Gå til innhold

Forebygging av bekkenplager. Et godt tips :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med vondt bekken i de siste to av mine tre svangerskap (type måtte bruke litt krykker på slutten) og er naturlig nok bekymret for hvordan det vil gå nå med nr 4. Foreløpig går det kjempebra. Er i slutten av uke 18 nå og kjenner omtrent ikke noen ting, i høyden litt lett murring på ene siden, men det er ikke før uke-noen-og-tjue det virkelig har begynt å plage meg med de andre heller da.

Så nå har jeg vært veldig ivrig på å finne måter å forebygge plagene på. eg var til manuellterapaut for 1,5 uke siden pga en låsning i korsryggen og da fikk jeg noen tips. ene var rett og slett genialt enkelt og veldig supert, noe absolutt alle kan gjøre. Tenkte jeg skulle dele det :-)

Det som han forklarte er at når vi går gravide, så vil vi jo etterhvert svaie ryggen vår fordi vi skal klare å holde balansen når magen vokser. Har man da litt smerter i utgangspunktet, eller er disponert for det, så vil dette sette ekstra belastning på bekkenet og gjøre det mye mer smertefullt. Akkurat dette kan vi jo ikke gjøre så mye med, står og går vi anderledes tipper vi jo over ;-) MEN, når vi sitter vil 99% av oss sitte slik at vi fortsatt belaster bekkenet omtrent like mye som når vi står fordi vi automatisk synker litt sammen i bekkenet. Dette derimot kan det enkelt gjøres noe med, og er en flink til å sette seg ned når man kan, og følger tipsene, kan man i stor grad forebygge en god del av smertene. Dette bør/kan man gjøre når man sitter:

1. Når du setter deg på en vanlig stol, så sett deg så langt bak på stolen du bare kan med rumpen og len deg mot ryggstøtten, da vil du synke mindre sammen i bekkenet.

2. Ha en sammenrullet lite håndkle, eller bruk et sjal (som du gjerne kan gå med på deg ellers, er jo så in med sjal nå), og når du setter deg ned (feks i bilen), tar du tøyrullen og skyver under bakerste delen av rumpen din, bare bitte litt til du selv kjenner at bekkenet vippes litt opp. Er slett ikke mye som skal til. Du skal ikke direkte sitte på dette, bare ha det som en slgs støtte bak deg og tildels under rumpen bakerst. Prøv litt så tror jeg de fleste av dete fort vil skjønne hva jeg mener. Ble selv veldig overrasket over mye dette avlastet bekkenet, så lite liksom, ikke var det ubehagelig heller.

3. Når man ikke sitter rett opp og ned, men f.eks koser seg med å sitte godt sammenkrøllet i en myk sofa, så er de to over vanskelig å følge. Som litt hjelp her, så ta rett og slett og putt en liten/mellomstor pute bak korsryggen, på denne måten tvinges bekkenet til å rette seg litt mer opp enn om man ikke gjør dette.

Dette er ikke noe vanskelig å gjøre for noen av oss, og absolutt verd et forsøk for flere her inne vil jeg tro :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk! Desse råda skal eg prøva ut!!!

Skrevet

Dette skal jeg prøve!

Et annet tips mot bekkenplager er å gå til innkjøp av robotstøvsuger og vaskerobot, det har vi gjort. ;D

Skrevet

oj, kjempeflott! takk skal du ha :)

hehe genialt det med robot støvsugere...måtte le litt :D

Skrevet

Flotte tips, de skal følges.

Henger meg på den med robotstøvsuger. Fikk det i julegave og det var en suveren investering. Så deilig å bare la støvsugeren fikse opp selv, slippe å pese seg under sofa og senger:=)

Skrevet

Jeg fikk et helt ark med masse tips fra jordmor... Om ikke så sitte med beina i kors, hvordan gå ut av bilen, om husarbeid osv...

Ingen andre som får det??

Ellers vil jeg jo også anbefale en tur til kiropraktor, for det jeg trodde kunne være bekkenløsning var en bekkenlåsning, og jeg er nå nesten helt fin igjen!! :o)

Skrevet

Jo, jeg har fått slike tips før. Manuellterapaut er nesten som en blanding mellom fysioterapaut og kiropraktor, så han jeg går til både tøyer, knekker opp osv, alt i ett liksom :-) Jeg har også tilbakevendene bekkenlåsning.

Skrevet

sånne tips har jeg fått før også.. og jeg har gått til behandling og trening hos fysio i mine to tidligere svangerskap.. men egentlig ikke følt at noe har hjulpet..

nå denne gangen har jeg nesten ikke hatt plager (noe jeg er ganske sikker på at skyldes en veldig anderledes jobb...), men det lille jeg har har jeg klart å holde i sjakk og/eller fjerne helt i perioder med enkle tøyeøvelser...

vanlig tøying av rumpe, lår, legger.. tøyer de i alle vinkler, både forran, bak og utenpå og inni...... og jeg skjønner jo nesten ikke at det skal være så enkelt...... ikke hatt en fysio-time enda jeg.. og i mine to forrige svangerskap var jeg alt 100% sykemeldt pga vondt da jeg var så langt på veg som nå (22 uker)

Skrevet

Hei 2b@rnsmor - 28+jentespire

Jeg lurer på hva slags jobb du hadde før kontra i dag., siden du mener jobbsituasjonen har innvirkning på vekkenet ditt? Hva slags jobb har du i dag, som fungerer bedre?

Skrevet

Takker for tips :) Skal være mer obs på å støtte opp bekkenet når jeg sitter nå... Så får vi se. Er 17+5 i dag, og kjenner bekkenet så altfor godt. Forrige svangerskap gikk jeg på krykker fra uke 19 og resten av tiden, så kan jo bli spennende å se hva som skjer.

Forrige gang kom kollapsen i bekkenet ganske momentant.. men er mer forberedt på det denne gangen.

Tvi tvi :)

Skrevet

Hei!

Jeg har for så vidt omtrent samme jobb.. bare på to forskjellige steder..

Jeg har jobbet i SFO i 10 år.. og det siste året nå har jeg jobbet på en veldig liten SFO (under 30 barn) og har lederjobb der, så halve dagen er jo på kontor. Før jobbet jeg på en stor SFO (rundt 120 barn) og var assistent i flere klasser og myyye gåing rundt.. Det er stoooor forskjell på stressnivået på de to plassene.

Skrevet

Et tips fra legen min er å kutte ut alle (eller i så stor grad som mulig) raske karbohydrater. Dette fordi raske karbohydrater trigger betennelser i allerede slitne ledd i bekkenet. Samt å ta omega3 tilskudd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...