får litt gehør for det du føler, samtidig som du må stole på det bhg sier. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #6 Skrevet 6. mars 2009 Jenta vår er 3 og sier en klar og tydelig R, har gjort det siden hun var 2-2 1/2 tror jeg..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #7 Skrevet 6. mars 2009 Min sønn ble henvist logoped av helsesøster (mot vår vilje, og noe bhg mente var totalt unødvendig) ved fireårskontroll, fordi han slurver med s-lyd foran konsonanter. Han sier s-lyden helt rent når han sier sol,sander, spise, men ikke foran harde konsonanter. Blir gjerne "schkal vi leke" og sånt innimellom, men han klarer fint å si skal, sko osv hvis han konsenterer seg litt. Snakket med logopeden da hun ringte for å gi oss time, og hun var enig med meg i at det ikke var nødvendig med logoped nå, fordi han tross alt har s-lyden. Dette med s foran konsonanter var visst helt normalt. Men uansett - dette betyr jo at barn faktisk kan sendes til logoped før seks års alder. Hvis man er oppriktig bekymret kan det nok være lurt å få hjelp så raskt som mulig, men pass på at du ikke presser ham, terper eller retter på ham - det var visst veldig viktig i følge logoped. Ser du dette som et problem kan du be hs henvise til logoped.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 eldste var 4 år andremann 19 mnd tredjemann er 4,5 år nå å sier L istede for R fjerdemann var 2 år så det er variasjon kan du se:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå